Svar: Ny børnehave?
25. oktober 2018
Alder:
2 år, 5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og alle dine tanker - jeg kan sagtens forstå, hvorfor I tænker, som I gør, og at du synes, det er svært at finde ud af, hvad det rigtige vil være :)
Min umiddelbare tanke er, at man som udgangspunkt altid skal se på, hvad barnet trives med her og nu og som udgangspunkt ikke ændre noget, som fungerer. Der sker rigtig meget i løbet af de næste år, og den tryghed jeres dreng har ved den nuværende hverdag er vigtig for ham.
Du fortæller, at der var svært for jeres dreng at begynde i vuggestue, man at han har det rigtig godt nu. Han er glad for at blive afleveret, leger og hygger sig i løbet af dagen. Han går et sted, hvor det lyder som om, at de tager hensyn til de enkelte børn, og der er således lige nu oprettet en "mellemstue", som overgang fra vuggestue til børnehave - og det befinder han sig rigtig godt med.
Jeg tror på, at den basis han får ved at være tryg og glad i hverdagen nu er vigtig for hans evne til at håndtere skift senere i livet. Og det taler for at lade ham blive i nuværende institution. Hvis han har nogle gode vuggestue- og børnehave år bag sig, så bliver det naturligt lettere for ham at starte i skole og møde den hverdag og de udfordringer, som skolen giver ham på det tidspunkt, hvor han begynder der.
Der er naturligvis mange ting man skal kunne, når man starter i skole - man skal f.eks. kunne sidde stille, kunne modtage en fælles besked osv. som måske er noget af det som skolen mener, børnene skal være opdraget til, når de starter. Men det handler også om gennem leg at lære sociale spilleregler, empati, blive guidet i at være en god kammerat og generelt føle sig okay ved at være den man er... Og dette skabes netop ved at han er glad og tryg i hverdagen - og det er jeres dreng, som situationen er lige nu...
Der sker rigtig meget med jeres dreng fra nu, hvor han er 2.5 år og til han bliver 6 år og skal begynde i skole - og der vil højst sandsynligt også ske ændringer i institutionen. Der kan være børn som flytter, der kan komme ny leder, nye ansatte osv. som gør at hans hverdag pludselig ændrer sig og situationen ændrer sig - og derfor kan det sagtens være, at han vil have brug for et skift af børnehave, når han bliver ældre - og her vil det naturligvis være oplagt, at han så skifter til den børnehave, som er tilknyttet skolen, fordi han så vil følges med sine kammerater, og skoleskiftet vil være mindre voldsomt for ham. Derfor synes jeg, det er rigtig fint, at I undersøger muligheden for, at han kan skifte senere hen.
Jeg kender lidt til skolen, som I har skrevet jeres dreng op til og ved at denne skole har et rigtig godt ry :) Jeg kender ikke børnehaven, men jeg mener, at det især er det sidste år i børnehaven, at der er fokus på overgangen til skolen. Blandt andet er der ansat en læsevejleder, som underviser førskolebørnene. Det kunne naturligvis godt tale for, at I flytter ham, når han f.eks. er 4.5 år, som du skriver - hvis der er mulighed for dette. Det er dog vigtigt, at sige, at hvis han har trivedes rigtig godt i sin nuværende institution og i øvrigt er glad, parat og motiveret for at starte i skole, så kommer han højst sandsynligt hurtigt igang med læsning og andre ting - og vil ikke virke "bagud" i forhold til de andre børn.
Det er derfor også vigtigt at sige, at han sagtens blive i nuværende institution og starte direkte i skolen - hvis det viser sig at ende sådan ud. Det vil naturligvis godt kunne være lidt svært de første dage, hvor alt er nyt og flere af de andre børn naturligt kender hinanden, og han så ikke kender nogen, men de fleste børn er ret hurtige til at finde nye kammerater og venner og blive en del af den nye børnegruppe... Og det kan jo sagtens tænkes, at der er andre børn fra nuværende eller andre børnehaver, som gerne vil starte på den skole, uden at have gået i skolens børnehave, så han ikke er den eneste :) Der er også børn, som trives rigtig godt med at starte på en frisk, når de er 6 år, og som har stor glæde af at skole og børnehave ikke hænger sammen... børn er jo naturligt forskellige :)
Du har tidligere nævnt, at du syntes, at jeres nuværende institution stillede en del krav til børnene - og det lyder som om, at han lige nu ikke har behov for flere krav og udfordringer, men at niveauet og måden han mødes på passer til ham, og den dreng han er. Og der er ingen grund til at tro, at han ikke skulle være parat til skole, når han bliver 6 år :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske