Brev:
Ny børnehave?
25. oktober 2018
Alder:
2 år, 5 mdr.
Ny børnehave?
Hej Helen
Jeg kunne godt tænke mig at høre din mening omkring skift af børnehave.
Vores søn trives godt i sin institution. Han er fornylig rykket over på en ny stue for lidt ældre børn, her kommer børnene når de er lidt over 2 år. Det er et slags " mellem trin" fra vuggestuen og børnehaven. Og vores søn har klaret det rigtig fint.
Her hvor vi bor er folkeskolerne ikke så gode, de klare sig ihvertfald ikke særlig godt. Der er måske kun en folkeskole som er god, resten er dårlige. Vi har derfor valgt at vores søn skal gå på privat skolen hvor der er styr på tingene og i øvrigt en ret god skole.
For cirka 1-2 år siden åbnede de en børnehave som tilhører den private skole. Børnehaven kom til da at man mente at når børnene startede på den privat skolen så var mange af børnene ikke helt "klar" til den disciplin der på privat skolen osv. Så derfor har man valgt at oprette en børnehave hvor de tidligst tager børnene ind når de er 2 år og 8 måneder for at opdrage dem eller vejlede dem, gøre dem klar til privat skolen. Således at der nærmest ikke bliver en overgang fra børnehave til skole. Det de lærer i børnehaven fortsætter i skolen.
Vores søn er både skrevet op til børnehaven og skolen. Vi har fornylig fået tilbudt en plads i børnehaven fra januar. Hvor vores søn er 2 år og 8 måneder.
Vi er lidt i tvivl om vi skal lade ham forstætte hvor han er nu eller om vi skal rykke ham?
Som sagt så er vi jo glade for hans nuværende institution og jeg tænker lidt at det måske ikke er godt for ham at han bliver rykket nu. For det tog ham rigtig lang tid at vende sig til institutionen. Så jeg er lidt bange for at "starte forfra".
Vi har talt lidt om at vente til han bliver 3 år eller endnu senere fx. når han er 4,5 år gammel. Hvis man kan få lov til det. Vi har også tænkt lidt på om det overhoved er nødvendigt at rykke ham, men at han måske kan starte direkte i skolen. Men så tænker jeg bare om han vil være bagud i forhold til de andre børn som har fået i børnehaven og lært de ting man skal og lært de andre børn at kende.
Jeg håber at du kan forstå mig, selvom det kan virke lidt tidligt at begynde at tænke på skolen allerede nu. Men man skal tage de rigtige beslutninger nu, da de kan være alt afgørende.
Hvad er din holdning, og hvad vil du umiddelbart anbefale? Skal vi vente til han bliver 3 år? eller vente endnu mere? Eller gå fra nuværende institution til privat skole?
Hilsen