Brev:
Dreng på 7.5 måned der ikke vil sove
2. maj 2019
Alder:
7 mdr.
Dreng på 7.5 måned der ikke vil sove
Hej Helen.
Min dreng på 7.5 måned har altid sovet dårligt, og jeg håber virkelig at du kan komme med nogle gode råd til hvordan jeg kan hjælpe ham, så at vi er klare til at starte op på vuggestue og arbejde om nogle måneder. Han er en meget glad dreng der er meget social og elsker at spise. Han møver sig frem i huset og stiller sig op ad møbler, men kan endnu ikke kravle eller selv komme op i siddende stilling (om end han kan sidde hvis man hjælper han op).
En typisk dag starter mellem 5:30-6:30 og vi står op og han leger i 1-2h før han sover sin første lur der plejer at være sammen med mig i min og mandens seng og vi plejer at sove ca en til halvanden time. Han bruger sut siden fødslen,og siden halvanden måned siden bruger han en tyngdepose hvilket har gjort at han ikke længere vågner 10-20 gange/nat uden nu kun vågner 3-5 gange.
Når vi står op denne gang spiser vi morgenmad og han spiser nu 5 faste måltider om dagen, med MME lidt blandet med vand fra kop at drikke til. Han sover igen omkring kl 11-12 i vognen med sut, men her sover han sjældent mere end 1 time, og det er kun hvis jeg er ude og går, og så snart jeg kommer hjem vågner han op igen.
Næste lur er omkring 14-15 og her har vi ikke en fast rutine, uden den slet nogle gange i bilen, andre gange i hans soveværelse i tremmeseng og andre gange triller vi endnu en tur med barnevognen.
Kl 17 får han dagens sidste måltid som plejer at være hjemmelavet grød med lidt frugtmos og mme fra kop, og han falder i søvn i sit værelse omkring 18-18:30 efter at vi har skiftet til pyjamas, sunget vuggevise og børstet tænder.
I løbet af natten (Mellem 18/18:30-5:30/6:30) vågner han 3-5 gange hvoraf 3 gange, ca 21, 1 og 4 nægter han at sove uden flaske, hvor han plejer at drikke 200ml 21, kl. 1 får han 90ml MME med 90ml ekstra vand da vi prøver at få ham at vilje springe den måltid over, og han nægter at drikke kun vand som vores almindelige sundhedsplejerske syntes vi skulle prøve. Kl 4 spiser han igen 180ml MME.
Hvis han vågner mere plejer det at være nok at give ham sutten og holde ham i hånden indtil han igen falder i søvn, hvilket også er den eneste måde han falder i søvn på når vi putter ham om aftenen. Da jeg selv ikke har sover mere end 3.5 timer i træk det sidste lange stykke tid, plejer jeg at rykke ham over til vores soveværelse i løbet af natten.
Jeg ved at man omkring 8 måneder plejer at fjerne den 3. lur, hvordan gør jeg det uden at han er alt for træt inden han skal spise aftensmad? Og hvordan får jeg ham til at sove mere end en time efter frokost? Hvordan får jeg ham til at spise mindre i løbet af natten? Han nægter at drikke vand (uanset tidspunkt på døgnet) og det er den eneste måde vi bliver anbefalet af vores læge og sundhedsplejerske, samtidigt som de fortæller os at han burde kunne klare 12h uafbrudt søvn fra 8 måneders alder. Jeg har prøvet at give ham vælling kl 21 for at på den måde se hvis vi kunne få en længere periode sammenhængende søvn, men det er ikke hjulpet.
Tak for svar !