Svar: Dårlig mave 2 1/2 uge

7. december 2023

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Kære mor

Tak for dit brev, dejligt at høre fra dig igen - det lyder som om, at jeres lille familie trives og skønt, at I har planlagt ferie:)

Det er rigtig godt, at I har været omkring lægen. Når et barn pludselig får diarrelignende, grøn og slimet afføring, så bør det naturligt tjekkes. Det kan være tegn på en maveinfektion, f.eks. rotavirus, norovirus eller en bakteriel infektion, og det er vigtigt at få undersøgt. Derfor er det også rigtig godt, at jeres læge har podet afføringen to gange og intet har fundet.

Man kan også altid overveje, om det kan skyldes reaktion på maden. Altså om jeres dreng får noget, som han ikke rigtigt tåler, så han reagerer, fordi han har en fødevareallergi eller en intolerance. Du nævner dog ikke andre symptomer, som opkastning, mavesmerter, hududslæt og lignende, og det lyder heller ikke som om, at lægen har fundet grund til at mistænke, at årsagen skulle ligge her.

Du nævner selv laktulose, og at problemerne begyndte efter at han havde fået dette. Han fik det kun to gange, og det virkede med det samme, hvorefter I stoppede med det - og umiddelbart er der ikke grund til at tro, at der skulle være en sammenhæng her. Laktulose virker ved at blødgøre afføringen, og virkningen stopper, når man stopper med at give det, hvilket er 3 uger siden. Jeg tænker derfor ikke, at det hænger sammen med afføringen nu. Det kan dog ikke udelukkes, at der kan være tale om det, man kalder obstipationsdiarre.

Obstipationsdiarre eller forstoppelsesdiarre opstår, når afføring bliver ophobet i tarmen, hvor det sidder som en knold, så væske lækker forbi afføringen og forårsager en tynd, diarreagtig afføring. Du nævner dog, at han om natten har bleer, hvor afføringen er mere almindelig, og det lyder umiddelbart ikke som om, at han har problemer med forstoppelse - han er jo også set af lægen, som jeg går ud fra også har lyttet og mærket ham på maven... Jeg tænker ikke at obstipationsdiarre er årsagen, men det er en mulighed, som jeg naturligt ikke kan udelukke...

Der kan også være tale om, at hans mave lige nu generelt forsøger at tilpasse sig. Han har tidligere haft forstoppelse, er blevet behandlet (dog kortvarigt) med laktulose, har skulle vænne sig til at spise fastere føde, nedbryde forskellige fødevarer i maven, måske også vænne sig til MME osv. Det kan godt være, at hans mave- og tarmsystem lige nu arbejder med at regulere sig, og at det er årsagen til, at hans afføringsmønster derfor varierer så meget.

Du beskriver en dreng, som er frisk og glad om dagen og som trods sin mave spiser fint af både grød og mos. Han får stille og roligt mad, der tager udgangspunkt i jeres mad og lyder til generelt at trives og udvikle sig godt. Han er naturligt lidt mere pylret og derfor også ekstra brystsøgende - og det er naturligvis vigtigt at medtænke, at hans øgede indtag af modermælk også kan give ekstra tynd mave. Da han lige nu får en del mere mælk via dig, end han tidligere har fået, så kan det faktisk også give tynd mave. Og da han er begyndt at amme med 1-2 timers mellemrum hele natten, så kan det forklare, hvorfor han især har mange tynde bleer om morgenen og i løbet af dagen.

Jeg kan godt forstå din tanke om at holde lidt igen med maden, for at give ham lidt ro i maven og se, om han efter nogle dage kun med modermælk, så mavemæssigt måske er mere klar til fastere føde igen. Jeg er dog ikke sikker på, at det nødvendigvis vil hjælpe jer, og jeg tænker faktisk, at du måske skal prøve at give ham lidt skånekost, og forsøge at skrue ned for antallet af amninger.

Skånekost kan f.eks. være.

Grød: Risgrød (selvom han ikke må få for meget ris) eller havregrød. Du kan overveje om du kan malke ud og lave grøden med din mælk i nogle dage. Hvis han er vant til at få MME, og det ikke er noget nyt, så kan du også fint bruge erstatningen i grøden.

Mosede frugter: Banan kan f.eks. med fordel gives. Du kan også forsøge med æblemos eller f.eks. ...

Annonce

... fintrevet æble på en grød. Banan og æble indeholder pektin, der er en opløselig fiber, som kan hjælpe med at regulere afføringen. De indeholder også kalium, som er en vigtig elektrolyt, som man ofte mister under diarré. Undgå lige nu de meget syrlige frugter og bær.

Kogte grøntsager: Mosede eller blendede grøntsager som f.eks. gulerødder, kartoffel og squash kan være lettere for fordøjelsessystemet, mere skånsomme for maven - end f.eks. broccoli, kål, bønner og lignende.

Kogt kylling og kalkun: Kogt og finthakket kylling eller kalkun kan være en god kilde til protein og er samtidig også mildt for maven - i modsætning til andre typer kød.

Lyst brød: F.eks. toastbrød kan også være godt. Det har et lavt fiberindhold, hvilket gør det mindre hårdt for maven, og så gver det lidt ekstra kulhydrater uden at lægge for meget pres på fordøjelsessystemet. Måske kan du smøre et stykke toastbrød med lidt smør, æblepure eller grøntsagsmos, som han så kan sidde med i hånden og gnaske sig lidt igennem. Naturligvis kun, hvis han er mundmotorisk parat og kun under opsyn.

Mælkesyrebakterier: Du kan købe mælkesyrebakterier, som kan være med til at genoprette balancen af gavnlige bakterier i tarmene. Der findes forskellige produkter til babyer. Det kan også være en idé at bruge en erstatning, som indeholder mælkesyrebakterier(probiotika). Han er for lille til at få yoghurt og lignende surmælksprodukter, men Semper laver f.eks. yoghurt smoothies, som kan gives fra 6 måneder. De indeholder 80% frugt og 20% yoghurt, og kan bruges f.eks. på en havregrød eller som et lille mellemmåltid.

Vand: Det er vigtig, at han får væske nok, og det vil være godt at tilbyde ham vand til alle måltider og også gerne tørstslukkere derimellem. Du kan i en kort periode vælge at koge vandet, og give ham kogt afkølet vand for at skåne maven lidt ekstra lige nu.

Du fortæller, at han får flaske med mme om aftenen, og at han ofte melder sig 2 timer derefter. Du skriver ikke, hvor meget han drikker, men det lyder som om, at han generelt søger ret meget mælk - og det lyder derfor som om, at han er sulten. Jeg vil derfor lige sende dig en dagsplan, som jeg tænker, at den kunne se ud nu:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre

Morgen 7.30: Havregrød med lidt æblemos eller fint revet æble som topping, vand af kop.

Formiddag 9: Tilbydes toastbrød smurt med lidt smør, gulerodspure, bananmos eller lignende. Vand af kop.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kylling eller kalkun, evt. tilsat lidt kogte ris. Suppleres med lidt brødskorper, en kogt kartoffelbåd eller lignende i hånden, som han selv kan sidde og gumle på.

Ammes og puttes til middagslur

Eftermiddag 15.30: Tilbydes toastbrød smurt med lidt smør, æblepure, banan eller lignende. Han kan her også få lidt af Sempers yoghurt smoothies. Vand af kop

Ammes og sover evt. 3 lur, som er en powernap, det kan også være, at han sover længere middagslur og springer denne lur over.

Aften 18: Grøntsagsmos med kylling eller kalkun. Han må også gerne få f.eks. boller i karry, hvor han får ris og hvor karrysovsen er helt mild og f.eks. indeholder æble. Selvom han ikke må spise ris hver dag, så kan ris være godt til at "samle" maven.

Ammes eller flaske og puttes til natten ca. 19.30-20

Sen aften 23: Ammes eller flaske og sover videre

Nat 03: Skal stille og roligt trappes ud af amningen midt nat, så han nu begynder at kunne sove igennem uden mælk om natten. Det vil sige sove 5-6 timer uden mælk f.eks. fra kl. 23.30 til 05.

Det er en forudsætning for at kunne sove igennem om natten, at han spiser nok hele dagen igennem, og jeg håber, at min dagsplan derfor også kan hjælpe lidt på vej. Samtidig er planen lavet med skånekost, som forhåbentlig også vil være med til at gøre en forskel hos jer:)

Jeg håber, at du kan bruge dette videre - rigtig meget held og lykke, og rigtig god rejse, når I kommer så langt:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla