Brev:
Slår når han er glad
15. februar 2018
Alder:
15 mdr.
Slår når han er glad
Hej Helen,
Min søn er nu knap 15 måneder, han har det rigtig godt og udvikler sig stadig i lynets hast.
Over den sidste tid (et par måneder) er han begyndt at slå. Det er vores indtryk at det startede med at være når han var rigtig glad og gerne ville vise kærtegn, det har dog udviklet sig i takt med at han bliver mere bevidst og vil teste flere grænser til at det også nogle gange er når han er ude på ballade.
Et par eksempler…
1.Når jeg kommer og henter ham i vuggestuen (som han er glad og tryg for at være i), bliver han rigtig glad for at se mig, løber hen til mig og når jeg tager ham op slår han mig i hovedet ofte med begge hænder i begejstring.
2.Samme situation, som ovenfor, men nogle gange når jeg så siger ”nej” eller stopper hans arme, kan man se han går over i ”ballade”-tanker og forsøger igen, mens han griner og se efter hvordan jeg eller pædagogerne reagere (jeg tænker det er for at teste grænser)
3.Mens han bliver puslet slår han nogle gange sig selv på hovedet, maven eller tissemanden.
4.Han ser vores hund ligge i sofaen, han løber hen til hende og slår hende fordi han vil lege (gerne en lille form for fangeleg, hvor min søn løber efter vores hund)
Jeg har lidt svært ved hvordan vi skal reagere, jeg har læst om andre der har udfordringen om at deres børn slår, men jeg har indtryk af at det tit er i forbindelse med svære situationer. Eksempelvis hvor legetøj ikke virker og de gør det for at udtrykke frustration, som de ikke kan sætte ord på.
Det er bare ikke mit indtryk at min søn gør det fordi der er en situation han er frustreret over, næsten nærmere det modsatte - altså at han er glad eller fjollet.
Vi vil gerne lære ham at det ikke er okay at slå, hverken ham selv eller andre. Men ofte når vi siger nej eller holder hans arme tilbage hvis vi kan se han skal til at slå, griner han af os og søger grænser. Vi forsøger at forholde os roligt og forsat sige ”nej” og holde armen væk.
Min søn skal være storebror om to-tre måneders tid, det giver os selvfølgelig en bekymring i forhold til om han kan finde på at slå vores lille baby.
Jeg håber du vil dele dine tanker med os, om hvordan vi kan forholde os til situationen.
Med venlig hilsen
Kris