Svar: Glutenallergi eller Cøliaki og børns udvikling

4. september 2003

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Angelika

Du kan til enhver tid få dit barn testet for allergi, enten ved en blodprøve eller ved en priktest. Men da du selv har Cøliaki ved du sikkert også at glutenallergi ikke er det samme som Cøliaki.

Cøliaki er en kronisk tarmsygdom, hvor personen ikke tåler gluten, som findes i de fire kornsorter byg, rug, hvede og havre. Der er således en intolerance overfor gluten, hvilket ikke må forveksles med en allergisk reaktion overfor gluten.

Hvis jeg var dig ville jeg henvende mig til Dansk Cøliaki Forening, læs mere på www.coeliaki.dk, som forhåbentlig vil kunne oplyse dig om, hvorvidt en allergi test vil kunne bruges i forbindelse med diagnosticeringen af Cøliaki.

Med hensyn til børns udvikling er der jo store individuelle forskelle. De udvikler sig forskelligt og i hvert sit tempo. Det der har størst betydning er at der hele tiden er en udvikling i gang.

Et kort oprids kunne se sådan her ud (husk det er kun en vejledning):

0 - 3 mdr. Barnets arme og ben strækkes gradvist mere og mere ud og når det ligger på ryggen lærer det at holde hovedet og følge personer og genstande med øjnene. Barnet smiler mere bevidst og begynder at pludre. Omkring to mdr´s alderen begynder barnet at sutte på sine hænder og kan ved tre mdr´s alderen vende hovedet, når det ligger på maven, og kigge sig omkring.

3 - 6 mdr. Barnet iagttager sine hænder og hændernes bevægelser, er nu også mere vågen end tidligere. Kan efterhånden holde hovedet selv og vende sig om efter en lyd. Pludrer højt, ler og hviner. I oprejst stilling støttes let på benene og sidst i perioden begynder barnet at gøre hoppebevægelser. Når barnet ligger på maven kan det arbejde sig op i strakt arm og trille om på ryggen. I rygleje begynder barnet at kunne gribe efter sine fødder og trille om på siden. Barnet griber i begyndelsen usikkert men hænderne bliver efterhånden dygtigere til at holde på ranglen og skifte fra ...

Annonce

... hånd til hånd, samt putte den i munden.

6 - 9 mdr. Barnet kan på maven dreje rundt om sig selv og kan fra ryggen trille bevidst om på maven. Legetøj puttes i munden og bankes i bordet. De første forsøg på at bevæge sig rundt i verden gøres ved at rulle, krybe, skubbe sig baglæns. Når barnet sidder op vil det i begyndelsen sidde foroverbøjet, men vil langsomt lære at rette sig op og sidde uden støtte. Barnet taler med enslydende stavelser som da-da og ma-ma. Står med strakte ben.

9 - 12 mdr. Fra at kunne stå på hænder og knæ og rokke, begynder barnet at kunne kravle og rejser sig op ved støtte og går rundt. Barnet bruger pincet-greb (tommel og pegefinger) og kan efterligne lyde for tilsidst i perioden at kunne sige små ord f.eks mad og hej. Barnet kan også forstå en lille besked f.eks find bolden og kom her. Barnet kender sit eget navn og kender forskellige familiemedlemmer og viser sin glæde for forældrene ved at putte sig til dem. Barnet rækker armene op for at blive taget op.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Da din datter kun er fire måneder er det stadig vigtigt at hun ligger så meget som muligt. Det er fra liggende stilling, fra kryben og kravlen, at barnet udvikler muskulatur og balanceevne til at kunne sidde selv. Din datter må gerne sidde hos dig, men det er endnu for tidligt at sidde i høj stol og det er heller ikke hensigtsmæssigt at "stable hende op" med diverse puder.

Det er fint at hun gerne vil støtte på benene og det skal du selvfølgelig lade hende gøre, men du skal støtte hende godt imens. Du kan f.eks gribe om hendes hænder og lade hende selv trække sig op fra rygleje. Når hun ligger på ryggen kan du hjælpe hende til at dreje ved at tage fat om hendes lægge og bøje kræ og hofte og så trille fra side til side. Læg også gerne legetøj, som hun skal række sig efter. En tur i svømmehallen er også godt og legeting som ruller. En vuggetur eller en gyngetur i et lagen er også godt.

God fornøjelse

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor