Svar: 3 årig har det svært

25. maj 2018

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære As mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse - og stort tillykke med, at I har fået en lillebror - det lyder som om, at det går rigtig godt med ham og med at være en familie på fire - dejligt!

Det er rigtig synd, at As dagplejer er blevet langtidssygemeldt, og at A har været nødt til at være i gæstedagpleje i 7 uger - og derefter skal i børnehave. Sygdom kommer jo ofte på de mest uhensigtsmæssige tidspunkter, og det lyder desværre til at være tilfældet hos jer. Og jeres datter er ikke særligt glad for at være i gæstedagpleje - hun accepterer det og det går, men det er ikke det samme som at være i sin vanlige dagpleje, og hun savner den tryghed, genkendelighed og ro, som dagplejen normalt har givet hende - og især fordi hun jo er blevet storesøster og alt derhjemme også ændrer sig... Der er rigtig mange nye ting at forholde sig til, og det reagerer hun naturligt på.

Jeres datter er så gammel nu, at hun naturligt begynder at bruge flere ord. Hun giver mere og mere udtryk for, at hun ikke vil af sted, men vil blive derhjemme, ligesom hun begynder at stille spørgsmål til, hvorfor dagplejer godt kan være i gæstedagplejens legestue, men stadig ikke kan tage sig af hende... Og det er jo et ret godt spørgsmål - kvik pige!

Jeg tænker, at det er rigtig vigtigt, at dagplejer sætter nogle ord på dette overfor jeres datter. Det vil være rigtig godt, at I taler med dagplejer om, at jeres datter spørger til dette, fordi hun naturligt savner sin dagplejer og sin vanlige rytme, og det er faktisk hårdt for hende at være sammen med dagplejer, uden at kunne være rigtigt sammen med hende. Jeres datter har brug for en forklaring, som passer til hendes alder, og som hun kan forholde sig til, og hun har brug for at høre, at dagplejer også savner hende og savner den hverdag, som de tidligere har haft. Når man er så lille, som jeres datter stadig er, så er det meget svært at forstå denne situation, og det er vigtigt, at dagplejer forsøger at spejle nogle af de følelser jeres datter naturligt har f.eks. ved at sige "jeg savner også dig" - det er vigtigt, at jeres datter ikke føler, at hun har gjort noget forkert, at det er hendes skyld, at dagplejer ikke vil hende mere osv.

Det vil også være rigtig godt, at I (og dagplejer) taler med hende om børnehavestart og forsøger at have lidt fokus på alt det nye, som hun skal opleve i børnehave. Det er rigtig dejligt, at hun har en god veninde, som skal starte samme dag, så de to kan følges og have hinanden. Det er dejligt for dem begge, og det er med til at give lidt ekstra tryghed. Det kan være en god idé at I besøger børnehaven, taler med de voksne, prøver at være indenfor og på legepladsen osv. så hun ser, hvor det er hun skal gå, så det bliver så konkret som muligt. Det vil naturligt være med til at give hende lidt ro, hvis hun ved, hvad det er en børnehave er, hvad det er I taler om. Hvis det bliver for ukonkret, så kan det virke modsat at tale om det, fordi hun naturligt bliver usikker og utryg overfor, hvad det nu er for noget...

Og ja - det vil også være rigtig godt, hvis I kan sige farvel til dagplejen på en god måde. Det lyder som om, at dagplejer måske vil have svært ved, at det foregår hos hende - men I kan tale med hende om den mulighed, altså at din datter og din datters veninde ...

Annonce

... kommer forbi en dag og siger farvel i dagplejers hjem. I kan også lave en aftale med legestuen, så de siger farvel til flere dagplejere og børn, før de stopper helt og skal i børnehave. Der er måske flere børn som skal i børnehave, så måske kan I lave en fælles farvel-dag for alle børn. Du kan kontakte dagplejekontoret og tale om den mulighed.

Derudover tænker jeg, at det lyder som om, at jeres datter har brug for en pause fra dagplejen, og før hun skal starte i børnehave. Du skriver, at hun skal starte i børnehave den 16. juni.. kunne hun evt. gå hjemme hos dig og lillebror fra den 1. juni? Jeg tænker, at det vil være rigtig rart for hende, at hun har to uger, hvor hun kan koble lidt fra, finde roen - måske finde ud af, at det er lidt kedeligt derhjemme og på den måde blive klar til at skulle starte i børnehave to uger efter... Det er rigtig hårdt at skulle skifte mellem to så forskellige verdener fra den ene dag til den anden - og da hun ikke er særligt glad for at være i gæstedagplejen og samtidig er blevet storesøster, så kunne et par uger derhjemme være en rigtig god idé. Og jeg tænker faktisk, at det godt kunne betyde, at hun så måske begynder at tale lidt igen :)

Jeres datter har ændret adfærd - hun er ikke længere den glade og talende pige, som I kender, men trækker sig, svarer ikke, når I taler med hende. Hun protesterer mod dagplejen, vil ikke af sted, hun stiller spørgsmålstegn ved, hvorfor hun skal være der, giver udtryk for hellere at ville være derhjemme eller være i den vante dagpleje, og det lyder som om, at hun mangle lidt overskud - der skal ikke så meget til før "bægeret flyder over". Alt sammen tænker jeg er en reaktion på, at der er sket så store skift i hendes hverdag, i hendes liv de sidste måneder... Og det er rigtig vigtigt, at I lytter til dette, ser hende og anerkender, at hun lige nu har brug for lidt ro, brug for at få samlet lidt kræfter igen, før hun så starter i børnehave.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er en stor fordel, at du netop har barsel, går hjemme med lillebror og derfor kan give jeres datter det frirum, som hun har behov for lige nu. Sørg for at give hende ro og pauser i hverdagen, - at gøre ingenting. Sørg for at hun får sin søvn, at hun får sunde måltider hele dagen igennem, hjælp hende med struktur - faste spisetider, fast stå op og puttetidspunkt. Faste tidspunkter til leg og aktivitet. Det vil hjælpe hende til at kunne overskue hverdagen bedre og dermed give mere ro igen.

Giv hende masser af nærvær - fysisk kontakt. Lad hende sidde lidt ekstra på skødet, give hende ekstra kram, kys, kærtegn. Lad hende mærke, at du er der for hende både fysisk og mentalt. Lyt til hende, lad hende føle sig forstået, set, mødt... Inddrag hende i hverdagens små ting, så hun også oplever, at hun har en rolle derhjemme, at du har brug for hende - uden at du stiller krav, som hun naturligt ikke kan håndtere, for så virker det modsat :)

De symptomer jeres datter udviser lyder faktisk som stress-symptomer, og det er derfor vigtigt, at I hjælper hende med at "trække stikket", finde roen og overskuddet igen, før hun skal i børnehave. Og heldigvis, har du også barsel, når hun starter der, så du har mulighed for at flekse lidt i forholde til hendes behov :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de altid fine og uddybende svar. De giver os ro på :)

Tak, fra en mor til 2