Svar: Vil kun lave lort i ble 3 år
2. januar 2019
Alder:
3 år, 2 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev og velkommen til :)
Der er ingen tvivl om, at din datter har fuldstændig fornemmelse for både vandladning og afføringstrang. Hun kan fint styre toilettet, når det drejer sig om, at hun skal tisse, og hun mærker også, når hun skal af med sin afføring - og beder her om at få en ble på, hvorefter hun så laver i den. Hun har dog svært ved at give slip på afføringen, og der er således tale om en mental hurdle, som hun skal over... og jeg tænker, at der er flere faktorer, som gør sig gældende her.
Det er for det første vigtigt, at det ikke gør ondt, når hun skal af med sin afføring. Det er vigtigt, at du sørger for at holde hendes mave igang naturligt. Hun skal naturligt ikke have tynd mave og problemer med at holde sig, men afføringen må ikke være hård, så hun føler, at det gør ondt, når hun skal presse. Det er allerbedst, hvis det kommer helt naturligt, når hun sidder på toilettet, så hun - præcis som du beskriver - pludselig opdager, at hun sagtens kan uden at hun har tænkt over det og hvor det derfor opleves som noget positivt og okay.
Det er vigtigt, at du sikrer dig, at hun ikke har nogen små rifter eller lignende ved sin endetarm, da det også kan gøre, at hun oplever, at det svier og gør ondt. Så hun ikke tør give slip. Nogle gange kan det være nødvendigt med lidt afføringsmiddel i en periode, for at sikre at afføringen ikke er for hård, andre gange kan det klares via kosten...
Det kan være en rigtig god idé at tale med hende om kroppen og hvordan kroppen fungerer, ligesom du kan læse bøger om at skulle træne renlighed og bøger der handler om afføring... Et par forslag kan f.eks. være "muldvarpen der ville vide, hvem der havde lavet lort på dens hoved", eller f.eks. børnebogen "Hr. Pølle, eller Jesper Kleins bog "Gæt en lort".. netop for at tale om det som noget helt naturligt og almindeligt og dermed ikke noget, hun skal være bange for.
For at gøre hende tryg, så kan det en overgang godt være nødvendigt, at hun stadig får bleen på, så hun laver i den - men at du fremadrettet beder hende om at lave imens hun sidder på toilettet. Så hun ikke længere står, men lærer at sidde på toilettet, hvor det forventes, at hun skal lave afføring.
Det er vigtigt, at du ikke stiller krav, som ingen af jer kan leve op til - pas derfor på med krav om at "efter næste ble, så skal du klare dig uden", hvis du alligevel ender med at give hende ble på. Det er ikke befordrende for jeres samarbejde og hjælper ikke nogen af jer - det kommer også let til at virke som en trussel, hvilket ikke vil motivere hende til at forsøge sig uden ble.
Du må gerne bruge belønning. Det kan f.eks. være klistermærker, som hun skal samle på et stykke papir - og hvor hun får et klistermærke, når hun laver afføring på toilettet. Og gevinsten kan være noget hun har ønsket sig, eller en tur i biografen, zoologisk have eller lignende.. det kan være noget hun har prøvet før og hvor du derfor ved, at det vil hun rigtig gerne - eller det kan være noget nyt, som hun ikke har prøvet før. Men noget der skal fungere lidt som en gulerod for hende og dermed gøre at hun kommer over den sidste lille hurdle til at turde...
Det vil være rigtig godt, hvis du kan lægge mærke til hendes afføringsmønster, så du ved hvornår hun normalt har afføring, og her kan motivere hende til at gå på toilettet. Du må meget gerne bede hende om at presse eller prutte i håb om, at der så netop kommer noget ud, og hun pludselig oplever, at det lykkes uden at hun tænker over det. Når du tørrer hende kan du evt. også få lidt "bremsespor" på toiletpapiret, som du kan vise hende og netop rose hende - igen så det gøres så ufarligt som muligt og okay.
Du skal anerkende, at det er svært, men igen og igen fortælle hende, at du vil hjælpe hende, så det lykkes. Du er der for hende, og nu hjælper I hinanden. Jeg vil anbefale, at du på den måde forsøger at motivere hende til at bruge toilettet, og at du sætter dig foran hende, så hun kan sætte sine fødder på dine lår, og du kan holde om hende. Du skal her opfordre hende til at presse, så afføringen kan komme ud, hjælpe hende med at vippe kroppen lidt frem og tilbage, så afføringen hjælpes på vej, holde om hende, berolige og betrygge - så du støtter, guider og er der for hende - gør det et par gange, når hun skal have afføring, så hun finder ud af, at det her kan hun sagtens klare.. Så når hun kommer og beder om at få en ble på og du ved at hun skal af med afføring, så hjælper du hende med at køre det og finde ud af, at det er okay...:)
Det er naturligvis vigtigt, at hun har et toiletsæde og evt. også en skammel til fødderne, så hun sidder godt og ikke sidder og spænder, når hun skal sidde der. Det er vigtigt, at hun kan slappe af i kroppen. Hun må ikke hænge i armene eller være bange for at falde ned.. men som jeg læser dit brev, så har hun dette allerede :)
Nogle gange kan man også være heldig, at der i nærheden af hvor I bor findes et bibliotek, en café eller lignende, hvor der er et børnetoilet. For nogle børn er muligheden for at bruge et toilet der passer i størrelsen til dem netop det der skal til, for at komme over den sidste lille hurdle, så de selv tør...
Til sidst vil jeg lige nævne, at du naturligvis skal være opmærksom på, om hendes vægring mod brug af toilettet eller behov for bleen, når hun skal have afføring - er en måde at sikre sig din opmærksomhed på. Hvis hun f.eks. er blevet storesøster eller lignende, så kan hun godt have brug for at "føle sig lidt lille", og at holde på sin afføring kan godt være udtryk for dette :) Dette skal du naturligvis anerkende, og så kan hun godt have brug for en pause fra bletræningen, og at I prøver at fokusere på at være sammen om noget andet, så hun stadig mærker dig, føler at du ser hende, er der for hende...:)
Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske