Brev:
Glutenallergi eller Cøliaki og børns udvikling
4. september 2003
Alder:
4 mdr.
Glutenallergi eller Cøliaki og børns udvikling
Vi har en datter på godt 16 uger, hun bliver delvist ammet og får flaske (profylac). Jeg, altså moderen, har cøliaki. Jeg kunne godt tænke mig at vide om der er en måde vores datter kan blive testet på i forhold til glutenoverfølsomhed. Jeg ville syntes, at det var træls, hvis vi skulle give hende noget gluten og så afvente resultatet. Der må da findes en anden måde?
Vi er meget bevidste om at amme i lang tid, give profylac og vente med at bruge gluten i hendes mad indtil hun er et år; men spørgsmålet er der jo stadigvæk.
Håber, at I vil kunne hjælpe os med et eller flere svar. På forhånd tak. Angelika
Desuden har jeg et yderlige spørgsmål. Hvornår skal børn kunne hvad? Jeg ved godt at det er individuelt for hver barn, men sådan cirka. Man siger f.eks. at børnene ikke må sidde så meget oppe i en tidlig alder, men vores datter vil bare ikke ligge ned længere. Hun vil også gerne stå, når vi hjælper hende op. Skal vi bremse hende med det eller hvordan gør vi bedst?