Svar: Motorik - 5 mdr.
30. maj 2004
Alder:
5 mdr.
Hej
Ud fra din beskrivelse lyder din søn endnu ikke til at være stiv nok i ryggen til at kunne sidde, og kræfterne til at holde hovedet har han heller ikke endnu.
Jeg synes derfor at det umiddelbart lyder for tidligt at forsøge at sætte ham op i barnevognen. Det kommer jo naturligvis an på, hvilken vogn iI har, og hovrdan ryglænet er. I nogle vogne sidder barnet jo meget lodret op, hvor I andre vogne er rygstykket skråt, så barnet fortsat ligger. Dette skal dog også være begrænset i forhold til jeres søn udvikling.
Det vil være en god idé at I fortsat ligger ham på maven dagligt og også hjælper ham med at trille omkring og blive bevæget. Brug jeres egen krop til at styrke ham. Lad far give ham lette luft ture (det plejer fædre at være gode til), hvor han holdes under maven og kroppen og 'flyver' gennem luften.
Brug evt. en ammepude eller lignende at ligge under hans brystkasse, når han ligger på maven, så han bliver løftet lidt op og giv ham et spejl, så har har sig selv at kigge på.
Indtil videre kan kalechen slåes ned, så han alligevel kan se den blå himmel.
Undgå skråstol, hvis I har en sådan, og autostol i minimalt brug. Læg ham i stedet på gulvet, hvor han bedst får styrket sin motorik og lad ham være i arm, også mave liggende hen over jeres skød.
En tur i svømmehallen er også en rigtig god idé, så han bliver bevæget igennem vandet og får brugt sine muskler.
Får du ikke besøg af sundhedsplejersken omkrng 6 mdr´s alderen? Så lad hende se på ham og komme med en vurdering. Det er altid nemmere at vurdere barnets styrke, når man har dem i hænderne.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske