Svar: Hvorfor skubber han sutten væk?

2. januar 2019

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Kristine

Tak for dit brev :)

Selvom jeres dreng nu er 9 måneder og rigtig godt igang motorisk, så vil han stadig have svært ved helt at styre og kontrollere sine bevægelser - og især, når han er træt, græder eller er rigtig glad, vil han baske med arme og ben og kan derfor skubbe ud efter dig eller sparke imod, når du f.eks. forsøger at hjælpe ham.

I takt med at han bliver ældre, så vil han naturligt kunne kontrollere sine bevægelser mere. Det gælder f.eks. når han spiser - hvor han nu begynder at kunne bruge pincetgreb, når han tager maden fra tallerkenen og fører den til munden, ligesom han vil lære at spise med en gaffel... Det gælder f.eks. også, når han stille og roligt begynder at kunne kærtegne dig - hvor et kærtegn nu helt naturligt sagtens kan ende med et slag eller et bid, når han forsøger at kysse :) Og så gælder det også i forhold til hans ben og at kunne slappe af i dem og ...

Annonce

... ligge stille, når han puttes i sin voksipose eller dyne.

Han har naturligt lige nu en stor rastløshed i kroppen, som gør det ekstra svært for ham at finde fysisk ro. Det er svær at ligge stille og han vil derfor ofte sparke fra med benene, lægge sig på maven, komme op i kravlestilling, rokke frem og tilbage - ofte går det baglæns i stedet for fremad, når han forsøger at bevæge sig osv. Og den motoriske rastløshed bliver gradvist mindre i takt med at han netop får fysisk styrke til at bevæge sig omkring og dermed også finde en stilling, som er rar at ligge i, når an skal slappe af, når han skal sove.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

På den måde arbejder tiden for jer og det er således helt naturligt, at han lige nu har svært ved at falde til ro, skubber med sine hænder, sparker med fødderne osv. Det hører med til hans alder og udviklingstrin :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor