3 årig har det svært

25. maj 2018

Kategori:
Alder:
3 år

3 årig har det svært

Hej Helen.

Jeg skriver til dig da jeg ikke rigtig ved hvad det rigtige at gøre, og vil gerne høre hvad du tænker om vores problemstilling herhjemme.

Min kære pige A er næsten lige fyldt 3 år. Har altid været smilende, glad, snakkende, og gang i hende.

Hun har været i dagpleje siden hun var 1 år.

Vi fik en lille dreng for 7 uger siden, han er sund og rask og der er ikke de store problemer med ham. A virker rigtig glad for ham, kysser, krammer ham vil gerne sige farvel og godnat osv til ham.

Vi havde besluttet sammen med dagplejeren at A skulle starte i børnehave til juni da hun så havde et fast fundament (altså hos dagplejeren) da tingene jo er helt forandret da lillebror jo er kommet til.

Der sker så det at dagen før lillebror kommer bliver dagplejeren langtidssygemeldt, og A har derfor været ved en anden dagplejemor i 7 uger, og skal være der indtil start i børnehave som er den 16/6.

Heldigvis er den anden dagplejemor en hun kender, og er rimelig glad for, men det er jo ikke hendes vante omgivelser som den anden dagplejemor er.

A har self spurgt rigtig meget til sin dagplejemor, hvornår hun skal derhen, og om dagplejer stadigvæk er syg. Hun har en rigtig god veninde fra dagplejen som er jævnalrende med A, som A self også savner.

Kort fortalt ses vi med den veninde hun har fra dagplejen, og de skal også starte sammen i samme børnehave, samme dag og på samme stue, så ...

Annonce

... de har hinanden.

As normale dagplejemor mødes med denne dagplejer og de andre dagplejemødre en gang om ugen nede i legestuen. A kan slet ikke forstå hvorfor dagplejer kommer derned, når hun jo ikke skal være ved hende.

Vores eller min bekymring er hvordan vi tackler A og den her overgang fra gæstedagpleje til børnehave, da hun ikke når at være hos dagplejer inden hun starter i børnehave.

Lige nu har A det rigtig svært. hun gør alt det hun ikke skal, og får dermed skældud og græder. Hun vil ikke fortælle om sin dag hos gæstedagplejeren, hun vil i det hele taget ikke svare når vi spørger hende om noget. Hun er helt lukket, og virker ikke glad.

Jeg har prøvet at spørge på alle mulige måder om hvordan hendes dag har været, eller hvad der har været godt i løbet ad dagen, eller bare ikke sagt noget i håb om at hun selv ville fortælle.

Hun har det godt når hun leger med hendes veninde fra børnehaven, eller når der er besøg i huset.

Når vi er os 4 gør hun alt det hun ikke skal, og vil ikke svare.

Jeg har snakket med As venindes mor om at kontakte dagplejemoderen og få en dag hvor vi kan sige farvel til hende, det synes jeg at A har brug for, tænker du det er en dårlig ide?
Og hvordan skulle man gøre det?
Og hvordan får vi vores pige til at snakke igen?

Håber du kan komme med lidt sparring omkring hvordan vi tackler hele situationen på den bedste måde.

Venlig hilsen
As mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.