Et-årig vil amme hele natten

26. oktober 2018

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Et-årig vil amme hele natten

Hej Helen.

Jeg skriver angående min datter som fylder et år lige om lidt. Hun er en dejlig krudtugle, som bare følger med i det hele. Hun er en rigtig glad lille pige, meget udadvendt og mild. Hun skal starte i vuggestue her den 1. november, på sin fødselsdag. Vi er spændte på hvordan det kommer til at gå, da hun ikke er så gad for at mor er væk. Men hendes storesøskende er i samme vuggestue, så mon ikke det hjælper lidt på det?

Jeg skriver egentlig fordi jeg gerne vil stoppe med at amme hende. Hun har altid været meget afhængig af bryst, og har været meget dygtig til at sutte siden fødslen. Allerede 10-15 min efter fødslen suttede hun så flot, og det har siden da bare kørt der ud af med amning. Det har været dejligt for os begge. Meeeen.. Nu synes jeg det er på tide at vænne hende af, af flere grunde.

1. Hun spiser ikke som hun burde, hun foretrækker altid bryst frem for mad. Jeg tilbyder hende en del forskelligt mad (som jeg ved hun kan lide) i løbet af dagen og aftenen, men hun vil ikke rigtigt spise. Det kan være to-tre skefulde og så siger hun nej. Har også prøvet at lade hende sidde med det selv, men det er heller ikke ret meget hun spiser, før det ryger på gulvet. Jeg prøver på ikke at give hende bryst i løbet af dagen, og det får hun heller ...

Annonce

... ikke rigtigt. Jeg går i skole 4-5 timer om dagen, og imens bliver hun passet af bedstemor. Men så snart jeg henter hende, hiver hun ned i min trøje og vil have bryst. Og det får hun. Hun kan faktisk sagtens undvære bryst om dagen, det er mere om natten det er ekstremt.

2. Hun vil ammes hele natten. Faktisk vil hun ikke puttes på andre måder end med brystet i munden. Udover dette, vil hun ligge og sove med brystet i munden. Hun bliver puttet mellem 19 og 19.30, samtidig med sine tvillingerne (hendes storesøskende), men hun vågner rigtig meget fordi hun vil have bryst. Og det er hele natten hun vågner. Jeg har prøvet at give hende sut og en flaske med vand i, men det vil hun slet ikke. Så længe hun har brystet i munden, kan hun sove natten igennem. Men så snart jeg fjerner det, går der ikke længe før hun vågner (selvom hun ligger og er i dyb søvn).

Det er meget hårdt for mig, for jeg sover ikke godt når hun ligger ved brystet hele natten. Derudover føler jeg mine brystvorter er blevet overbelastede, og vågner op med ømme brystvorter hver morgen. Jeg tænker også det er på tide hun lærer at sove igennem uden bryst hele natten, specielt nu hvor hun starter i vuggestue. Så jeg håber du kan hjælpe med et par fif til hvordan og hvorledes.

Med venlig hilsen
W.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!