Brev:
Dårlig mave 2 1/2 uge
7. december 2023
Alder:
6 mdr.
Dårlig mave 2 1/2 uge
Kære Helen
Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger siden. Han er meget nysgerrig og interesseret i det og set gik også let. Så fik han efter få dage forstoppelse, og vi gav en lactulose to gange, men stoppede så da der hurtigt kom gang i maven. Efterfølgende blev det så mega tyndt, og så fortsatte det bare. Det har nu været diarre agtigt, grønt og slimet i 2 1/2 uge. Om natten kan han lave et par bleer der er mere almindelige, men morgen og hele dagen er der mange tynde. Han er forstyrret af det om aften og nat og det eneste der kan få ro på maven er at jeg ammer. Så derfor ammer jeg ham nærmest med 1-2 timers mellemrum hele natten. Det er hårdt for os begge og jeg undrer mig også over hvorfor det fortsætter.
Han er blevet podet to gange ved læge og det har intet vist. Han er frisk og glad om dagen (nogle dage lidt ekstra pylret pga maven), og har egentlig også gerne ville spise på trods. Han får grød (nu havdregrød) til morgen, grøntsagsmos til middag fx med kogte kødboller, blød frugt eller frugtmos til snack og aftensmad sådan lidt a la hvad vi spiser. Igår ville han dog ikke rigtig spise og jeg er sikker på at det var maven der drillede.
Jeg er usikker på om jeg skal holde madpakke helt og bare amme - om det er nok? Han får nogle gange MME i flaske, det fungerer fint. Skal jeg give mere af det for at sikre mig han bliver mæt?
Han får en aftenflaske med MME men på trods heraf vil han ammes to timer efter, så vi tænker ikke at det er sult der gør at han natammer hele tiden, men mere forstyrrelsen i maven.
Tidligere havde han kun afføring en gang dagligt og det var normalt gul/brunt og han havde aldrig natafføring. Han har aldrig taget lange ammestræk om natten trods at han bruger sut og at vi også benytter os af slyngevugge. Men nu er det bare ikke godt.
Vi skal til Asien i en måned d 31 december og jeg vil bare virkelig gerne have styr på den mave inden.
Burde vi gå tilbage til kun amning og se hvad der sker? Og i så fald, får han så nok næring bare via mælk?
Hilsen
en lidt træt mor