Svar: Ny børnehave?

25. oktober 2018

Kategori:
Alder:
2 år, 5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev og alle dine tanker - jeg kan sagtens forstå, hvorfor I tænker, som I gør, og at du synes, det er svært at finde ud af, hvad det rigtige vil være :)

Min umiddelbare tanke er, at man som udgangspunkt altid skal se på, hvad barnet trives med her og nu og som udgangspunkt ikke ændre noget, som fungerer. Der sker rigtig meget i løbet af de næste år, og den tryghed jeres dreng har ved den nuværende hverdag er vigtig for ham.

Du fortæller, at der var svært for jeres dreng at begynde i vuggestue, man at han har det rigtig godt nu. Han er glad for at blive afleveret, leger og hygger sig i løbet af dagen. Han går et sted, hvor det lyder som om, at de tager hensyn til de enkelte børn, og der er således lige nu oprettet en "mellemstue", som overgang fra vuggestue til børnehave - og det befinder han sig rigtig godt med.

Jeg tror på, at den basis han får ved at være tryg og glad i hverdagen nu er vigtig for hans evne til at håndtere skift senere i livet. Og det taler for at lade ham blive i nuværende institution. Hvis han har nogle gode vuggestue- og børnehave år bag sig, så bliver det naturligt lettere for ham at starte i skole og møde den hverdag og de udfordringer, som skolen giver ham på det tidspunkt, hvor han begynder der.

Der er naturligvis mange ting man skal kunne, når man starter i skole - man skal f.eks. kunne sidde stille, kunne modtage en fælles besked osv. som måske er noget af det som skolen mener, børnene skal være opdraget til, når de starter. Men det handler også om gennem leg at lære sociale spilleregler, empati, blive guidet i at være en god kammerat og generelt føle sig okay ved at være den man er... Og dette skabes netop ved at han er glad og tryg i hverdagen - og det er jeres dreng, som situationen er lige nu...

Der sker rigtig meget med jeres dreng fra nu, hvor han er 2.5 år og til han bliver 6 år og skal begynde i skole - og der vil højst sandsynligt også ske ændringer i institutionen. Der kan være børn som flytter, der kan komme ny leder, nye ansatte osv. som gør at hans hverdag pludselig ændrer sig og situationen ændrer sig - og derfor kan det sagtens være, at han vil have brug for et skift af børnehave, når han bliver ældre - og her vil det naturligvis ...

Annonce

... være oplagt, at han så skifter til den børnehave, som er tilknyttet skolen, fordi han så vil følges med sine kammerater, og skoleskiftet vil være mindre voldsomt for ham. Derfor synes jeg, det er rigtig fint, at I undersøger muligheden for, at han kan skifte senere hen.

Jeg kender lidt til skolen, som I har skrevet jeres dreng op til og ved at denne skole har et rigtig godt ry :) Jeg kender ikke børnehaven, men jeg mener, at det især er det sidste år i børnehaven, at der er fokus på overgangen til skolen. Blandt andet er der ansat en læsevejleder, som underviser førskolebørnene. Det kunne naturligvis godt tale for, at I flytter ham, når han f.eks. er 4.5 år, som du skriver - hvis der er mulighed for dette. Det er dog vigtigt, at sige, at hvis han har trivedes rigtig godt i sin nuværende institution og i øvrigt er glad, parat og motiveret for at starte i skole, så kommer han højst sandsynligt hurtigt igang med læsning og andre ting - og vil ikke virke "bagud" i forhold til de andre børn.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det er derfor også vigtigt at sige, at han sagtens blive i nuværende institution og starte direkte i skolen - hvis det viser sig at ende sådan ud. Det vil naturligvis godt kunne være lidt svært de første dage, hvor alt er nyt og flere af de andre børn naturligt kender hinanden, og han så ikke kender nogen, men de fleste børn er ret hurtige til at finde nye kammerater og venner og blive en del af den nye børnegruppe... Og det kan jo sagtens tænkes, at der er andre børn fra nuværende eller andre børnehaver, som gerne vil starte på den skole, uden at have gået i skolens børnehave, så han ikke er den eneste :) Der er også børn, som trives rigtig godt med at starte på en frisk, når de er 6 år, og som har stor glæde af at skole og børnehave ikke hænger sammen... børn er jo naturligt forskellige :)

Du har tidligere nævnt, at du syntes, at jeres nuværende institution stillede en del krav til børnene - og det lyder som om, at han lige nu ikke har behov for flere krav og udfordringer, men at niveauet og måden han mødes på passer til ham, og den dreng han er. Og der er ingen grund til at tro, at han ikke skulle være parat til skole, når han bliver 6 år :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far