Svar: Rysten på hovedet
2. maj 2019
Alder:
5 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Det er helt normalt, at små børn ryster på hovedet eller i en periode drejer hovedet fra side til side :)
Nogle børn gør det i forbindelse med træthed, og når de skal falde til ro. Det kan nogle gange virke som om, at de søger efter noget der kan give dem ro, og det kan derfor nogle gange hjælpe at putte med en sutteklud eller lignende (naturligvis ikke over ansigtet). Ligesom nogle børn sover bedst under en kaleche fremfor i en åben barnevogn, de kan have brug for at blive skærmet lidt, for bedre at kunne finde ro og overgive sig til søvnen...
Med den alder din dreng har nu, så kan han også ryste på hovedet, fordi han begynder at blive mere og mere opmærksom på lyd - og at lyd ændrer sig, alt efter hvor han drejer hovedet hen og hvor hurtigt han drejer sit hoved. Han kan også ryste på hovedet, fordi det også vil ændre hans syn, hvilket også kan være spændende for ham at undersøge.
Nogle gange kan børn også ryste på hovedet eller ryste overkroppen, hvis de f.eks. fryser lidt. Vær derfor opmærksom på om det trækker fra en åben dør eller et åbent vindue.. Nu hvor det er blevet lidt varmere i vejret, så kan det måske være en forklaring hos jer...
Det kan altså sagtens være helt naturligt og en naturlig del af den udvikling, som han går igennem lige nu og det lyder umiddelbart til at være tilfældet hos jer :) Når det så er sagt, så kan det også nogle gange være tegn på, at han har ondt i ørerne. Derfor skal du holde lidt øje med det - har han feks. været eller er han forkølet? Virker han glad og tilfreds eller græder han, virker han mere pylret, vågner han op af sin søvn og finder først trøst, når han kommer op i din favn? Det kan være tegn på øreproblemer. Du kan også prøve at trykke med en finger foran hans ører, for at se om han trækker sig og virker til at have ondt der...
Du skriver, at han trives, virker glad og tilfreds, og det tyder derfor ikke på, at han har øreproblemer, men det skal naturligvis lige nævnes :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det giver lidt ro med på vejen.
Rigtig meget held og lykke fortsat! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske