Svar: Sove på maven - 5 måneder

24. marts 2024

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Kære M

Tak for dit brev :)

Det er vigtigt, at børn bliver lagt til at sove på ryggen. Sover baby på siden eller på maven, så er der stærkt øget risiko for vuggedød. Det er defor vigtigt, at du fortætter med at putte din datter på ryggen, som du gør nu:)

Det er dog helt normalt, at hun nu begynder at trille mere omkring, og Sundhedsstyrelsen skriver i deres pjece "Forebyg vuggedød - pjece til forældre":

"Når dit barn selv kan vende sig og også gør det i søvne, må barnet gerne sove videre på maven."

Du fortæller, at din datter først lige er begyndt at trille omkring om dagen, og at du er usikker på, hvorvidt hun er i stand til at gøre det, når hun sover. Jeg tænker derfor, at det vil være rigtig godt, at du er ekstra opmærksom lige nu - og at du netop hjælper hende med stillingskift om natten, når du hører, at hun møffer omkring, og du netop selv er vågen.

Jeg vil ...

Annonce

... også anbefale dig, at du lige nu aktivt hjælper hende med bevæge- og trillelege om dagen, så hendes evne til at trille omkring på egen hånd styrkes, og i løbet af kort tid, vil hun højst sandsynligt have knækket koden og vil således også selv kunne trille tilbage på ryggen om natten.

Sørg for at hun ligger på en fast madras, der går helt ud til kanten af sengen. Undgå at bruge hovedpude og undgå også løse tæpper, legetøj og lignende, som hun kan vikle sig ind i under søvn. Sørg også for at soveværelset ikke er for varmt, det er vigtigt, at hun kan komme af med varmen, og hun bør sove med en let babydyne, som hun kan sparke af, hvis hun får det for varmt.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Risikoen for vuggedød er størst de første 6 måneder, men man bør være opmærksom hele det første år, derfor er det rigtig godt du skriver og netop er opmærksom:)

Rigtig meget held og lykke :)

Og også god påske dig dig/jer:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

20. juli 2024 | Sovevaner | 3 mdr.

Dagsplan 3 måneder

Hei! Jeg har en gutt på snart 3 måneder som er veldig vanskelig å få til å...

22. juni 2024 | Sovevaner | 5 år, 7 mdr.

Pige på 5.5 år kan ikke falde i søvn

Kære Helen. Jeg er far til en pige på 5.5 år, som har meget svært ved at...

18. juni 2024 | Sovevaner | 2 år, 4 mdr.

Hårpilleri

Kære Helen, Min mand og jeg er forældre til en fuldstændig fantastisk pige...

31. maj 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

4 mdr og store søvnproblemer

Kære Helen Først vil jeg sige tusind tak for en side med rigtig god...

23. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 2 mdr.

Putte senere eller vække fra lur

Kære Helen Tusind tak for dit forrige svar angående night terror. Der var...

Annonce

Viden om børn:

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet