Svar: Undersøger sig selv lige rigelig?
7. december 2019
Alder:
17 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er helt naturligt at børn på omkring 1.5 år begynder at undersøge sig selv og undersøge deres krop mere og mere bevidst. Og da bleen ofte forhindrer dem i at undersøge deres underliv, så er det helt naturligt, at deres hænder finder den vej ned, når bleen tages af.
I skal til en vis grad lade jeres datter undersøge sig selv, og det vil være rigtig godt, hvis I kan lade hende være med til f.eks. at vaske sig selv forneden. Hun kan sagtens få en vaskeklud i hånden og lære at vaske sig med den - hvor I naturligt stadig vasker, når det er nødvendigt - men naturligt giver hende en følelse af, at det kan hun godt selv deltage mere og mere i.
Hvis hun har brug for en gang imellem at blive smurt med lidt creme forneden, så kan I også give hende creme på fingrene og lade hende selv forsøge at smøre sig - samtidig med at I så naturligt smører efter og sikrer, at cremen bliver smurt ud, som den skal.
Lad hende også være med til selv at finde bleen frem, når hun har brug for en ren ble. Ligger hun ned og får ble på, kan hun selv løfte numsen, imens I lægger bleen på plads. Står hun op og bruger buksebleer, kan hun selv være med til at trække denne op.
Jo mere I naturligt kan inddrage hende i det som foregår omkring hendes underliv og bleområde, jo mere kan I støtte den interesse hun har for denne del af sin krop på en naturlig måde.
Begynder hun at "lege med sit underliv", når I sidder og spiser, sidder og hygger i sofaen eller lignende, så må I gerne aflede hende fra dette og få hendes opmærksomhed drejet hen på noget andet. Ikke fordi hun ikke gerne må røre ved sig selv, men fordi hun naturligt hen af vejen skal lære, at hun bør røre ved sig selv, når hun er alene, og ikke når I f.eks. sidder og spiser.
Hvis hun begynder at stikke ting op i sit underliv, så bør I også stoppe dette. Det er som sagt naturligt, at børn undersøger kroppen og herunder også kroppens forskellige åbninger, og i den forbindelse kan de f.eks. godt finde på at komme perler op i næsen eller lignende - eller måske komme noget op i skeden eller endetarmen - og det skal hun ikke have lov til. Også her skal I stoppe hende. Men den naturlige lyst til at undersøge sig selv, finde ud af hvordan hendes krop fungerer, mærke hvordan hun selv føles, hvad der er rart, og hvad der ikke er - det skal I ikke forhindre hende i ...:)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske