Svar: Søvn - formiddagslur og varighed
7. august 2023
Alder:
12 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :) Dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og har haft glæde af de svar, som jeg har givet andre - og nu selv har fået lyst til at skrive, velkommen til:)
Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, og det første jeg vil sige er, at i princippet er det rigtig godt med den lidt længere formiddagslur. Din datter vågner tidligt om morgenen, ofte starter hun dagen allerede kl. 05-06, og hun har naturligt derfor ekstra brug for sin formiddagslur. Når hun sover formiddagsluren, så får kroppen mulighed for at restituere sig, oplevelser bliver bearbejdet, hendes humør og overskud vil være større, når hun vågner, så hun er klar til nye oplevelser og læring. Hun vil også få styrket sine motoriske færdigheder, få styrket sit immunforsvar og meget mere. Så den lange formiddagslur er god for hende.
Der er således intet i vejen for, at hun sover en lang lur om formiddagen og en kort middagslur - det må hun gerne. Samlet lyder det som om, at hun får hun sit søvnbehov fint dækket, hun vågner glad og smilende, er frisk, griner og snakker, og hun sover igennem om natten. Det fungerer, og som udgangspunkt skal man ikke ændre noget, som fungerer:)
Jeg er derfor lidt i tvivl om, hvorfor du gerne vil ændre på hendes rytme. Det er ikke sådan, at fordi hun nu er 1 år gammel, så skal hun nøjes med en længere lur, det er helt normalt, at hun har brug for sine to lure stadigvæk. Har hun brug for at sove 2 timer i løbet af dagen, så må dette gerne være fordelt sådan, at hun sover 1.5 time + ½ time.
De fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de kan nøjes med en lidt længere lur midt på dagen, og din datter er blot lige blevet 1 år - og det er for tidligt for hende at arbejde på blot en enkelt lur.
Når det bliver aktuelt at gå fra 2 til 1 lur, så er det lidt forskelligt, hvordan man gør dette - det afhænger helt af situationen. Nogle gange er løsningen, præcis som du skriver, at rykke formiddagsluren til gradvist at ligge senere og senere, og på den måde nå frem til en længere lur midt på dagen. Men, da din datter vågner så tidligt om morgenen, som hun gør, så lyder det ikke til at være en mulighed for jer. Hun vil simpelthen blive for træt, og det vil være synd at holde hende vågen mod hendes behov. Det vil ikke hjælpe hende til at sove bedre, når hun så endelig falder i søvn, tværtimod.
Hvad er jeres planer for det næste halve år? Skal hun i dagpleje, vuggestue? Hvis hendes hverdag ændrer sig markant på denne måde, vil jeg ikke anbefale, at du ændrer noget nu. Det, at starte i pasningsordning, vil ofte være med til at give hende en anden rytme, en masse nye oplevelser osv. og det vil naturligt påvirke hendes søvn. Derfor vil jeg se tiden an og se hvad fremtiden gør ved søvnen.
Det er nemlig også meget tænkeligt, at hun af sig selv begynder at sove en kortere formiddagslur. Det ser man tit, og når hun begynder at sove lidt kortere tid her, så vil hun naturligt kunne sove en lidt længere middagslur.
Du nævner, at du oplever, at din datter lige nu gennemgår et udviklingsspring, hvor hun er lidt mere klyngende, og at hendes rytme i den forbindelse også har ændret sig en smule. Ud fra dette, samt hendes alder taget i betragtning, så har jeg en formodning om, at hendes rytme vil ændre sig yderligere de næste måneder, og jeg synes derfor ikke, at du skal ændre på noget nu.
Hvis hun skal passes ude, så er det meget fint med putning omkring kl. 8.30/09 og igen kl. 12. Det vil passe meget fint ind i dagplejens eller vuggestuens hverdag. Hvis du passer hende hjemme, så passer det også fint ind i dagen, at hun sover en længere lur om formiddagen, og du behøver ikke kæmpe med søvnen i to timer til middag, men kan blot lade hende sove det, som hun viser behov for. Hold fast i, at hun samlet får sit søvnbehov fint dækket, hun sover godt om natten, og hun lyder til at stortrives:)
Hvis der er et eller andet, som jeg har overset i dit brev, som gør, at du ønsker at få hende til at sove én længere middagslur, i stedet for de to nuværende lure, så må du meget gerne skrive igen. Jeg vil naturligvis gerne hjælpe:)
Jeg håber, at jeg har fået givet dig lidt ro med på vejen og tænker som sagt, at tiden arbejder lidt for jer :)
Rigtig meget held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske