Fra to til tre lure

9. november 2018

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Fra to til tre lure

Kære Helen

Tusind tak for en fantastisk brevkasse. Jeg har længe benyttet mig af de råd, som du har givet andre samt haft stor glæde af dine bøger. Nu har jeg fået tilmeldt mig og har et spørgsmål til dig angående vores søns daglige lure.

Vi har siden vores søn var 3-4 måneder haft en god og ret fast soverytme, hvor han sov tre lure i løbet af dagen: en formiddagslur på 1,5 time ca, en middagslur på ca. 1 time og en eftermiddagslur på ca. 45 minutter. Han har derudover typisk sovet kl. 19.30-20 om aftenen og sovet til omkring kl. 6 +- om morgen afbrudt af et par amninger. Han har dog nu i 2 ugers tid (omkring samtidig at vi startede med lidt skemad) nægtet at sove den tredje powernap om eftermiddagen og går ud fra, at det er fordi, han så ikke rigtig har brug for den længere? Han bliver stiktosset, når vi forsøger at lægge ham efter et par timer, hvilket vi slet ikke er vant til. Han plejer aldrig at blive led af det, når vi lægger ham til natten.

Vores store udfordring lige nu er så bare, at han er helt færdig omkring kl. 18-18.30
(og nogle gange endda kl. 17.30). Han sover efterhånden ret fast 1,5 ...

Annonce

... times formiddagslur og 1,5 times eftermiddagslur, men det betyder også, at han senest sover til 15.30 om dagen og derfor bliver ret træt om aftenen. Vi forsøger at trække den så længe som muligt, men synes nogle dage, at det er synd for ham og lægger ham, når han er klar. Han plejer at falde i søvn på 5 minutter.

Hvad skal vi gøre? For det er jo lidt tidligt, han sover. Derudover bliver vi nødt til at give ham aftensmad (grøntsagsmos) ret tidligt (ved 17-tiden), så det ikke bliver alt for længe efter hans middagslur og han samtidig ikke når at blive alt for træt til det. Hvad vil du foreslå os? Vil tiden arbejde for os, så han måske sover en længere lur og hvor det evt bliver mindre hårdt for ham at holde sig vågen det sidste stræk. Jeg har det lidt dårligt med at holde ham vågen 3,5-4 timer, når han er træt.

Bonusinfo er, at jeg gik 17 dage over termin med ham og derudover er en stor dreng (5,5 måned, 71 cm og 9,5 kg). Skal jeg gå ud fra, at han er lidt foran ift. dine anbefalinger ift. søvn og mad gå ud fra, at han er en smule "foran". Det er han motorisk mm ift. sine jævnaldrende.

De bedste hilsner
Sarah

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!