Svar: Hvorfor skubber han sutten væk?
2. januar 2019
Alder:
9 mdr.
Kære Kristine
Tak for dit brev :)
Selvom jeres dreng nu er 9 måneder og rigtig godt igang motorisk, så vil han stadig have svært ved helt at styre og kontrollere sine bevægelser - og især, når han er træt, græder eller er rigtig glad, vil han baske med arme og ben og kan derfor skubbe ud efter dig eller sparke imod, når du f.eks. forsøger at hjælpe ham.
I takt med at han bliver ældre, så vil han naturligt kunne kontrollere sine bevægelser mere. Det gælder f.eks. når han spiser - hvor han nu begynder at kunne bruge pincetgreb, når han tager maden fra tallerkenen og fører den til munden, ligesom han vil lære at spise med en gaffel... Det gælder f.eks. også, når han stille og roligt begynder at kunne kærtegne dig - hvor et kærtegn nu helt naturligt sagtens kan ende med et slag eller et bid, når han forsøger at kysse :) Og så gælder det også i forhold til hans ben og at kunne slappe af i dem og ligge stille, når han puttes i sin voksipose eller dyne.
Han har naturligt lige nu en stor rastløshed i kroppen, som gør det ekstra svært for ham at finde fysisk ro. Det er svær at ligge stille og han vil derfor ofte sparke fra med benene, lægge sig på maven, komme op i kravlestilling, rokke frem og tilbage - ofte går det baglæns i stedet for fremad, når han forsøger at bevæge sig osv. Og den motoriske rastløshed bliver gradvist mindre i takt med at han netop får fysisk styrke til at bevæge sig omkring og dermed også finde en stilling, som er rar at ligge i, når an skal slappe af, når han skal sove.
På den måde arbejder tiden for jer og det er således helt naturligt, at han lige nu har svært ved at falde til ro, skubber med sine hænder, sparker med fødderne osv. Det hører med til hans alder og udviklingstrin :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske