Brev:
Lur og puttetid 16 mdr
17. juli 2023
Alder:
16 mdr.
Lur og puttetid 16 mdr
Kære Helen.
Tak for dine tidligere råd om vores lille krudtugle, som er en skøn prøvelse for en førstegangsmor som mig. Vi har stadig lidt udfordringer med søvnen, men nu handler det mest om, at H nogle dage er begyndt at vågne tidligt fra lur. Han kan vågner efter han kun har sovet en time til halvanden, og jeg tænker, at det er for lidt til én på næsten 16 måneder.
Der er ikke sket nogle ændringer i vores liv, ud over, at vi holder sommerferie, men det var faktisk startet en smule før vi gik på ferie. Når han ikke sover lur længe, er han nemmere at putte om aftenen, hvilket jo er dejligt nok, meeeen jeg tænker alligevel, om ikke han i sidste ende har bedre af en lang lur. Jeg prøver altid at køre lidt med barnevognen og prøve at få ham til at falde I søvn igen, men det virker som regel ikke.
I din bog om "børn og søvn" har du givet et eksempel på et skema for en på min søns alder, hvor de står op kl 7 og kommer i seng kl 20. Det passer ikke så godt med vores dagligdag at stå op kl 7, og han vågner også mellem halv 6 og 6 uanset om han sover kl 19, 20 eller 21...
Jeg vil egentlig høre dig ad, om du så tænker vores dagsrytme kan ændres i forhold til at hjælpe med luren, eller hvad der mon skal til?
Jeg sørger så vidt mulig for at holde et skema der passer til dagsformen i vuggestuen, så det ikke 'skrider' her i ferien.
Mellem 5 og 6: Vågner. Vi bliver i sengen til tidligst 5.30.
6.00: Får morgenmad: Grød + vand af kop.
8.00: Afleveres i vuggestue.
8.30: Formiddagsmad: Bolle med smør, ost, frugt og lignende + vand af kop.
11.00: Frokost: Varm mad i vuggestuen (eller brød med pålæg og rester hjemme) + letmælk af kop.
11.30: Puttes til lur
Vågner alt mellem 12.45 og 14...
14.00: Er vågen og får en god solid eftermiddagsmad: Bolle, pizzasnegl, pølsehorn eller lignende og frugt + vand af kop.
15.00 Bliver hentet fra vuggestue.
16.00: Får en lille snack hjemme, kiks, figenstang eller lignende.
18.00: Aftensmad, familiens mad + letmælk af kop.
18.20: Får bad og ser et afsnit "Fantus".
19.00: Begynder putning. Sover som regel inden 20.
Han sover ofte nogenlunde "igennem" om natten nu dvs. han siger nogengange en lyd og vil have sut eller måske en tår vand, men som regel kun et par gange i løbet af natten, og det sker sjældent, han er rigtig vågen. Så hans nattesøvn er meget alderssvarende nu, tænker jeg. Han ligger stadig meget uroligt og vender og drejer sig, men det vækker ham oftest ikke.
Vi har forsøgt at give et lille måltid før putning, men det vil han slet ikke have. Vi har ellers forsøgt flere gange og med forskellige ting, men han er slet ikke til det. Han spiser sig også som regel propmæt til aften, for han er meget glad for mad for tiden.
Han sover lur i barnevognen og om natten i sin egen seng i vores værelse.
Problemet er bare de nogengange tidlige opvågninger fra lur, og nogengange også meget tidligere om morgenen.
Det kan selvfølgelig tænkes at det slet ikke har noget at sige med dagsrytmen, men vil alligevel gerne vide om du tænker, der er noget vi kan prøve at lave om på? Og selvfølgelig ellers gerne høre dine tanker om "problematikken" i det hele taget. :)
Mange hilsner
Mor til H