Svar: Bandeord hvordan skal vi hjælpe ham videre

30. oktober 2019

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Kris

Tak for dit brev og fine spørgsmål om, når børn begynder at bande... :)

De fleste børn begynder at bande, når de er 3-4 år gamle - ofte i forbindelse med at de begynder i børnehave... Jeres dreng er sprogligt rigtig godt med, og det er helt naturligt, hvis han hører andre børn sige forskellige ord, og han så nu også vil afprøve disse...

Bandeord bliver en naturlig del af barnets ordforråd, når de når denne alder. Generelt udvikler jeres drengs sprog sig rigtig meget, og det er normalt, at også bandeord bliver en del af ordforrådet. Det handler både om, at det er sjovt at lege med ord. Det er sjovt at sætte ord sammen og f.eks. sige "pølselort" eller "prutteskid" eller "pruttetissemand".. når børn bander på denne måde, så er det netop ofte en eksperimentering med ord og en øvelse i at lege med ordsammensætning.

Derudover handler det også om at se, hvordan du (og andre) reagerer på de ord, som han nu siger. Altså "prøve grænser" som du selv skriver. Jeres dreng er rigtig godt igang med at finde ud af, hvordan verden reagerer på det han gør - hvad gør det, jeg gør, ved andre. Og når han leger med sine venner i institutionen, så øver de ord sammen, synger sange med frække og sjove ord og de griner, moderer sig og synes det er rigtig sjovt samtidig med at de også rummer en vis portion stolthed af at de mestrer dette nu... Det er altså præcis som du skriver rigtig sjovt for ham at synge sange med bandeord og ikke altid noget han gør, for at provokere dig... :)

Og så er der naturligt også netop de provokerende bandeord - som han sagtens kan sige, fordi han forsøger at finde ud af, hvad du synes, eller hvad du tænker. Eller som han måske siger, fordi han faktisk ikke ved, hvad de betyder. Når han møder nye ord i sin hverdag, så er det lidt en tillidserklæring, at han forsøger at sige dem til dig for på den måde at finde ud af, hvad du synes om disse ord.. Det kan være de lidt grovere ord som "lortemor", "kælling", numsepik", "fuck" osv. Det lyder ikke som om, at han er begyndt med disse endnu, men ...

Annonce

... du skal nok forberede dig på, at ord som disse kan komme til i takt med, at han bliver lidt ældre og begynder i børnehave...

Det er vigtigt, at du forsøger at skelne hans bandeord - hvad ligger der bag de ord, som han siger. Er det sjov, leg, øvelse, undersøgelse, erfaringsdannelse eller er det en bevidst provokation eller drilleri? Hvis han siger ord, som sårer nogen, som gør nogen ked af det, så er det vigtigt, at du fortæller ham, at sådanne ord vil du ikke have at han bruger og sætter ord på, hvorfor. At en anden kan blive ked af det osv. når man siger disse ord...

Det kan også være nødvendigt at du forklarer ham, hvad visse ord betyder. Hvis han f.eks. siger "jeg hader dig", så ved han højst sandsynligt ikke, hvad det betyder og hvis du forklarer ham, at det betyder "jeg kan virkelig ikke lide dig", så vil han måske forstå, hvorfor man kan blive ked af det, hvis nogen siger sådan til en...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Du skal også være opmærksom på, at der kan være stor forskel på, hvad vi kalder for bandeord og hvad andre kalder for bandeord. Måske er ordet "lort" ikke noget I siger derhjemme, du bruger måske ord som "afføring" eller siger, at din dreng har lavet "prut i bleen".. men i institutionen siger de måske lort og taler om lortebleer, og det betyder naturligt, at jeres dreng ikke ved, at du synes, det er et mindre pænt ord. Derfor kan det også nogle gange være en idé at tale med ham om, hvilke ord I bruger der hjemme og hvilke ord, der bruges andre steder...

Det kan også nogle gange være en god idé at give lov til at sige så mange bandeord som muligt og på den måde "få luft" - og derefter så aftale, at nu taler I pænt. Måske kan han råbe alle sine grimme bandeord udenfor og op i luften, så de kan blæse væk.. eller I kan låne en bog med grimme ord.. Det kunne f.eks. være "Den dag Hulan tog ud i verden for at finde det allerbedste bandeord" eller "Sallys far bander" eller "Man må sgu da ikke bande"... der er flere muligheder :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Morgenmad og børn

Børn har brug for et solidt morgenmåltid, efter at have sovet en hel nat, og så de har energi og overskud til at lege, lære og udvikles hele dagen. Det betyder, at f.eks. en portion yoghurt ofte ikke vil være nok.

Til børn i alderen 1-2 år kan du f.eks. give:
- Havregrød, øllebrød eller anden type af grød. Gerne med lidt frisk frugt og bær.
- A38, tykmælk eller neutral letmælksyoghurt med rugbrødsdrys eller havregryn.
- Grovbrød, grovere boller f.eks....

Læs mere i Babylex

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor