Svar: Påvirket af flytning?

4. februar 2019

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære frustrerede mor

Tak for dit brev :)

Hvor lyder det bare dejligt med hus og have - ingen tvivl om, at I og jeres dreng vil få masser af glæde ved det! Og det lyder også som om, at I har været rigtig gode til at besøge huset sammen med ham, så han har mødt sit nye hjem flere gange og derfor ikke er blevet "revet op med rod", fra den ene dag til den anden. Det lyder meget fint, det I fortæller, og det lyder ikke som om, at I kunne have gjort det meget bedre, end I har forsøgt :)

Jeg tænker, at der hos jer er flere ting som spiller ind, og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med jer og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge.

Det nye hus, de nye omgivelser, forskelige lyde, skygger, dufte osv. vil han naturligt opleve og fornemme som en ændring og en masse nyt at forholde sig til. Han har dog stadig mor og far hos sig og har også sine ting - sin barnevogn, tremmeseng, legetøj, legetæppet på gulvet, den høje stol osv. og selvom omgivelserne er nye, så er der også rigtig mange ting som er genkendelige og trygge. Jeg tænker derfor ikke, at det er dette, som giver jer de største udfordringer lige nu...

Derimod er der nok ingen tvivl om, at hans alder kan spille ind. I de perioder, hvor børn udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, vil deres overskud, deres humør, deres søvn ofte blive påvirket - det du kalder tigerspring :) Og jeres dreng er, som du skriver, naturligt langt mere opmærksom på sine omgivelser og registrerer mere og mere tydeligt, hvor han er, hvor I forældre er, om han er hjemme eller ude osv.

Mange forældre oplever især en svær periode omkring 6 måneders alderen og selvom jeres dreng ikke helt er 6 måneder endnu, så kan det godt være det, som spiller ind hos jer. I denne alder kan børn godt virke pylrede og krævende, de småklynker, pjevser, virker "morsyge" og har brug for rigtig meget kontakt - og det kan være rigtig svært at stille ham tilfreds, uanset hvad man gør, så er det som om, at intet rigtigt dur.

Måske har du lagt mærke til, at han begynder at bruge sig selv mere fysisk, han begynder måske at tage fat i sine tæer, putter tæerne i munden, trille omkring, begynder at krybe, rækker ud efter legetøj osv. Og det er svært - det kræver rigtig meget af ham at få ...

Annonce

... hjerne og krop til at arbejde sammen og finde ud af at koordinere sine bevægelser - og derfor mister han tålmodigheden, bliver let ked af det, frustreret og får sværere ved at ligge for sig selv, hvilket han ellers har været godt til...

Han øver også sin stemme, sit sprog, sine lyde. Han kan skrige højt, nogle gange så højt, at han forskrækker sig selv og derfor begynder at græde. Han kan brumme dybt og øver svælg lyde, han begynder også at bruge sine læber og forsøger at lave forskellige læbelyde...

Han lyst til at opleve, mærke og fornemme verden gør også, at han kan begynde at sove mere kortvarigt om dagen. Det kan være svært for ham at finde ro og overgive sig til søvnen, fordi han rigtig gerne vil følge med i hvad der sker omkring ham. Og det er rigtig godt, at han faktisk sover godt om natten, forsøg endelig at holde fast i denne rytme, selvom det kan være hårdt med de kortere dagslure...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Årsagen til hans korte lure og større uro om dagen skal også nogle gange findes i behovet for mere mad. Måske er det tid til lidt mere skemad og måske er han nu ved at være parat til skemad 3 gange dagligt - morgen, frokost og aftensmad... Det er vigtigt, at han også stadig drikker mælk nok og de fleste børn vil i 5 måneders alderen stadig have behov for 6-7 mælkemåltider (amning/flaske) i døgnet :)

Og så skal man naturligvis også altid overveje, om hans uro og grådlabilitet om dagen skyldes sygdom eller smerter og ubehag. Det er natrilgt vigtigt at sikre sig, at han ikke fysiologisk oplever problemer - det kan være smerter fra ørerne, blærebetændelse eller måske tandfrembrud, som gør, at han virker mere pylret end tidligere. Han kan jo ikke sætte ord på og forklare, hvad der er galt, men kan kun grød, pylre, klynge sig til jer og på den måde vise jer, at han ikke har det rigtig godt og lige nu har ekstra meget brug for jer og jeres fysiske kontakt og nærhed. Derfor er det også rigtig godt, at du netop fortæller, at I forsøger at lytte til ham og hans behov, samtidig med at I også forsøger at holde fast i de gode rutiner, som I allerede har fået lavet - f.eks. at han sover på eget værelse. Så bibehold endelig den gode rytme og det som lige nu fungerer rigtig godt :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.