Brev:
Baby svær at trøste
5. februar 2020
Alder:
2 mdr.
Baby svær at trøste
Kære Helen,
Min mand og jeg fik en dejlig pige for 2½ måned siden, men nu er der lige dukket nogle spørgsmål op, som vi håber du kan hjælpe med.
Vi har i løbet af den sidste måned haft nogle udfordringer om eftermiddagen/aftenen, og derfor skriver jeg lige den dagsrytme der har været de sidste par uger (på nær de dage hvor vi fx er ude, hvor tidspunkterne varierer lidt mere), for måske har du input til hvad vi kan gøre anderledes?
Vågner ca. kl. 8.00 og ammes
Ammes igen inden lur i barnevogn ca. kl. 9.30 (Vågner nogle gange kortvarigt midt i den lange formiddagslur og bliver ammet og falder som regel i søvn igen med det samme og lægges ud i barnevognen igen)
Vågner ca. kl. 13.30 og ammes
Ammes igen inden lur i barnevogn ca. kl. 15.00, mens vi går tur og henter storesøster i børnehave
Vågner ca. kl. 16.30 og ammes
Sidder i skråstol på højstol (kun i kort tid), mens vi andre spiser aftensmad kl. 17.00
Herefter begynder hun at være urolig, og det varer stort set resten af aftenen. Hun græder eller spjætter med arme og ben og vil ikke rigtigt noget…Det virker ikke som om hun har mavekneb eller har ondt, men mest som om hun har svært ved at finde ro, og vi har svært ved at hjælpe hende til det. Vi har prøvet forskellige ting af (bl.a. slyngevugge, vikle, bæresele, sut, massage, rolig musik/sang), men det eneste, der rigtigt hjælper, er hvis jeg svøber hende i et babysvøb og går rundt med hende, mens jeg vugger hende op og ned og ammer samtidig
Når jeg har gået rundt med hende sådan i noget tid, falder hun til ro og sover i mine arme ca. kl. 18.30-19.30, vågner derefter op og virker tilfreds i kort tid, men begynder derefter at blive ked/træt/urolig igen
Bliver gjort klar til natten med nattøj, ren ble og d-dråber (med palmekerneolie og mælkesyrebakterier) ca. kl. 21.00.
Herefter må jeg igen gå rundt med hende i svøb og vugge og amme, indtil hun falder i søvn. Sidder derefter med hende lidt, inden hun lægges i en babynest hvor hun sover om natten. Som regel vågner hun efter måske 10 minutter og spjætter med arme og ben, indtil jeg tager hende op og ammer igen. Dette gøres som regel flere gange, indtil hun endelig sover tungt, ofte først omkring kl. 23 eller senere. (Nogle nætter vågner hun en eller flere gange og bliver ammet i kort tid, mens hun andre nætter sover igennem og har flere gange sovet 5 eller flere timer i træk – så nætterne fungerer egentlig fint) Ammes ca. kl. 05.00 og sover videre til ca. kl. 8.00.
Amningerne er som regel ret korte (5-15 minutter) i dagstimerne og længere om aftenen, men nogle af de hyppige amningerne om aftenen virker mere som tryghed/trøst og ikke sult. Hun bruger ikke sut (endnu i hvert fald – forsøger at vænne hende til det, men uden held indtil videre. Hendes storesøster brugte heller ikke sut). Men derudover fungerer amningen fint - hun er nu 57 cm lang og vejer 5,9 kg. Ved fødslen var hun 50 cm lang og vejede 3460 gram.
Og generelt trives vores baby ellers godt; hun smiler, har opdaget sine hænder og putter dem i munden, kan for det meste holde hovedet selv, vil gerne trækkes op i armene til siddende stilling, og er så småt begyndt at vise interesse/prøver at række ud efter legetøj.
Jeg ved, at amningerne kan være både hyppigere og længere i aftentimerne for at tanke op til natten, men jeg ville ønske at det kunne foregå mere roligt/siddende, så jeg fx også ville kunne læse bog/snakke/hygge med vores 3-årige pige samtidig og indimellem også være den der putter hende kl. 19, mens min mand så kunne hygge med vores lille datter imens. Jeg vil nemlig så gerne kunne give storesøster lidt mere opmærksomhed i de timer, hvor hun er hjemme fra børnehave og er vågen. Kan vi ændre på noget eller gøre noget for at vænne den lille til at få tryghed/ro på andre måder?
Med venlig hilsen
L.