Svar: Fysisk uro
8. november 2018
Alder:
6 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev :)
Det er helt naturligt, at din dreng lige nu kommer baglæns i stedet for fremad - men det er super dejligt, at han kæmper og forsøger, også selvom det godt kan frustrere ham en hel del, når han kommer længere og længere væk fra det, som han egentlig gerne ville tættere på :)
At krybe er forstadiet til at kravle, og du må meget gerne hjælpe ham. Det gør du ved at presse på hans fodsåler, skiftevis på venstre og højre, når han ligger på maven, for på den måde at skubbe ham fremad og lære ham at støde fra med tæerne. Skiftevis støde med venstre og højre fod, og pludselig så mestrer han at komme op på alle fire, hvorfra han vil lære at kravle rigtigt :)
Der er nogle børn, som kravler allerede i 6 måneders alderen, men de fleste børn gør det først senere. Det tager tid at få styrke nok i kroppen til at kunne ligge på alle fire og finde ud af at holde sig oppe, samt koordinere sine bevægelser. Men din dreng lyder til at være rigtig godt igang motorisk :) Og da han allerede lægger sig op i kravlestilling, så må du gerne hjælpe ham med at vugge frem og tilbage, når han ligger på alle fire. Det er fra vuggende stilling, at han stille og roligt og hen af vejen finder ud af at flytte vægten og dermed flytte på arme og ben... :) Du kan sætte sig bag ham og holde ham om livet, når han vugger - og naturligvis lade ham komme tilbage på maven igen, med det samme han bliver træt :)
Du må meget gerne hjælpe ham med at bruge sig selv motorisk i hverdagen, trille med ham, tumle, lade ham krybe og kravle hen over dig, snurre ham rundt, vende ham på hovedet osv. Jo mere du kan bevæge ham og lade ham bruge sin krop jo bedre er det for hans motoriske udvikling.
Inde i øret sidder det, der kaldes øresneglen, og den indeholder væske. Det er vigtigt at få sat gang i de væsker, fordi det har betydning for balancen og dermed for motorikken - og derfor skal børn trilles, vugges, drejes, snurres rundt osv. Jo mere jo bedre - men naturligvis kun på en måde, som barnet synes er sjov :)
Du kan f.eks. trille ham hen over en stor gymnastikbold, du kan også snurre ham i en tummelumsk (med flad bund), en bilibo eller lignende. Du må også meget gerne danse med ham til musik hjemme i stuen, hvor I sammen bevæger jer rundt :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske