Brev:
Fra to til tre lure
9. november 2018
Alder:
5 mdr.
Fra to til tre lure
Kære Helen
Tusind tak for en fantastisk brevkasse. Jeg har længe benyttet mig af de råd, som du har givet andre samt haft stor glæde af dine bøger. Nu har jeg fået tilmeldt mig og har et spørgsmål til dig angående vores søns daglige lure.
Vi har siden vores søn var 3-4 måneder haft en god og ret fast soverytme, hvor han sov tre lure i løbet af dagen: en formiddagslur på 1,5 time ca, en middagslur på ca. 1 time og en eftermiddagslur på ca. 45 minutter. Han har derudover typisk sovet kl. 19.30-20 om aftenen og sovet til omkring kl. 6 +- om morgen afbrudt af et par amninger. Han har dog nu i 2 ugers tid (omkring samtidig at vi startede med lidt skemad) nægtet at sove den tredje powernap om eftermiddagen og går ud fra, at det er fordi, han så ikke rigtig har brug for den længere? Han bliver stiktosset, når vi forsøger at lægge ham efter et par timer, hvilket vi slet ikke er vant til. Han plejer aldrig at blive led af det, når vi lægger ham til natten.
Vores store udfordring lige nu er så bare, at han er helt færdig omkring kl. 18-18.30
(og nogle gange endda kl. 17.30). Han sover efterhånden ret fast 1,5 times formiddagslur og 1,5 times eftermiddagslur, men det betyder også, at han senest sover til 15.30 om dagen og derfor bliver ret træt om aftenen. Vi forsøger at trække den så længe som muligt, men synes nogle dage, at det er synd for ham og lægger ham, når han er klar. Han plejer at falde i søvn på 5 minutter.
Hvad skal vi gøre? For det er jo lidt tidligt, han sover. Derudover bliver vi nødt til at give ham aftensmad (grøntsagsmos) ret tidligt (ved 17-tiden), så det ikke bliver alt for længe efter hans middagslur og han samtidig ikke når at blive alt for træt til det. Hvad vil du foreslå os? Vil tiden arbejde for os, så han måske sover en længere lur og hvor det evt bliver mindre hårdt for ham at holde sig vågen det sidste stræk. Jeg har det lidt dårligt med at holde ham vågen 3,5-4 timer, når han er træt.
Bonusinfo er, at jeg gik 17 dage over termin med ham og derudover er en stor dreng (5,5 måned, 71 cm og 9,5 kg). Skal jeg gå ud fra, at han er lidt foran ift. dine anbefalinger ift. søvn og mad gå ud fra, at han er en smule "foran". Det er han motorisk mm ift. sine jævnaldrende.
De bedste hilsner
Sarah