Motorisk sansesøgende

28. maj 2024

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

Motorisk sansesøgende

Kære Helen,

Så er det os igen 😅
Vi har jo en dejlig dreng på 2 år og 7 mdr. han er en frisk fyr med gang i kroppen.

Lidt fakta:
- er flyttet vuggestue for 3 mdr. siden. Trives rigtig godt og han er glad hver morgen
- har droppet lur og sover nu fra kl. 18-05:30/06:00
- har klare rutiner hver dag
- er meget aktiv, kan sidde lettere fordybet, men “kun” 5-10 af gangen (kan sagtens sidde stille og spise, falder i søvn selv)
- søger vores opmærksomhed tit
- motorisk sansesøgende
- bliver storebror slut sep.

I hans tidligere vuggetue fandt man frem til han var det de kaldte “sansemotorisk søgende”. Vurderet ud fra han næsten altid var i bevægelse og søgte de steder hen hvor der skete noget. Han var/er meget opmærksom og kan ikke håndtere, hvis nogen går ud af døren og han ikke skal med. Så bryder hans verden sammen.

Han har været/er lidt hård ved de andre børn - men ikke noget de vurdere var skadeligt for relationen.

I den nye vuggestue gik der 2 mdr. så satte de ham i et trivselsprogram. Udelukkende på grund af hans motoriske uro. De genkalder alt ovenstående. Og har observeret at han helst vil være udenfor og slet ikke kan håndtere at være inde en hel dag. Samt at han hele tiden har antennerne ude og på den måde altid parat

Hende der observeret konstateret det samme - motorisk sansesøgende og pædagogerne fik værktøjer:
Fx
- afledning til hvis andre skulle ud af døren og han blive på stuen
- øvning af turtagning i leg
- kropsmassage
- tydelig kommunikation
- ...

Annonce

... ingen tale hen over hovedet på ham (ift. afstemning af fx tur mm.)

Næste skridt er en fys der kommer næste uge skal se observere ham.

Så langt så godt

Men der er en ting der går mig på.
De nævner han er hård ved de andre børn.
Han er selvfølglig som en 2.5 årig vil være - men han er begyndt umotiveret at skubbe, slå og sparke. Som I at han kan sidde i den ene ende af rummet, rejse sig og gå til den anden ende af stuen for at slå/sparke/skubbe. Det er de helt små og se jævnaldrende.

Når han blive irettesat, kaster han sig på gulvet og bliver ked af det og forsøger at få opmærksomheden afledt.

De oplever det gerne indenfor - det er ikke det samme udenfor.
Udenfor render han gerne på cykelbanen og leger med sig selv. Hvilket han nærmest udelukkende gør.
Han vil gerne lege med voksne med ikke børn.

Vi oplever ikke han slår/sparker/skubber herhjemme.
Men her har han jo også alt opmærksomheden (lidt endnu)

Når vi er ude med ham, har vi det barn der ikke vil stå i kø, som løber i stedet for at gå, ikke vil sidde i hans klapvogn men hellere udforske verden. Strøgture bliver det altså ikke til😅
Men vi oplever ikke et udadreagerende barn, som de gør i vuggestuen.

Er det fordi der skal være højt til loftet hele tiden?
Eller noget andet.
Og hvad kan man gøre ved motorisk sansesøgende børn?
Kan der være noget andet - adhd?

Jeg gruer for børnehave lige om lidt og for om han kan danne relationer, side stille og bare generelt være mere rolig end nu.

Hvad tænker du?

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. juli 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Søskendejalousi - 2 år, 5 mdr.

Hej Helen. Min datter på 2,5 år reagerer utrolig voldsomt på at have fået en...

23. juli 2024 | Renlighed | 2 år, 7 mdr.

Påmindelser om toiletbesøg?

Hej Helen! Mange tak for svaret på mit sidste spørgsmål! Nu står vi...

10. juli 2024 | Udvikling | 2 år, 6 mdr.

Sensitiv - 2 år, 6 mdr.

Hej Helen. Har det seneste stykke tid gået med bekymring om, om der mon er...

18. juni 2024 | Sovevaner | 2 år, 4 mdr.

Hårpilleri

Kære Helen, Min mand og jeg er forældre til en fuldstændig fantastisk pige...

13. juni 2024 | Diverse | 2 år, 6 mdr.

Mistrivsel i vuggestue

Kære Helen. Min datter på 2 år og 6 måneder går i en vuggestue med cirka 25...

Annonce

Viden om børn:

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.