Svar: Fysisk uro

8. november 2018

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Kris

Tak for dit brev :)

Det er helt naturligt, at din dreng lige nu kommer baglæns i stedet for fremad - men det er super dejligt, at han kæmper og forsøger, også selvom det godt kan frustrere ham en hel del, når han kommer længere og længere væk fra det, som han egentlig gerne ville tættere på :)

At krybe er forstadiet til at kravle, og du må meget gerne hjælpe ham. Det gør du ved at presse på hans fodsåler, skiftevis på venstre og højre, når han ligger på maven, for på den måde at skubbe ham fremad og lære ham at støde fra med tæerne. Skiftevis støde med venstre og højre fod, og pludselig så mestrer han at komme op på alle fire, hvorfra han vil lære at kravle rigtigt :)

Der er nogle børn, som kravler allerede i 6 måneders alderen, men de fleste børn gør det først senere. Det tager tid at få styrke nok i kroppen til at kunne ligge på alle fire og finde ud af at holde sig oppe, samt koordinere sine bevægelser. Men din dreng lyder til at være rigtig godt igang motorisk :) Og da han allerede lægger sig op i kravlestilling, så må du gerne hjælpe ham med at vugge frem og tilbage, når han ligger på alle fire. Det er fra vuggende stilling, at han ...

Annonce

... stille og roligt og hen af vejen finder ud af at flytte vægten og dermed flytte på arme og ben... :) Du kan sætte sig bag ham og holde ham om livet, når han vugger - og naturligvis lade ham komme tilbage på maven igen, med det samme han bliver træt :)

Du må meget gerne hjælpe ham med at bruge sig selv motorisk i hverdagen, trille med ham, tumle, lade ham krybe og kravle hen over dig, snurre ham rundt, vende ham på hovedet osv. Jo mere du kan bevæge ham og lade ham bruge sin krop jo bedre er det for hans motoriske udvikling.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Inde i øret sidder det, der kaldes øresneglen, og den indeholder væske. Det er vigtigt at få sat gang i de væsker, fordi det har betydning for balancen og dermed for motorikken - og derfor skal børn trilles, vugges, drejes, snurres rundt osv. Jo mere jo bedre - men naturligvis kun på en måde, som barnet synes er sjov :)

Du kan f.eks. trille ham hen over en stor gymnastikbold, du kan også snurre ham i en tummelumsk (med flad bund), en bilibo eller lignende. Du må også meget gerne danse med ham til musik hjemme i stuen, hvor I sammen bevæger jer rundt :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor