Brev:
Søvnhjul 3-4 mdr.
24. maj 2023
Alder:
2 mdr.
Søvnhjul 3-4 mdr.
Kære Helen
Jeg har læst din bog om børn og søvn. Den har hjulpet mig flere gange siden vores pige kom til verden i marts måned.
Vores pige bliver 3 mdr. her den 2. juni. Hun har siden hun blev født haft et godt sovehjerte. Hun har siden 6 uges alderen sovet mellem 3-5 timer i dagstimerne. Det har været meget forskelligt hvornår hun stod op og morgenen, hvorfor det også har været forskelligt, hvornår hun er gået til natten. Hun har kun været vågen en times tid mellem hendes lure. Hvis jeg forsøgte at holde hende vågen længere tid blev hun ked af det, og det endte i en skrigetur.
Den sidste uges tid har hun ændre sine lure om dagen. Hun har indimellem kunne være vågen op mod 2 timer og andre gange kun 45 minutter. Men hun har ofte kun sovet 45-60 minutter, hvor det ikke har lykkes mig at få hende videre i søvnen. Det ender med, at hun bliver for vågen. Jeg tager hende derfor op fra barnevognen og starter forfra. Hvis der er for mange af de små lure ender det med skrigeri sidst på eftermiddagen og aftenen.
Derudover har det faktisk været svært at få hende til at spise, hun får flaske, i hendes vågentid, så hun har ofte fået mad midt i søvnen i liften - herefter har hun nogle gange kunne sove videre. Men som du kan læse går det lidt koks i det, når hun først spiser midt i hendes søvn, som så kan forstyrre hendes søvn. Man kan jo ikke tvinge hende til at spise.
Jeg påtænker om jeg skal forsøge at følge søvnhjulpet, dog ikke på tidspunkter. Jeg vil gerne selv tidligt op ved en 6. tiden, men hvis hun får mad der i følge søvnhjulpet skal/kan hun sove videre en time inden hun står op? Skal dette være i soveværelset? Eller kan jeg tage hende op sammen med mig kl. 6? Kan jo godt se, at det så bliver svært med 3 lure, hvis hun står op kl. 6 og på nuværende tidspunkt ikke et vågen så længe af gangen.
Med venlig hilsen
Milla