Svar: Lur og puttetid 16 mdr

17. juli 2023

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Kære Mor til H

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille H :)

Det lyder som om, at jeres dreng har det rigtig godt og udvikler sig i rigtig fin retning. Han spiser godt, er glad for vuggestuen, og selvom han ofte ligger uroligt, så fungerer putningen og nætterne meget bedre end tidligere. Det er alt sammen rigtig godt :)

Det gennemsnitlige søvnbehov ligger på 13-13.5 times søvn i døgnet, nu hvor han nærmer sig halvandet år - og at det er et gennemsnit betyder, at nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre. Som jeg læser dit brev, så sover jeres dreng ofte ca. 10 timer om natten og ca. 1-1.5 time om dagen - samlet altså 11-11.5 time, og dermed en del under gennemsnittet, men det er stadig okay. Vi kan naturligvis godt være enige om, at det ville være dejligt, hvis han kunne sove en time mere til middag, men så længe han trives og har overskud til at opleve og være i verden, så er det helt okay.

Når jeg læser dit brev, så får jeg ikke indtryk af, at han mangler overskud. Du beskriver en glad dreng og ikke en dreng, som bryder sammen ved det mindste, som går og pjevser dagen lang - faktisk tværtimod, så lyder det som om, at han nyder oplevelser og rigtig gerne vil følge med i det hele og måske næsten som om, at han ikke rigtigt har tid til at sove, fordi det er mere spændende at være med...:)

Du fortæller også, at han vågner af sig selv, og selvom du f.eks. går med barnevognen, så gør det ikke, at han falder i søvn igen. Han lyder derfor til at vågne frisk og veludhvilet og dermed ikke have behov for yderligere søvn - i hvert fald ikke lige nu og her.

Det, du skal være opmærksom på er, om han ofte falder lidt i søvn på vejen hjem. Hvis han har tendens til at tage en lille powernap i bilen eller cyklen, når han bliver hentet om eftermiddagen eller f.eks. falder i søvn på sofaen, når han får en eftermiddagssnack, så er det denne søvn, som påvirker rytmen. Hvis han faktisk har brug for mere søvn og derfor powernapper om eftermiddagen, også selvom det er meget kortvarigt, så vil denne søvn "æde" af nattesøvnen. Det betyder, at han enten vil blive svær at få til at sove om aftenen, at han vil få en vågenperiode midt nat, eller at han vil vågne meget tidligt om morgenen - og det sidste kunne således være tilfældet hos jer.

Der er dog, som jeg læser dit brev, også dage hvor han sover fra 11.30-14 og således får 2.5 times middagslur, og det lyder rigtig godt. Hvis han kan sove middagslur mellem kl. ca. 12-14 og sove ca. 10 timer om natten, så vil det være godt - men igen - han har ikke læst min ...

Annonce

... bog og ved derfor ikke, at det vil være godt for ham, og hvis han trives, udvikler sig rigtig godt, spiser og generelt er glad og har det godt, så er det helt okay, at han sover som han gør.;)

Du skal naturligvis være opmærksom på at stimulere ham rigtig godt dagen igennem, så han bruger sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt. Det er vigtigt, at I tumler med ham, så han får brugt sin krop, støtter ham i at lære at gå osv. Ligesom det er vigtigt, at I synger, læser, kikker på verden og undersøger verden sammen med ham. Der skal fyldes rigtig godt på i alle hans vågne perioder, så han netop bliver træt og parat til at tage en længere lur, så han også selv føler behov for det afbræk, som luren midt på dagen giver ham.

Nogle gange, kan det være en god idé at lægge badet ind midt på dagen, eller I kan tage til stranden, i svømmehallen eller lignende, nu hvor I har sommerferie - fordi det kan stimulere ham lidt ekstra. I kan time det, så han kan bade, få frokost og så blive puttet til en længere lur derefter - og se om det kan gøre, at han så sover lidt mere midt på dagen. Det er ikke sikkert, men det kan være et forsøg værd. Det er dog lidt afhængigt af, at I kan få barnevognen med, så han stadig kan sove lur i den. Hvis han puttes i bilen, falder i søvn på egen hjem og derfor bliver vækket, når I er fremme, så dur det ikke - meningen er jo netop at holde ham sovende og ikke lære ham at sove kortere, fordi I er nødt til at vække ham.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Dagsrytmen ser rigtig fin ud. Den er meget alderssvarende, og tidspunkterne for aktiviteter, mad og søvn er helt passende. Det er, som nævnt, rigtig fint med en rytme, hvor han har mulighed for at sove middagslur mellem ca. 12-14, og det er rigtig fint med en nat, der forsøges lagt mellem ca. 19-06 (+/-). Det vil normalt dække hans behov, og det vil også fungere rigtig fint med den hverdag, som han forventes at skulle følge i vuggestuen. Så hold fast i dagsrytmen, den er rigtig fin. I skal som sagt være opmærksomme på, om han powernapper om eftermiddagen...

Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med ham, og det vil naturligt også kunne påvirke hans dagssøvn. Jeg har dog en formodning om, at tiden også arbejder lidt for jer, og det går stille og roligt den rigtige vej. I har en dreng, som lyder til at trives rigtig godt, også selvom middagsluren nogle gange er kortere, end vi måske lige synes er bedst for ham - men det er stadig helt okay:)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen.

Rigtig meget held og lykke og rigtig god sommer :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Annonce

Viden om børn:

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.