Svar: Rødt mærke på næsen
19. juni 2020
Alder:
7 mdr.
Kære Førstegangsmor
Tak for dit brev :)
Et jordbærmærke kaldes på latin et hæmangiom, det er et rødt mærke, som udgår fra cellerne i de små blodkar, og det sidder ofte i ansigtet eller hovedet/halsen (hos ca. 60%), men kan også sidde på resten af kroppen. Det er godartet!
Det er helt normalt, at jeres datters mærke er kommet, da hun var ca. 2 måneder gammel. Nogle børn bliver født med disse mærker, men hos de fleste kommer de inden for nogle uger til få måneder efter fødslen. De starter ofte som en lille lyserød plet, som så gradvist bliver mere og mere rød. Mærket vil ofte også vokse i tykkelse og bredde.
Da mærkerne ofte vokser forholdsvist hurtigt og kan blive meget tykke og se voldsomme ud, så bliver man som forældre ofte urolig. Det er dog vigtigt at huske på, at de er godartede, der er ikke noget farligt i dem, og største delen af dem behøver ikke behandling.
Man skal dog være særligt opmærksom på de mærker, som sidder ved øjnene, ørerne, munden og næsen, eller hvis mærkerne sidder over luftvejene, hjertet eller lignende steder. Fordi de kan vokse så meget (også i dybden) at de f.eks. påvirker barnets vejrtrækning, syn, indre organer... Hvis man er i tvivl, om mærket sidder, så det kan genere og gøre skade, så kan man f.eks. vælge at ultralydsscanne for at finde ud af, om mærket er dybereliggende. Behandling vil normalt bestå af medicin.
De fleste mærker vokser især de første 6 måneder, hos enkelte børn til ca. 1 års alderen, og det mærke du beskriver lyder til at være ret fredsommeligt og ikke på en måde, som giver nogen problemer. Det er sandsynligt, at det gradvist vil forsvinde af sig selv. Ofte vil det blive lysere og lysere, blive mere og mere fladt, og man skønner, at det er forsvundet hos 50%, når de når 5års alderen, og hos 90% før de fylder 10 år.
Det har ingen sammenhæng med, at du har fjernet en bussemand fra hendes næse og er kommet til at trykke på næsen. Det er ikke en mulighed, så den uro skal du lægge fra dig. Du har ikke noget med det at gøre. Jordbærmærker/hæmangiomer er ganske almindelige, rigtig mange børn har dem, så derfor vil du sandsynligvis høre om andre. Der kan også være søskende, bedsteforældre osv. som har haft det som barn, det ved du bare ikke, fordi de ikke har mærkerne mere :) Det er dog ikke arveligt.
Jeg håber, at du kan finde lidt ro med dette svar :)
Fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske