Svar: Søvn - formiddagslur og varighed

7. august 2023

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Kære mor

Tak for dit brev :) Dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og har haft glæde af de svar, som jeg har givet andre - og nu selv har fået lyst til at skrive, velkommen til:)

Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, og det første jeg vil sige er, at i princippet er det rigtig godt med den lidt længere formiddagslur. Din datter vågner tidligt om morgenen, ofte starter hun dagen allerede kl. 05-06, og hun har naturligt derfor ekstra brug for sin formiddagslur. Når hun sover formiddagsluren, så får kroppen mulighed for at restituere sig, oplevelser bliver bearbejdet, hendes humør og overskud vil være større, når hun vågner, så hun er klar til nye oplevelser og læring. Hun vil også få styrket sine motoriske færdigheder, få styrket sit immunforsvar og meget mere. Så den lange formiddagslur er god for hende.

Der er således intet i vejen for, at hun sover en lang lur om formiddagen og en kort middagslur - det må hun gerne. Samlet lyder det som om, at hun får hun sit søvnbehov fint dækket, hun vågner glad og smilende, er frisk, griner og snakker, og hun sover igennem om natten. Det fungerer, og som udgangspunkt skal man ikke ændre noget, som fungerer:)

Jeg er derfor lidt i tvivl om, hvorfor du gerne vil ændre på hendes rytme. Det er ikke sådan, at fordi hun nu er 1 år gammel, så skal hun nøjes med en længere lur, det er helt normalt, at hun har brug for sine to lure stadigvæk. Har hun brug for at sove 2 timer i løbet af dagen, så må dette gerne være fordelt sådan, at hun sover 1.5 time + ½ time.

De fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de kan nøjes med en lidt længere lur midt på dagen, og din datter er blot lige blevet 1 år - og det er for tidligt for hende at arbejde på blot en enkelt lur.

Når det bliver aktuelt at gå fra 2 til 1 lur, så er det lidt forskelligt, hvordan man gør dette - det afhænger helt af situationen. Nogle gange er løsningen, præcis som du skriver, at rykke formiddagsluren til gradvist at ligge senere og senere, og på den måde nå frem til en længere lur midt på dagen. Men, da din datter vågner så tidligt om morgenen, som hun gør, så lyder det ...

Annonce

... ikke til at være en mulighed for jer. Hun vil simpelthen blive for træt, og det vil være synd at holde hende vågen mod hendes behov. Det vil ikke hjælpe hende til at sove bedre, når hun så endelig falder i søvn, tværtimod.

Hvad er jeres planer for det næste halve år? Skal hun i dagpleje, vuggestue? Hvis hendes hverdag ændrer sig markant på denne måde, vil jeg ikke anbefale, at du ændrer noget nu. Det, at starte i pasningsordning, vil ofte være med til at give hende en anden rytme, en masse nye oplevelser osv. og det vil naturligt påvirke hendes søvn. Derfor vil jeg se tiden an og se hvad fremtiden gør ved søvnen.

Det er nemlig også meget tænkeligt, at hun af sig selv begynder at sove en kortere formiddagslur. Det ser man tit, og når hun begynder at sove lidt kortere tid her, så vil hun naturligt kunne sove en lidt længere middagslur.

Du nævner, at du oplever, at din datter lige nu gennemgår et udviklingsspring, hvor hun er lidt mere klyngende, og at hendes rytme i den forbindelse også har ændret sig en smule. Ud fra dette, samt hendes alder taget i betragtning, så har jeg en formodning om, at hendes rytme vil ændre sig yderligere de næste måneder, og jeg synes derfor ikke, at du skal ændre på noget nu.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvis hun skal passes ude, så er det meget fint med putning omkring kl. 8.30/09 og igen kl. 12. Det vil passe meget fint ind i dagplejens eller vuggestuens hverdag. Hvis du passer hende hjemme, så passer det også fint ind i dagen, at hun sover en længere lur om formiddagen, og du behøver ikke kæmpe med søvnen i to timer til middag, men kan blot lade hende sove det, som hun viser behov for. Hold fast i, at hun samlet får sit søvnbehov fint dækket, hun sover godt om natten, og hun lyder til at stortrives:)

Hvis der er et eller andet, som jeg har overset i dit brev, som gør, at du ønsker at få hende til at sove én længere middagslur, i stedet for de to nuværende lure, så må du meget gerne skrive igen. Jeg vil naturligvis gerne hjælpe:)

Jeg håber, at jeg har fået givet dig lidt ro med på vejen og tænker som sagt, at tiden arbejder lidt for jer :)

Rigtig meget held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Køkkenhygiejne

Når man laver mad til småbørn er god køkkenhygiejne særligt vigtig. Små børns forsvar overfor bakterier er mindre end voksnes, og derfor får børn lettere ondt i maven eller får en maveinfektion.

- Undgå at sprede bakterier mellem madvarer. Hold f.eks. rå grøntsager adskilt fra råt kød, så der ikke kommer jordbakterier på kødet, og så der ikke kommer bakterier fra kødet på grøntsagerne.

- Hold også rå madvarer adskilt fra mad, der er klar til at blive spist. Det...

Læs mere i Babylex

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet