Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

30. november 2023

Kategori:
Alder:
3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen

Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år. Tusinde tak for det.
Men nu fik jeg brug for selv at sende dig et spørgsmål.

Vi har 3 små børn:
En pige, E på 3 år
En pige S og en dreng T på 16 mdr.

Og siden tvillingerne er ankommet har vi haft en del udfordringer med E pga. jalousi og mangel på opmærksomhed fra forældrene og nu er jeg bange for at vi er endt i en rigtig ond cirkel med hende. Det har været rigtig hårdt for hende og os at hun er startet i børnehave.

Begivenheder den sidste 1,5 måned:
- Familie fra Tyskland på besøg i længere tid
- Begyndt i børnehave
- Har fødselsdag og fødselsdagsfest
- S (lillesøster) pottetrænes og sover nu i E's værelse

Pottetræning:

Vi pottetrænede E i april 2023. Det gik egentligt fint. Hun har både tisset og lavet stort på potten og også på det store toilet med et toiletbræt på.

Hun kunne fint mærke at hun skulle tisse og gå ud og gøre det. Men fordi vi havde 2 babyer på én gang, har vi været (og er stadig) meget pressede både i hverdage men specielt også i weekenderne. Vi kunne godt se hendes tegn og hvis vi havde haft mere overskud havde vi været bedre til at hjælpe hende med at komme afsted.
Men hun havde desværre en del uheld i bukserne allerede fra starten af. Måske ét uheld om dagen i gennemsnit, men ellers god til at gå på toilettet. Også hjemme hos dagplejemoren.

Uheldene er så fortsat lige siden. Nu er der gået 8 måneder og det bliver stadig værre. Vi bruger ca. 3-4 par underbukser hver dag og det er ikke så tit at hun tisser på toilettet længere - men oftere i bukserne. Vi forsøger bare at gøre det til en bagatel og sige "Ok, så finder vi nogle rene bukser". Jeg forsøger at få hende til at tisse "færdig" - men det nægter hun. Hvilket gør at hun snart skal tisse igen.

I starten kunne vi godt sige: "Kom E, vi skal ud og tisse inden vi tager på tur". eller "...inden lur" eller "...inden vi tager til dagplejen".
Det kan vi ikke længere. Det er så slemt nu at hun bliver helt hysterisk hvis vi siger at hun SKAL ud og tisse inden vi tager afsted.

Vi kan ikke længere se hendes tegn, før hun skal så meget at hun sidder på gulvet og hviner imens hun prøver at holde det - hvorefter det går galt og hun tisser i bukserne. Så bliver hun ked af det.

Det virker til at hun har "glemt" hvordan man tisser når det ikke lige presser sig meget på. Nu tisser hun kun på potten/toilettet hvis det vælter ud af sig selv. Hvis vi får hende på potten f.eks. inden vi tager til børnehaven, så sidder hun i 2 minutter, koncentrerer sig slet ikke, men laver alt muligt andet, og så rejser hun sig og nægter at prøve igen.

I Børnehaven har hun både tisse- og spise-strejke - hun tisser kun i bleen som hun får på når hun sover lur.
I børnehaven, som hun har været i, i en måned nu, er hun meget tilbageholdende og observerende. Snakker kun med nogle få pædagoger. Hun har ikke lyst til at komme derhen. Hun vil ikke tisse eller spise og hun græder når vi efterlader hende.

----

Frokost og Aftensmad:

E har spist selektivt siden blev 1 år. Hun var vores første barn og vi havde det nok lidt svært med at hun blev selektiv omkring 1 års alderen. Så når vi ser tilbage, har vi helt sikkert presset hende for meget til at prøve mad imellem 1-1,5 års alderen. Og så er hun gået helt i baglås.

Men efter tvillingerne kom har vi helt naturligt ladet hende køre sit eget ræs, fordi vi ikke havde tid mere. Vi har også meget aktivt ...

Annonce

... bare sørget for at have forskellige ting på bordet og lade hende spise det hun har lyst til. Det er så oftest bare pasta eller ris.

Når hun siger hun ikke kan lide noget, så siger jeg: "OK skat, måske kan du lide det i morgen".

Nogle gange prøver hun noget nyt herhjemme til aftensmaden og hun synes selv det er meget "sejt" at prøve noget nyt. Så hun er stolt når hun gør det. Men det er godt nok sjældent hun prøver noget nyt og det hun prøver, vil hun ikke prøve næste gang. Det er meget langsomme fremskridt.

For et år siden blev vi opmærksomme på at hendes vægt var faldet en kurve. Så vi begyndte at give hende smørsovs på hendes ris og pasta. Nu ser hendes vægt kurve fin ud, men vi har lige været til vækst special læge på Rigshospitalet fordi hun ikke vokser nok i højden. Og han mener sagtens det kan være fordi hun spiser selektivt. Vi skal vente et år med at gøre noget. Så bliver hun undersøgt igen.

I børnehaven har hun som sagt spise-strejke. Vi havde ønsket en integreret institution så vi kunne få tvillingerne ind i vuggestuen samme sted som E går i børnehave (Tvillingerne er på venteliste) - men det betyder at vi ikke selv må give madpakke med i børnehaven. De har faktisk et rigtig fedt koncept hvor børnene nogle gange selv er med til at lave deres mad i et lille børne køkken. Men E vil selvfølgeligt ikke smage noget af det - hun vil faktisk slet ikke spise noget - heller ikke selvom de tilbyder hende rugbrød ved siden af.

Hvis vi en dag henter hende lidt tidligt, imens de er ved at spise franskbrød og frugt - så begynder hun med det samme at spise entusiastisk - dvs. hvis mor eller far er der, går det helt fint og så snakker hun løs. Lige så snart vi ikke er der spiser hun intet og siger ikke en lyd.

Og måske ville jeg ikke stresse så meget over det - hvis ikke det var fordi hun i forvejen vokser for lidt.

Vi har endeligt fundet en multivitamin pille som hun gider spise - så én succes har vi da haft.

-----

Vores strategi:

En ting der er sikkert for E er at jo mere vi tvinger hende, jo mere går hun i baglås. Og det har helt sikkert også noget at gøre med at hun ikke får nok tid fra mor og far. Og at der er sket for mange forandringer på det sidste.

- Hun får ikke nok tid af mor og far og nu er hendes tredje voksen også væk: Dagplejemoren.

Men hun er så "heldig" at have fået små tvillinge-søskende, så det er desværre et vilkår. (Vi har fået Au Pair og har en barnepige, men har ikke noget familie der ellers kan hjælpe os)

Den eneste strategi vi har, er at prøve at ignorere problemet. Men det stresser mig utroligt meget - Hun har tisset næsten udelukkende i bukserne og i bleen i en måned nu. Og hun vokser ikke nok og hun har fastet i alle hverdagene i en måned.

Nu er der gået en måned i børnehaven. Skal vi bare vente en måned mere?

Jeg ved godt man helst ikke må give ble på igen fordi det giver en nederlagsoplevelse for pigen, men er det måske alligevel bedre end at give hende et nederlag 3-4 gange om dagen når hun tisser i bukserne.
- hvis vi gav hende ble på igen, kunne vi fokusere på mad problemet og få styr på det først. Og så prøve igen med bleen om 6 mdr når hun har afvænnet sig fra at holde på det så længe hun kan og aldrig tømme sig helt.

Kan vi spørge om hun vil tisse inden vi tager afsted eller hellere vil have ble på ? Så er det jo hendes valg - og kunne måske i virkeligheden være lidt en lettelse for hende.

Jeg håber du har et godt råd eller to.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Helen har på alle mulige måder været en super støtte for mig i de første fire måneder med min søn Lucas.

Camilla Martin