Svar: Putning og dårlig søvn - 8 mdr.

23. maj 2023

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Kære Nanna

Tak for dit brev og alle dine tanker :)

Jeg vil starte med at kommentere lidt på det sidste, du skriver, at "storesøster enormt gerne vil have lillesøster med ind på sit værelse og sove" - måske er det nu, I skal flytte pigerne på eget værelse og netop få skabt nogle nye gode søvnrutiner for dem begge og jer selv...

Det er, som du også skriver, vigtigt at storesøster ikke føler sig smidt ud af soveværelset, og det kan I netop komme omkring ved at lade begge piger flytte ud. Samtidig er der noget retfærdighed (hvilket kan være vigtigt for en pige på 3.5 år) i at børnene sover sammen, og forældrene sover sammen. Det kan også være en måde at få introduceret en ny og større seng til storesøster, så lillesøster naturligt kan overtage tremmesengen. LIgesom storesøster ikke skal føle sig "smidt ud", så er det også vigtigt, at hun ikke oplever, at skulle miste sin seng, men at hun i stedet får en følelse af, at hun nu har brug for en "stor-pige-seng" og ikke babysengen, som lillesøster kan få:)

Samtidig har du nok helt ret, når du skriver, at den bedside lillesøster ligger i, nok er ved at være for lille. I en alder af 8 måneder, har hun naturligt en stor uro i kroppen og vil derfor ligge meget uroligt om natten. Det kan gøre det svært for hende at vende og dreje sig i en bedside, og hun kan derfor godt vågne, hvis sengen hindrer hende i at skifte stilling.

Som jeg læser dit brev, så ammes Laura ikke i søvn om aftenen. Du sidder med hende, ammer hende, og før hun falder i søvn, så putter du hende i hendes bedside - det er rigtig fint! Men, hvis hun falder i søvn med brystet i munden, så er det vigtigt, at du ændrer på dette nu, og putter hende i sengen før hun sover, så hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun skal sove.

Det lyder som om, at hun har brug for en ekstra amning. Det er der mange børn, som har. De vågner efter 30-40 minutter, græder og søger brystet - og kan derefter så puttes og sove videre. Den amning må du gerne give hende. Det vil sige, at når hun bliver ammet kl. 19.15-19.30 og derefter puttes i sin seng, og hun så vågner igen måske omkring kl. 20-20.15, så må du gerne gå ind til hende, tage hende op, amme hende igen og derefter putte hende tilbage i egen seng igen. Det kan være bedre at give hende brystet den ekstra gang om aftenen, end at lade far kæmpe med hende i 20 minutter, hvorefter du så alligevel kommer ind og ammer. Hellere amme hende den ekstra gang og undgå, at hun bliver helt ulykkelig og derfor kun ekstra brystsøgende:)

Det kan også være en god idé at tilbyde hende en godnatgrød nu, hvor hun er 8 måneder gammel. De fleste børn begynder i denne alder at lukke munden lidt for skeen, og de vil ofte gerne spise selv. Det må hun meget gerne, det skal du endelig lade hende gøre, men hun vil ofte blive lidt for træt og derfor ikke helt spise nok - og så vil det gøre, at hun søger brystet ekstra om natten. Derfor er det en god idé at give hende en godnatgrød, som en fast del af hendes putteritual - nogle gange måske bare en moset banan.

Godnatmåltidet bør ligge adskilt fra aftensmaden, f.eks. med et bad imellem. Badet har også den fordel, at det hjælper hende med at finde bedre ro i kroppen og dermed bedre kunne sove:)

Derudover skal du naturligvis forsøge at sikre hende væske nok hele dagen, så du er sikker på, at hun ikke søger brystet hver anden time om natten, fordi hun reelt er tørstig. Det kan være en god idé at købe en sugerørskop, en drikkedunk (f.eks. en Camelbak Eddy kids) eller lignende, som hun tilbydes vand af hele dagen igennem, så du sikrer dig, at hun har fået væske nok. Selvom hun ofte kun ammes 4-7 ...

Annonce

... minutter af gangen, så kan hun stadig nå at få en del mælk fra dig, og det er derfor ekstra vigtigt at være opmærksom på at få fyldt hendes væskebehov tilstrækkeligt om dagen.

Jeg vil lige sende dig en dagsplan, som den kan se ud nu:

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop. Må også gerne få en variation af bananpandekager, grødpandekager og lignende.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos og vand af kop.

Puttes til formiddagslur ca. 9.30 - og skal ikke ammes først, men skal kunne puttes uden brystet her. Mellemmåltidet erstatter formiddagsamningen her.

Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, kogte grøntsagsbuketter, grøntsagsmuffins eller lignende. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur - puttes før hun falder i søvn, så hun ikke er afhængig af bryst og favn for at kunne sove.

Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos eller lignende. Vand af kop.

Aften 17.30-18: Udgangspunktet familiemaden, kød, fisk, grøntsager, kartofler, bælgfrugter, pasta.. Der skal være mad i stykker, mad i hånden, som hun selv gnaver og også moset mad. Vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt babymassage og gøres klar til natten.

Tilbydes godnatgrød eller måske lidt moset banan ca. kl. 19 og får derefter børstet tænder (hvis hun har fået tænder;)).

Ammes og puttes til natten ca. 19.30. Vågner hun efter 30-40 minutter, så ammes hun igen og puttes tilbage i seng. Det kan dog godt være, at godnatgrøden vil være med til at ændre på dette:)

Sen aften 23: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster, og sover herefter videre uden bryst til næste morgen, hvor dagen så starter med morgengrød.

Jeres datter er i separationsfasen nu. Det betyder, at hun vil have svært ved at overgive sig til søvnen og også ofte svært ved at sove sammenhængende. Hun har en stor motorisk uro, og hun drømmer ekstra meget - og så har hun ekstra behov for at have jer tæt på, mærke jer, se jer. Hun kan om dagen blive helt ulykkelig, hvis I f.eks. går på toilettet uden hende eller går i køkkenet og lader hende være alene i stuen - hun har brug for at se jer, for at føle sig helt tryg.

I denne alder skal I derfor forsøge at finde balancen mellem at være der for hende, vise jer tilgængelige, men samtidig også holde fast i, at hun f.eks. ikke behøver brystet igen og igen for at sove. Og nogle gange kan netop det at sove på eget værelse være en måde at hjælpe hende på. Når I sover hver for sig, så vil I naturligt ikke reagerer på alle hendes lyde om natten, og det kan gøre, at hun lettere finder videre i søvnen.

Det kan naturligt genere og vække storesøster, hvis lillesøster vågner gentagende gange og græder om natten, men som jeg læser jeres brev, så sover I alle fire sammen nu, og storesøster vågner ikke umiddelbart af det - så jeg tænker ikke, at hun vil vågne mere, selvom de to sover i børneværelset sammen. Hvis storesøster vågner, når I kommer ind for at hjælpe lillesøster til ro igen, så kan I berolige med "sov du bare videre, jeg hjælper lillesøster", eller hvad I nu plejer at sige, og så vil storesøster højst sandsynligt sove videre, fordi hun naturligt fornemmer, at I er der og tager jer af det:)

Jeg tænker derfor ikke, at I skal være så bekymrede for at lade pigerne sove sammen, da det er noget, som de allerede er vant til, og som storesøster jo faktisk har bedt om:) Det kan være et forsøg værd, og måske vil det give jer alle fire bedre søvn...

Jeg håber, at du/I kan bruge disse tanker lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor