Svar: Bandeord hvordan skal vi hjælpe ham videre
30. oktober 2019
Alder:
2 år, 10 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev og fine spørgsmål om, når børn begynder at bande... :)
De fleste børn begynder at bande, når de er 3-4 år gamle - ofte i forbindelse med at de begynder i børnehave... Jeres dreng er sprogligt rigtig godt med, og det er helt naturligt, hvis han hører andre børn sige forskellige ord, og han så nu også vil afprøve disse...
Bandeord bliver en naturlig del af barnets ordforråd, når de når denne alder. Generelt udvikler jeres drengs sprog sig rigtig meget, og det er normalt, at også bandeord bliver en del af ordforrådet. Det handler både om, at det er sjovt at lege med ord. Det er sjovt at sætte ord sammen og f.eks. sige "pølselort" eller "prutteskid" eller "pruttetissemand".. når børn bander på denne måde, så er det netop ofte en eksperimentering med ord og en øvelse i at lege med ordsammensætning.
Derudover handler det også om at se, hvordan du (og andre) reagerer på de ord, som han nu siger. Altså "prøve grænser" som du selv skriver. Jeres dreng er rigtig godt igang med at finde ud af, hvordan verden reagerer på det han gør - hvad gør det, jeg gør, ved andre. Og når han leger med sine venner i institutionen, så øver de ord sammen, synger sange med frække og sjove ord og de griner, moderer sig og synes det er rigtig sjovt samtidig med at de også rummer en vis portion stolthed af at de mestrer dette nu... Det er altså præcis som du skriver rigtig sjovt for ham at synge sange med bandeord og ikke altid noget han gør, for at provokere dig... :)
Og så er der naturligt også netop de provokerende bandeord - som han sagtens kan sige, fordi han forsøger at finde ud af, hvad du synes, eller hvad du tænker. Eller som han måske siger, fordi han faktisk ikke ved, hvad de betyder. Når han møder nye ord i sin hverdag, så er det lidt en tillidserklæring, at han forsøger at sige dem til dig for på den måde at finde ud af, hvad du synes om disse ord.. Det kan være de lidt grovere ord som "lortemor", "kælling", numsepik", "fuck" osv. Det lyder ikke som om, at han er begyndt med disse endnu, men du skal nok forberede dig på, at ord som disse kan komme til i takt med, at han bliver lidt ældre og begynder i børnehave...
Det er vigtigt, at du forsøger at skelne hans bandeord - hvad ligger der bag de ord, som han siger. Er det sjov, leg, øvelse, undersøgelse, erfaringsdannelse eller er det en bevidst provokation eller drilleri? Hvis han siger ord, som sårer nogen, som gør nogen ked af det, så er det vigtigt, at du fortæller ham, at sådanne ord vil du ikke have at han bruger og sætter ord på, hvorfor. At en anden kan blive ked af det osv. når man siger disse ord...
Det kan også være nødvendigt at du forklarer ham, hvad visse ord betyder. Hvis han f.eks. siger "jeg hader dig", så ved han højst sandsynligt ikke, hvad det betyder og hvis du forklarer ham, at det betyder "jeg kan virkelig ikke lide dig", så vil han måske forstå, hvorfor man kan blive ked af det, hvis nogen siger sådan til en...
Du skal også være opmærksom på, at der kan være stor forskel på, hvad vi kalder for bandeord og hvad andre kalder for bandeord. Måske er ordet "lort" ikke noget I siger derhjemme, du bruger måske ord som "afføring" eller siger, at din dreng har lavet "prut i bleen".. men i institutionen siger de måske lort og taler om lortebleer, og det betyder naturligt, at jeres dreng ikke ved, at du synes, det er et mindre pænt ord. Derfor kan det også nogle gange være en idé at tale med ham om, hvilke ord I bruger der hjemme og hvilke ord, der bruges andre steder...
Det kan også nogle gange være en god idé at give lov til at sige så mange bandeord som muligt og på den måde "få luft" - og derefter så aftale, at nu taler I pænt. Måske kan han råbe alle sine grimme bandeord udenfor og op i luften, så de kan blæse væk.. eller I kan låne en bog med grimme ord.. Det kunne f.eks. være "Den dag Hulan tog ud i verden for at finde det allerbedste bandeord" eller "Sallys far bander" eller "Man må sgu da ikke bande"... der er flere muligheder :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske