Brev:
Hvordan får vi far med på putteholdet?
19. juni 2020
Alder:
7 mdr.
Hvordan får vi far med på putteholdet?
Hej Helen
Endnu en gang tak for dit svar på vores seneste spørgsmål. Det går meget bedre med vores søns indtag af mad. Han tager både "fingermad" og mos/ grød, og lader egentlig til at kunne lide det hele :-)
Vi har et spørgsmål til putning og flaske. Nærmere bestemt, hvordan vi kan få far med på banen?
Indtil videre er det mig, der har puttet ham til natten med amning. Det er altid gået ret gnidningsfrit, og vi har haft samme rytme på det næsten fra start.
Typisk forløber en aften således:
17.30 aftensmad efterfulgt af enten det sidste leg (hvis han har overskud til det), sofa/ tv putning, læse bog og/ eller et bad. Alle delene gøres med enten mor eller far.
18.30-18.45 puttes han til natten. Han pusles og kommer i nattøjet. Vi trækker gardiner for, siger godnat til København og pakker hans uro væk. Derefter ligger vi os i sengen, hvor jeg ammer ham og synger en sang. Han får sin sut og er her rolig, men sover ikke.
Jeg svøber ham løst og bærer ham op og står et øjeblik med ham inden, han lægges ned og falder i søvn umiddelbart efter. Nogle gange lige med det samme andre gange, går der lige måske 10 min. med lidt "brokkerier".
Alt i alt, går det faktisk rigtig godt med natteputningen.
Vi kunne bare godt tænke os, at far også kunne være ham, der puttede for natten.
Hvordan griber vi det an? Vi har prøvet, at far har fået en flaske med min mælk med ind og har gjort putteritualet, som han gør det med mig, men det ender bare med skrig og skrål.
Vi har gjort os nogle tanker om, hvad vi kan gøre nu, men vi håber, du måske kan komme med dit besyv på det:
Skal vi droppe flasketræningen i denne omgang, men at jeg ammer ham et andet sted end i sengen, og far så putter?
Eventuelt kører flasketræning inden eftermiddagsluren i stedet og så introducerer det om aftenen, når far og søn- putningen er oppe at køre?
Skal far være med? Til at pusle, trække gardiner for, være med til at synge under amningen og så langsomt overtage?
Skal vi bare blive ved, som vi har prøvet nu? Vil han med tiden accepterer det?
Bør de, uanset om jeg ammer eller han får flaske af far, have deres eget putteritual, som ikke er det samme, han har med mig?
Vi håber, du har et par råd til, hvordan vi kommer videre.
God weekend :-)