Baby svær at trøste

5. februar 2020

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Baby svær at trøste

Kære Helen,

Min mand og jeg fik en dejlig pige for 2½ måned siden, men nu er der lige dukket nogle spørgsmål op, som vi håber du kan hjælpe med.

Vi har i løbet af den sidste måned haft nogle udfordringer om eftermiddagen/aftenen, og derfor skriver jeg lige den dagsrytme der har været de sidste par uger (på nær de dage hvor vi fx er ude, hvor tidspunkterne varierer lidt mere), for måske har du input til hvad vi kan gøre anderledes?

Vågner ca. kl. 8.00 og ammes

Ammes igen inden lur i barnevogn ca. kl. 9.30 (Vågner nogle gange kortvarigt midt i den lange formiddagslur og bliver ammet og falder som regel i søvn igen med det samme og lægges ud i barnevognen igen)

Vågner ca. kl. 13.30 og ammes

Ammes igen inden lur i barnevogn ca. kl. 15.00, mens vi går tur og henter storesøster i børnehave

Vågner ca. kl. 16.30 og ammes

Sidder i skråstol på højstol (kun i kort tid), mens vi andre spiser aftensmad kl. 17.00
Herefter begynder hun at være urolig, og det varer stort set resten af aftenen. Hun græder eller spjætter med arme og ben og vil ikke rigtigt noget…Det virker ikke som om hun har mavekneb eller har ondt, men mest som om hun har svært ved at finde ro, og vi har svært ved at hjælpe hende til det. Vi har prøvet forskellige ting af (bl.a. slyngevugge, vikle, bæresele, sut, massage, rolig musik/sang), men det eneste, der rigtigt hjælper, er hvis jeg svøber hende i et babysvøb og går rundt med hende, mens jeg vugger hende op og ned og ammer samtidig

Når jeg har gået rundt med hende sådan i noget tid, falder hun til ro og sover i mine arme ca. kl. 18.30-19.30, vågner derefter op og virker tilfreds i kort tid, men begynder derefter at blive ked/træt/urolig igen

Bliver gjort klar til natten med nattøj, ren ble og d-dråber (med palmekerneolie og mælkesyrebakterier) ca. kl. 21.00.

Herefter må jeg igen gå rundt med hende i svøb og vugge og amme, indtil hun ...

Annonce

... falder i søvn. Sidder derefter med hende lidt, inden hun lægges i en babynest hvor hun sover om natten. Som regel vågner hun efter måske 10 minutter og spjætter med arme og ben, indtil jeg tager hende op og ammer igen. Dette gøres som regel flere gange, indtil hun endelig sover tungt, ofte først omkring kl. 23 eller senere. (Nogle nætter vågner hun en eller flere gange og bliver ammet i kort tid, mens hun andre nætter sover igennem og har flere gange sovet 5 eller flere timer i træk – så nætterne fungerer egentlig fint) Ammes ca. kl. 05.00 og sover videre til ca. kl. 8.00.

Amningerne er som regel ret korte (5-15 minutter) i dagstimerne og længere om aftenen, men nogle af de hyppige amningerne om aftenen virker mere som tryghed/trøst og ikke sult. Hun bruger ikke sut (endnu i hvert fald – forsøger at vænne hende til det, men uden held indtil videre. Hendes storesøster brugte heller ikke sut). Men derudover fungerer amningen fint - hun er nu 57 cm lang og vejer 5,9 kg. Ved fødslen var hun 50 cm lang og vejede 3460 gram.

Og generelt trives vores baby ellers godt; hun smiler, har opdaget sine hænder og putter dem i munden, kan for det meste holde hovedet selv, vil gerne trækkes op i armene til siddende stilling, og er så småt begyndt at vise interesse/prøver at række ud efter legetøj.

Jeg ved, at amningerne kan være både hyppigere og længere i aftentimerne for at tanke op til natten, men jeg ville ønske at det kunne foregå mere roligt/siddende, så jeg fx også ville kunne læse bog/snakke/hygge med vores 3-årige pige samtidig og indimellem også være den der putter hende kl. 19, mens min mand så kunne hygge med vores lille datter imens. Jeg vil nemlig så gerne kunne give storesøster lidt mere opmærksomhed i de timer, hvor hun er hjemme fra børnehave og er vågen. Kan vi ændre på noget eller gøre noget for at vænne den lille til at få tryghed/ro på andre måder?

Med venlig hilsen
L.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder