Brev:
Tryghed, protest og søvn i nye omgivelser
5. juni 2004
Alder:
9 mdr.
Tryghed, protest og søvn i nye omgivelser
Min datter på 9 mdr har optrappet sin protest over at blive puttet. Det gælder både om dagen og om aftenen.
Vi venter på træthedstegn inden vi putter hende og lægger hende først når hun gnider øjne. Hun protesterer stort set altid, hvilket egentligt går mig på, det er blevet værre og værre. Det går oftere og oftere over i hysterisk gråd, hvor det er meget svært at få hende til at falde til ro igen bagefter.
Hendes fysiske omgivelser er lige skiftet og vil skifte igen yderligere 2 gange inden for 2 måneder. Problemet er dog opstået inden.
Vi lader hende udelukkende sove i barnevognen for at hun skal være tryg ved sit sovested og ikke ligge og kigge i et fremmed værelse.
Hun er på det sidste blevet passet en del af sin bedstemor, som hun elsker og er fuldstændigt tryg ved. Hun har måske fået 'for' meget opmærksomhed; hun gider ikke længere lege selv og protesterer kraftigt, hvis jeg går blot få meter væk.
Hun er ellers en glad og meget aktiv pige, som er hurtig i opfattelsen.
Vi har forsøgt at ændre vores aftenrutine til at hun nu bliver puslet og får børstet tænder inden vi synger godnatsang og gearer ned, det har hjulpet lidt. Vi prøver at geare ned inden vi lægger hende om dagen, dvs. fortæller stille og roligt hvad der skal ske og undgår underholdning så meget som muligt. Vi kan dog ikke skærme af ned til kalechen, da hun sparker voldsomt til dækket.
Vi ønsker hjælp til at vores datter kan opleve en rar måde at falde i søvn på, særligt her i det næste stykke tid, hvor vi desværre flytter en del.
På forhånd tak
Tine