Svar: Undersøger sig selv lige rigelig?

7. december 2019

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det er helt naturligt at børn på omkring 1.5 år begynder at undersøge sig selv og undersøge deres krop mere og mere bevidst. Og da bleen ofte forhindrer dem i at undersøge deres underliv, så er det helt naturligt, at deres hænder finder den vej ned, når bleen tages af.

I skal til en vis grad lade jeres datter undersøge sig selv, og det vil være rigtig godt, hvis I kan lade hende være med til f.eks. at vaske sig selv forneden. Hun kan sagtens få en vaskeklud i hånden og lære at vaske sig med den - hvor I naturligt stadig vasker, når det er nødvendigt - men naturligt giver hende en følelse af, at det kan hun godt selv deltage mere og mere i.

Hvis hun har brug for en gang imellem at blive smurt med lidt creme forneden, så kan I også give hende creme på fingrene og lade hende selv forsøge at smøre sig - samtidig med at I så naturligt smører efter og sikrer, at cremen bliver smurt ud, som den skal.

Lad hende også være med til selv at finde bleen frem, når hun har brug for en ren ble. Ligger hun ned og får ble på, kan hun selv løfte numsen, imens I lægger bleen på plads. Står hun op og bruger buksebleer, kan hun selv være med til at trække denne op.

Jo mere I ...

Annonce

... naturligt kan inddrage hende i det som foregår omkring hendes underliv og bleområde, jo mere kan I støtte den interesse hun har for denne del af sin krop på en naturlig måde.

Begynder hun at "lege med sit underliv", når I sidder og spiser, sidder og hygger i sofaen eller lignende, så må I gerne aflede hende fra dette og få hendes opmærksomhed drejet hen på noget andet. Ikke fordi hun ikke gerne må røre ved sig selv, men fordi hun naturligt hen af vejen skal lære, at hun bør røre ved sig selv, når hun er alene, og ikke når I f.eks. sidder og spiser.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis hun begynder at stikke ting op i sit underliv, så bør I også stoppe dette. Det er som sagt naturligt, at børn undersøger kroppen og herunder også kroppens forskellige åbninger, og i den forbindelse kan de f.eks. godt finde på at komme perler op i næsen eller lignende - eller måske komme noget op i skeden eller endetarmen - og det skal hun ikke have lov til. Også her skal I stoppe hende. Men den naturlige lyst til at undersøge sig selv, finde ud af hvordan hendes krop fungerer, mærke hvordan hun selv føles, hvad der er rart, og hvad der ikke er - det skal I ikke forhindre hende i ...:)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)

Rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor