Brev:
Hjælp - udfordringer med søvn II
4. februar 2019
Alder:
3 år
Hjælp - udfordringer med søvn II
Kære Helen
Mange tak for dit svar.
Mit brev var ikke så detaljeret men dine tanker var gode, det gav mig ny viden og fik mig til at se anderledes på søvnen.
Jeg har til at starte med forsøgt at skubbe tiden og er begyndt at give nattøj på og børste tænder meget senere, hvilket også er en udfordring, da han ikke vil børste tænder og gør som jeg siger. Det er svært at børste tænder når han ikke vil åbne munden. Ofte fordi han er træt.
Efter vi har læst godnat historie, og sagt godnat ER han træt. Her kan klokken være halv ni-ni. Jeg kan sidde ved siden af i en time. Jeg forsøger at holde og nusse hans hånd, som han ønsker.
Hele tiden må jeg bede ham tie/ligge stille. Hvis jeg rejser mig og går ind i stuen, (når jeg ikke kan mere) så kommer han ind hele tiden, han vil ikke sove, kan ikke lide sin seng osv. Det ender med, at jeg hver aften råber og han nærmest grædende falder i søvn. Jeg tvivler på, om han forstår hvad jeg siger når han ikke vil høre efter. Jeg ved han har brug for tryghed, og får alt den tryghed og kærlighed fra mig. Han har nusseklud og fik han lov ville han nusse mit hår ind til han falder i søvn. Han virker besat på en måde.
Jeg henter ham altid senest kl. 16. Vi hygger os og slapper af når vi kommer hjem. Vi spiser lidt frugt eller lign. ser ramasjang, leger med lego, tegner osv. I weekenden er vi også altid ude, enten at cykle eller legepladsen. Vi går til svømning om tirsdagen og mor/barn om søndagen indimellem. Jeg føler vi har masser af tid sammen.
Vi står op ca. 6.20 men da det ofte bliver sent inden han falder i søvn, har jeg ikke altid travlt med at komme op da jeg har flextid og selv kan planlægge min arbejdsdag på mit job, så her kan jeg godt aflevere kl. 8.30-8.45 Det gør at vi har god tid og rolige morgener. Han vågner også hver nat og sover herefter hos mig. I børnehaven for han stadig lur på ca 1 time og max 1 1/2 time. Min tanke er, om det ville være en ide om den kunne sløjfes, så han er træt om aftenen?
De bedste hilsner
Camilla - Mor til Victor