Hvordan får vi far med på putteholdet?

19. juni 2020

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Hvordan får vi far med på putteholdet?

Hej Helen

Endnu en gang tak for dit svar på vores seneste spørgsmål. Det går meget bedre med vores søns indtag af mad. Han tager både "fingermad" og mos/ grød, og lader egentlig til at kunne lide det hele :-)

Vi har et spørgsmål til putning og flaske. Nærmere bestemt, hvordan vi kan få far med på banen?

Indtil videre er det mig, der har puttet ham til natten med amning. Det er altid gået ret gnidningsfrit, og vi har haft samme rytme på det næsten fra start.

Typisk forløber en aften således:
17.30 aftensmad efterfulgt af enten det sidste leg (hvis han har overskud til det), sofa/ tv putning, læse bog og/ eller et bad. Alle delene gøres med enten mor eller far.

18.30-18.45 puttes han til natten. Han pusles og kommer i nattøjet. Vi trækker gardiner for, siger godnat til København og pakker hans uro væk. Derefter ligger vi os i sengen, hvor jeg ammer ham og synger en sang. Han får sin sut og er her rolig, men sover ikke.

Jeg svøber ham løst og bærer ham op og står et øjeblik med ham inden, han lægges ned og falder i søvn umiddelbart efter. Nogle gange lige med det samme andre gange, går der lige måske 10 ...

Annonce

... min. med lidt "brokkerier".

Alt i alt, går det faktisk rigtig godt med natteputningen.

Vi kunne bare godt tænke os, at far også kunne være ham, der puttede for natten.

Hvordan griber vi det an? Vi har prøvet, at far har fået en flaske med min mælk med ind og har gjort putteritualet, som han gør det med mig, men det ender bare med skrig og skrål.

Vi har gjort os nogle tanker om, hvad vi kan gøre nu, men vi håber, du måske kan komme med dit besyv på det:

Skal vi droppe flasketræningen i denne omgang, men at jeg ammer ham et andet sted end i sengen, og far så putter?
Eventuelt kører flasketræning inden eftermiddagsluren i stedet og så introducerer det om aftenen, når far og søn- putningen er oppe at køre?

Skal far være med? Til at pusle, trække gardiner for, være med til at synge under amningen og så langsomt overtage?

Skal vi bare blive ved, som vi har prøvet nu? Vil han med tiden accepterer det?

Bør de, uanset om jeg ammer eller han får flaske af far, have deres eget putteritual, som ikke er det samme, han har med mig?

Vi håber, du har et par råd til, hvordan vi kommer videre.

God weekend :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer