Brev:
Min søns motoriske udvikling
14. februar 2018
Alder:
3 mdr.
Min søns motoriske udvikling
Hej Helen
Jeg er den stolte mor til en skøn dreng på 3 ½ mdr. Han kom til verden to uger før forventet, 38+0, men sund og rask med en kampvægt på 3500 g.
Han startede livet med gulsot, men har ellers været en sund og rask dreng, der vokser ganske fint på modermælk.
Jeg er dog en anelse bekymret over hans motoriske udvikling (uden at vide om der er noget at være bekymret over). Han var sen til at give det første smil (8 uger), og har aldrig været fan af at ligge på maven. Således kan han endnu ikke, 3 ½ mdr gammel, holde sit eget hoved fuldstændig. Han har en vis stabilitet, fx løfter han fint når man holder ham under numse og bryst og “flyver” med ham, men når man prøver at trække ham op i armene, spænder han ikke så hovedet følger med. Bør jeg være bekymret? Når jeg ser på andre børn, fx en veninde der har en søn som er to dage yngre (han er dog født 1 1/2 uge over tid), er han super stærk til at holde sit hoved og kan endda støtte på sine ben - det kan min søn SLET ikke, hans ben er bare slatne ;-)
Ydermere sutter han med stor vellyst på sine hænder og kigger meget interesset på legetøj, men er ikke begyndt at gribe ud efter det og putte det i munden endnu. Burde han ikke det?
Hilsen en (måske over-)bekymret mor