Slår når han er glad

15. februar 2018

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Slår når han er glad

Hej Helen,

Min søn er nu knap 15 måneder, han har det rigtig godt og udvikler sig stadig i lynets hast.
Over den sidste tid (et par måneder) er han begyndt at slå. Det er vores indtryk at det startede med at være når han var rigtig glad og gerne ville vise kærtegn, det har dog udviklet sig i takt med at han bliver mere bevidst og vil teste flere grænser til at det også nogle gange er når han er ude på ballade.

Et par eksempler…

1.Når jeg kommer og henter ham i vuggestuen (som han er glad og tryg for at være i), bliver han rigtig glad for at se mig, løber hen til mig og når jeg tager ham op slår han mig i hovedet ofte med begge hænder i begejstring.

2.Samme situation, som ovenfor, men nogle gange når jeg så siger ”nej” eller stopper hans arme, kan man se han går over i ”ballade”-tanker og forsøger igen, mens han griner og se efter hvordan jeg eller pædagogerne reagere (jeg tænker det er for at teste grænser)

3.Mens han bliver puslet slår han nogle gange sig selv på hovedet, maven eller tissemanden.

4.Han ser vores hund ligge i sofaen, han løber hen til hende og slår hende ...

Annonce

... fordi han vil lege (gerne en lille form for fangeleg, hvor min søn løber efter vores hund)

Jeg har lidt svært ved hvordan vi skal reagere, jeg har læst om andre der har udfordringen om at deres børn slår, men jeg har indtryk af at det tit er i forbindelse med svære situationer. Eksempelvis hvor legetøj ikke virker og de gør det for at udtrykke frustration, som de ikke kan sætte ord på.

Det er bare ikke mit indtryk at min søn gør det fordi der er en situation han er frustreret over, næsten nærmere det modsatte - altså at han er glad eller fjollet.

Vi vil gerne lære ham at det ikke er okay at slå, hverken ham selv eller andre. Men ofte når vi siger nej eller holder hans arme tilbage hvis vi kan se han skal til at slå, griner han af os og søger grænser. Vi forsøger at forholde os roligt og forsat sige ”nej” og holde armen væk.

Min søn skal være storebror om to-tre måneders tid, det giver os selvfølgelig en bekymring i forhold til om han kan finde på at slå vores lille baby.

Jeg håber du vil dele dine tanker med os, om hvordan vi kan forholde os til situationen.

Med venlig hilsen
Kris

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Muslingeskaller - brystvorte

Du kan købe muslingeskaller, også kaldet ammeskaller. Disse blev introduceret i Danmark omkring år 2000 og var meget populære. Senere blev de frarådet, fordi mange fik problemer med svampeinfektion i brystet netop i forbindelse med brug af ammeskallerne.

Da skallerne bæres direkte på brystet og inde i BH´en, skulle de have en helende virkning på ømme og revnede brystvorter - men skulle altså samtidig også kunne medføre svampeinfektion. Virkningen af ammeskaller/muslingeskaller...

Læs mere i Babylex

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S