Brev:
Påvirket af flytning?
4. februar 2019
Alder:
5 mdr.
Påvirket af flytning?
Hej Helen,
Jeg nåede lige akkurat at skrive til dig vedr. vores daglige rutine - og nu er det hele vendt op og ned..
Vi er netop flyttet fra lejlighed til hus, forhåbentlig til stor glæde for lille dreng i fremtiden, hvor han har en stor have at udfolde sig i.
Ugen op til flytningen har vi næsten dagligt besøgt huset, altid med hans dyne og favorit-legesager, så han har kunne ligge på gulvet og “lege”.
Dagen op til flytningen tilbragte vi hele eftermiddagen og aftenen i huset, hvor vi også havde medbragt barnevogn, så han kunne tage dagens sidste lur heri.
Han har - som jeg tidligere har skrevet - altid sovet alle dagens lure i sin barnevogn, så vi oplever umiddelbart ingen udfordringer på det punkt.
Til gengæld oplever vi en kæmpe forandring i hans adfærd og det startede faktisk aftenen før flytningen, da vi kom hjem fra huset.
Han er mildest talt sur 90% af hans vågentid!
Han nægter eksempelvis at sidde i hans højstol og hvor han før har kunne ligge 20-30min ad gangen på sit aktivitetstæppe, ja så skriger han, lige så snart jeg ligger ham fra mig.
Det eneste sted han ikke beklager sig, er i mine eller han fars arme.
Han kan hellere ikke længere være vågen længere end 1 time ad gangen uden at blive overtræt!
Utroligt nok har nætterne ikke været så slemme, som vi havde frygtet.
Han har altid sovet i samme rum som os, men i egen seng. Vi tog valget da vi flyttede, at lægge ham på eget værelse fra dag ét, for at undgå at skulle igennem 2x nye soveomgivelser - når han jo alligevel på sigt skulle sove i et andet rum end os. 7-9-13 virker det til at fungere.
Vi har altid haft en utrolig opmærksom dreng, så jeg er ikke i tvivl om, at han sagtens kan se/fornemme, at vi ikke er “hjemme” i vante rammer - men kan det virkelig påvirke ham så meget, når han ikke er ældre? Hvis ja, hvor længe kan vi forvente at det står på og er der noget, som vi kan gøre for at hjælpe ham lettere gennem denne periode, ud over at fortsætte den rutine, som han kender?
Jeg har det lidt ambivalent med de tigerspring, men han skulle i følge Vidunderlige Uger netop være trådt ind i spring 5. Jeg synes ikke rigtig, at vi har kunne mærke tidligere spring. Jeg har selvfølgelig kunne se at der udviklingsmæssigt er perioder, hvor der sker noget med ham - men aldrig i sådan en grad, at hans humør og adfærd er blevet påvirket. Kan et udviklingstrin virkelig forudsage en så massiv ændring i adfærd?
Jeg ved at mange kæmper pga. manglende søvn - men det er altså også en anelse drænende at have en meget sur baby. Pyh......
Venligst
en frustreret mor