Vil kun lave lort i ble 3 år

2. januar 2019

Kategori:
Alder:
3 år, 2 mdr.

Vil kun lave lort i ble 3 år

Kære Helen

Jeg har en datter som er 3,2 år, hun smed bleen for ca 9 måneder siden(også om natten), lige på nær når hun skal lave lort. Her insisterer hun på at få ble på. Hun har haft meget få uheld i forbindelse med af smide bleen, og har ingen uheld haft i forbindelse med afføring.

Hun kommer altid og beder om at få en ble på. I begyndelsen fik hun bare bleen på, efter et par måneder begyndte jeg at arbejde med hende i forhold til lave gøre det på toilet/potte. Det lykkes hendes ca 2-3 gange at gøre det, hvorefter hun begyndte at nægte. Hun blev meget ked af det og sagde pøllen bed hende i numsen. Jeg lod hende derfor igen på ble på da hun virkelig blev ked af det, men at det nu skulle foregå på badeværelset, hvilket hun hurtigt accepterede.

Jeg forsøgte i en lang periode at motivere hende på forskellige måder, bl.a. Med belønning (Både i form af lækkerier, men også legetøj hun kunne få), men hun var slet ikke interesseret i dette og holdt fast i ikke at ville andet end i bleen. Adspurgt var begrundelsen stadig at pøllen bed hende. Forsøgte på alle måder at forklare hende at den ikke gjorde og jeg var der sammen med hende. Efter ca 1,5 måned fik hun legetøjet for at forsøge at fjerne presset, og lod hende igen bare lave det i bleen på badeværelset.
Dette har hun fået lov til et par måneder hvor vi ikke har talt mere om toilettet.

For ca 1,5 måned siden begyndte jeg igen at tale med hende om at gå på toilet, men hun fastholder at nægte dette lige meget hvad jeg lover hende eller på søde måder forklarer hende at det er okay. Hun kom ved et “uheld” til at lave det på toilettet for ca 4 uger siden, hvor det var en god oplevelse uden ubehagligheder og hun var glad og stolt. Men allerede næste gang ville hun igen ikke. Jeg har ...

Annonce

... forsøgt med at hun skal sidde på toilet/potte med ble på men hun nægter og bliver oprigtigt ked af det. Og vil kun stå. Det skal siges jeg nogle gange har fået hende til at sidde på toilettet i forbindelse med hun siger hun skal, hvor hun har fået lov at sidde med en telefon og spille (hvilket hun ikke får lov til andre steder). Men hun kan ikke/tør ikke trykke noget ud. Og ender med at holde sig til hun får lov at få en ble på.

Vi har talt om det, og forsøgt at motivere på alle tænkelige måder. Senest har vi talt ned med antallet af bleer, og nu var der ikke flere bleer (havde nogle i reserve) men hun nægter stadig. Hun flipper fuldstændig ud og selvom jeg bevarer roen og prøver at lege hende igennem det nægter hun. Efter laaaaang tid får hun alligevel en ble på, men nægter at sidde ned på nogen måde. Nu står jeg så her, hun fik st vide dette var den allersidste ble jeg havde - men hvad gør jeg næste gang, for samme problem opstår helt sikkert imorgen.

Jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal gribe det an længere. Hun er en meget bestemt lille dame og specielt i forbindelse med dette ikke til at rykke.

Jeg kan læse andre steder (også i dine råd) at man Ikke skal give efter men blidt holde fast. Dette er gjort uden held af flere omgange. Men skal jeg holde fast i hun ikke får ble på og ender med at gå og holde sig rigtig længe eller hvordan skal jeg gribe det an? Når jeg læser på nettet synes jeg ikke st kunne finde gode råd jeg ikke allerede har forsøgt.

Hvordan synes du jeg skal gribe det an efterhånden? Hvordan kam jeg motivere hende til at sidde ned og presse ? Hvordan kan jeg få dette til at lykkes på en god måde ?

Håber meget du kan hjælpe, da jeg efterhånden ikke ved hvordan jeg skal gribe det an.

Med venlig hilsen
Rikke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Køkkenhygiejne

Når man laver mad til småbørn er god køkkenhygiejne særligt vigtig. Små børns forsvar overfor bakterier er mindre end voksnes, og derfor får børn lettere ondt i maven eller får en maveinfektion.

- Undgå at sprede bakterier mellem madvarer. Hold f.eks. rå grøntsager adskilt fra råt kød, så der ikke kommer jordbakterier på kødet, og så der ikke kommer bakterier fra kødet på grøntsagerne.

- Hold også rå madvarer adskilt fra mad, der er klar til at blive spist. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger