Min søns motoriske udvikling

14. februar 2018

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Min søns motoriske udvikling

Hej Helen

Jeg er den stolte mor til en skøn dreng på 3 ½ mdr. Han kom til verden to uger før forventet, 38+0, men sund og rask med en kampvægt på 3500 g.

Han startede livet med gulsot, men har ellers været en sund og rask dreng, der vokser ganske fint på modermælk.

Jeg er dog en anelse bekymret over hans motoriske udvikling (uden at vide om der er noget at være bekymret over). Han var sen til at give det første smil (8 uger), og har aldrig været fan af at ligge på maven. Således kan han endnu ikke, 3 ½ mdr gammel, holde sit eget hoved fuldstændig. Han har en vis stabilitet, fx løfter han fint når man holder ...

Annonce

... ham under numse og bryst og “flyver” med ham, men når man prøver at trække ham op i armene, spænder han ikke så hovedet følger med. Bør jeg være bekymret? Når jeg ser på andre børn, fx en veninde der har en søn som er to dage yngre (han er dog født 1 1/2 uge over tid), er han super stærk til at holde sit hoved og kan endda støtte på sine ben - det kan min søn SLET ikke, hans ben er bare slatne ;-)

Ydermere sutter han med stor vellyst på sine hænder og kigger meget interesset på legetøj, men er ikke begyndt at gribe ud efter det og putte det i munden endnu. Burde han ikke det?

Hilsen en (måske over-)bekymret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien