Søvnhjul 3-4 mdr.

24. maj 2023

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Søvnhjul 3-4 mdr.

Kære Helen

Jeg har læst din bog om børn og søvn. Den har hjulpet mig flere gange siden vores pige kom til verden i marts måned.

Vores pige bliver 3 mdr. her den 2. juni. Hun har siden hun blev født haft et godt sovehjerte. Hun har siden 6 uges alderen sovet mellem 3-5 timer i dagstimerne. Det har været meget forskelligt hvornår hun stod op og morgenen, hvorfor det også har været forskelligt, hvornår hun er gået til natten. Hun har kun været vågen en times tid mellem hendes lure. Hvis jeg forsøgte at holde hende vågen længere tid blev hun ked af det, og det endte i en skrigetur.

Den sidste uges tid har hun ændre sine lure om dagen. Hun har indimellem kunne være vågen op mod 2 timer og andre gange kun 45 minutter. Men hun har ofte kun sovet 45-60 minutter, hvor det ikke har lykkes mig at få hende videre i søvnen. Det ender med, at hun bliver for vågen. Jeg tager hende derfor op fra barnevognen og starter ...

Annonce

... forfra. Hvis der er for mange af de små lure ender det med skrigeri sidst på eftermiddagen og aftenen.

Derudover har det faktisk været svært at få hende til at spise, hun får flaske, i hendes vågentid, så hun har ofte fået mad midt i søvnen i liften - herefter har hun nogle gange kunne sove videre. Men som du kan læse går det lidt koks i det, når hun først spiser midt i hendes søvn, som så kan forstyrre hendes søvn. Man kan jo ikke tvinge hende til at spise.

Jeg påtænker om jeg skal forsøge at følge søvnhjulpet, dog ikke på tidspunkter. Jeg vil gerne selv tidligt op ved en 6. tiden, men hvis hun får mad der i følge søvnhjulpet skal/kan hun sove videre en time inden hun står op? Skal dette være i soveværelset? Eller kan jeg tage hende op sammen med mig kl. 6? Kan jo godt se, at det så bliver svært med 3 lure, hvis hun står op kl. 6 og på nuværende tidspunkt ikke et vågen så længe af gangen.

Med venlig hilsen
Milla

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder