Input til at komme videre med putning

25. maj 2018

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Input til at komme videre med putning

Hej Helen,

Jeg har brug for lidt imput til at komme videre med putningen hjemme hos os.

Indtil min datter var omkring 11 måneder, kunne hun godt falde i søvn selv, uden at vi var til stede i rummet. Så kom der en periode, hvor hun blev meget ked af det, når vi gik ud, med det resultat, at vi siden er blevet hos hende og har siddet ved sengekanten indtil, hun er faldet i søvn. Den sidste måneds tid har hun haft ekstra brug for tryghed, fordi hendes far har været bortrejst, og hun samtidig er startet i vuggestue. Derfor har hun fået lov til at holde min finger i sin hånd, og når hun så er faldet i søvn, har jeg taget den væk.

Det er indtil videre gået fint, men nu er hun begyndt at være lidt for vågen. Vi har ikke en helt fast sengetid, men kigger altid på, hvor søvnig hun virker til at være. Det er dog helt klart, at i den sidste tid, har hun brokket sig mere over at komme i seng, indtil jeg er begyndt at synge godnat sang for hende og har lagt hende i sengen. Hun kommer normalt i seng ved 19.45-20.00 tiden og sover de fleste nætter igennem indtil 6-7-tiden.

Men mange dage sætter hun sig op i sengen og kigger på mig og smiler, og nogle gange rejser hun sig og begynder at "lege", selvom hun var dødtræt inden vi gik ind i soveværelset. Jeg er begyndt, at lægge mig på vores ...

Annonce

... seng, hvis hun ikke vil sove (hun sover i vores værelse, da vi kun har det samme), men det bliver hun oftest ked af, så jeg ved ikke helt, hvad jeg så skal finde på. For hver gang jeg går tilbage, ligger hun bare og kigger og smiler, som om "Jeg er ikke klar til at sove" eller også bliver hun ved med at græde/jamre.

Om dagen sover hun stadig herhjemme, da vi ikke er fuldtid i vuggestuen endnu. Der har hun indtil nu altid sovet på vores seng, men der er dag, hvor jeg er nødt til at lægge hende over i hendes egen tremmeseng, fordi hun ellers bare kravler ud. Selvom hun 5 minutter inden sad og nikkede med hovedet.

Det er ikke, fordi det tager så lang tid, hverken dag eller aften. Jeg tror, det max har taget 40 min, men alligevel synes jeg, det er lidt irriterende at sengeligningen pludselig skal udvikle sig til gråd, når det nu er gået fint i lang tid. Selvom jeg ikke har noget imod at sidde der, ville jeg på sigt også gerne have en lidt mere "selvstændig" putning.

(Jeg tager hende aldrig op og ud af soveværelset, når hun først er kommet i seng. Hun må gerne forstå, at det er mig, der bestemmer hvornår, det er sengetid :)

Så jeg håber, du måske har et par fif til, hvordan jeg lettere kan få hende til at acceptere, at det er sengetid, og overgive sig til søvnen.

Venlig Hilsen
Dorthe

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig