Brev:
Bandeord hvordan skal vi hjælpe ham videre
30. oktober 2019
Alder:
2 år, 10 mdr.
Bandeord hvordan skal vi hjælpe ham videre
Hej Helen,
Min store dreng fylder snart 3 år, det er helt tydeligt han udvikler sig og går igennem en masse forandringer. Han er generelt glad og fin med udviklingsmæssigt.
Vi har en for tiden en udfordring med bandeord. Det er blevet sjovt at sige ting man ikke må.
Yndlingsordet lige nu er ”pølselort”, han siger eksempelvis ”du er bare en pølselort” eller ”mor jeg synger lige pølselort” (og synger så det). Når jeg roligt men bestemt siger jeg ikke vil have han siger det kigger han på mig og siger ”men det gør jeg bare alligevel”.
Han er snu og virkelig godt med sprogligt så en gang i mellem bliver man lidt chokeret (men også stolt) når han kommer med sådan en melding.
Jeg kan ikke finde ud af hvad jeg skal sige til ham for at få det til at stoppe. Jeg synes det har stået på længe nu (over en måned). Jeg har forsøgt at ignorerer det og tænke det går over, jeg har forsøgt at sige ”jeg kan se du er sur, men jeg vil ikke have du siger sådan nogle ord”, jeg har forsøgt at sige ”jeg kan se du synes lillebror er irriterende, men jeg vil ikke have du kalder ham sådan noget”, jeg har været træt og sagt ”stop” men han fortsætter.
Jeg synes virkelig ikke det lyder særlig pænt. Hvordan hjælper jeg ham videre?
Det er ikke nødvendigvis når han er sur eller irriteret på nogen. Nogle gange er det for at teste mine grænser andre gange synger han sangen oprigtigt glad.
Jeg ved han også siger det en gang i mellem i institutionen, men jeg ved heller ikke helt hvad jeg skal sige til dem da jeg ikke har fundet en løsning på hvad der virker hjemme endnu.
Med venlig hilsen
Kris