Svar: Min søns motoriske udvikling
14. februar 2018
Alder:
3 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og tillykke med den lille dejlige dreng:)
Det er rigtig godt du skriver, og jeg kan godt forstå, at du ikke kan lade være med at sammenligne med din venindes dreng, når der kun er 2 dage imellem dem. Det kan dog sagtens spille ind, at den ene er født 2 uger før termin og den anden 2 uger efter, og så er børn jo forskellige og udvikler sig meget forskelligt... og det du fortæller kan godt være helt normalt for din dreng:)
Jeg tænker dog, at det vil være rigtig godt, at du taler med din sundhedsplejerske eller læge og få dem til at vurdere ham. Den motoriske udvikling, vurderingen af hans styrke osv. gøres ved at have ham i armene og fornemme ham, og det kan jeg naturligt ikke via brevkassen.
De normale rammer er meget vide og ofte taler om man om udvikling de første 3 måneder, altså fra 0-3 måneder og derefter fra 3-6 måneder - og det er nogle meget store spring, så nogle børn kan naturligt noget i starten af perioden, hvor andre kan det senere i perioden - og nogle børn krydser også disse perioder, uden at det har nogen større betydning.
Generelt vil jeg sige, at med den alder jeres dreng har nu, så skal han, når han ligger på ryggen kunne holde sit hoved i midtstilling, og han skal kikke på dig, når du f.eks. skifter hans ble. Tager du en cremetube eller ligende ved siden af ham, så skal han kunne dreje sit hoved, kikke efter den og følge den og fange dine øjne igen. Han skal altså i rygliggende stilling kunne kontrollere sit hoved, så I kan have øjenkontakt og indgå i en dialog.
Når han ligger på maven, så skal han på samme måde have så meget kontrol over sit hoved nu, at han kan holde hovedet og kikke sig omkring. Han skal altså i maveliggende stilling kunne løfte sit hoved op og dreje hovedet bevidst efter ting eller dig. Det er okay, hvis han en gang imellem bliver lidt træt og lader hoved hvile, samler lidt kræfter og så løfter det igen og atter har styrke til at løfte hovedet selv og holde det og se sig omkring.
Når han f.eks. sidder på dit skød, så skal han på samme måde have mere og mere styrke i nakke, skuldre og rygmuskler og kunne holde sit hoved og kikke efter far som f.eks. kommer ind af døren. Når du bærer ham på din arm, så skal du have en fornemmelse af, at han godt kan holde sit hoved - det er okay, hvis du en gang imellem lige støtter hovedet for at sikre ham det ekstra, men du skal have en fornemmelse af at styrken i nakke og skuldre er ved at være på plads og at behovet for din hjælp til støtte af hovedet bliver mindre og mindre.
Styrke i nakke, skuldre og ryg kommer, når han ligger på maven. Og du fortæller, at han generelt ikke har været glad for dette, og det lyder derfor som om, at han ikke har gjort det særlig meget. Det er vigtigt, at han bliver lagt på maven dagligt. Og du må gerne hjælpe ham med at ligge på albuerne, så han ikke ligger og flyver med armene. Du kan også lade ham ligge på maven hen over dine lår, og du kan lægge ham på maven hen over en ammepude eller lignende. Nogle børn har også glæde af at ligge på en drejeskive, det laver blandt andet Lamaze. De kan nogle gange findes billigt brugt...
Sidder han i skråstol eller lignende? Det er vigtigt, at du ikke sætter ham i en sådan, da det er en meget passiv siddestilling og ofte vil børn sidde, strække sig frem og hoppe lidt op og ned for at få stolen til at bevæge sig - det kan gøre, at han får styrket sine mavemuskler og dermed forsiden af kroppen i stedet for ryg og nakke.. og det går derfor ikke. Bruger I skråstol eller lignende, så skal han derfor ud af den og lægges på maven flere gange dagligt i stedet.
Kan han have nogle spændinger eller låsninger i nakken, lænden eller lignende, som kan forklare, hvorfor han ikke vil ligge på maven eller måske har svært ved at holde sit hoved eller strække sig ud... ? Det kan jeres læge undersøge og lægen kan også henvise jer videre, hvis det skønnes, at jeres dreng kan have behov for f.eks. fysioterapeut eller kiropraktor...
I 3-6 måneders alderen skal han helst begynde at bruge sin krop mere og mere. Han skal, når han ligger på et tæppe på gulvet, begynde at dreje sig, vende sig omkring, dreje om egen akse, begynde at trille fra ryg til mave og fra mave til ryg. Han skal begynde at holde sit hoved sikkert og dreje det bevidst efter lys og lyd. Han skal også begynde at støtte på benene og begynde at lave hoppebevægelser - ligesom det vil være rigtig godt, at han f.eks. kan holde hovedet selv og holde sig rank, når du løfter ham i armene fra rygliggende til siddende stilling. Når han ligger på maven, skal han begynde at strække armene, så han ikke længere ligger på albuerne, men kommer op i strakt arm. Og han skal omkring 6 måneders alderen helst begynde at gribe fat i sine fødder og derfra finde ud af at trille om på siden.
De fleste børn vil omkring 2 måneders alderen begynde at sutte på deres hænder og fingre og finder således ud af, at hånden er der og at føre hånden til munden. I 3-6 måneders alderen vil det være rigtig fint, at du give ham rangler, bideringe og lignende i hånden, som han kan øve sig i at gribe efter, få fat i og rasle med og komme i munden. Det vil være rigtig godt med et aktivitetstativ med forskellige legetøj, som han kan nå at slå til og få fat i, ligesom det vil være rigtig godt med legetøj omkring ham, som han kan forsøge at trille efter..
Det er naturligt, hvis han lige nu griber meget usikkert og ikke kan finde ud af at holde på en rangle eller ikke ved, hvad den skal bruges til. Men stille og roligt i løbet af de næste 1-2 måneder så skal han gerne blive bedre til at holde på ranglen, vil blive mere og mere bevidst om f.eks. at kunne komme den i munden, og vil også begynde at kunne skifte ranglen fra hånd til hånd - så hænderne kan samles og legetøj skifte plads...
Det vil være rigtig godt, hvis du kan hjælpe ham med at bruge sig selv motorisk, og du kan i 3-6 måneders alderen lave bevægelege med ham:
- Grib omkring hans hænder og håndled og lad ham selv trække sig op fra rygleje.
- Støt om hans lægge og bøjede knæ og hofte og drej underkroppen fra side til side.
- Hjælp ham med at dreje om på siden, både fra mave til ryg og fra ryg til mave - evt. ved at vise ham noget interessant legetøj, som han følger. Når han kan det, så er det super - så læg ham tilbage og lade ham gøre det igen og igen
- Hjælp ham med at få fat i egne tæer, når han ligger på ryggen og derfra trille videre om på siden og maven. Giv ham evt. ranglesokker på, så fødderne bliver interessante.
- Lav cykelbevægelser, hvor han selv er med til at cykle med sine ben, imens du støtter om underbenene.
- Hjælp ham med at krybe, hvor han ligger på maven, og hvor du presser skiftevis på venstre og højre fodsål for at frembringe krybebevægelser.
Med den alder han har nu, så vil det også være rigtig godt, at du synger og bruger fagter for ham. Det er derfor tiden til at finde de gamle børnesange frem som 'hjulene på bussen', 'Lille Peter Edderkop' osv. hvor du bruger dine hænder, fingre og måske hans krop imens du synger. Når du laver cykeløvelser med benene, så kan du altså med fordel synge "hjulene på bussen" i mens :)
Som nævnt er børn forskellige, de udvikler sig i forskellige tempo og de normale rammer er som sagt meget vide. Det er også sådan, at hvor nogen er motorisk hurtige, så er andre måske hurtigere til at begynde at pludre og tale - og der skal naturligvis være plads til forskellighed.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og at det også giver lidt ro med på vejen, men jeg tænker som sagt, at det vil være en god idé at du lige får sundhedsplejersken eller lægen til at vurdere ham. Hvis det f.eks. viser sig, at han f.eks. har problemer med nakken eller lignende, så er det jo vigtigt at finde ud af det, så I kan få afhjulpet dette og han kan hjælpes videre på vej :)
Jeg vil anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om dit barns udvikling". I den forsøger jeg at sætte lidt ord på barnet behov - forsøger at forklare, hvad han ville fortælle dig, hvis han kunne. Og jeg tænker, at det måske kan være rart for dig at læse om meget andet end "hovedløft", for udvikling er jo mange ting :)
Rigtig meget held og lykke og godt weekend til jer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske