Søvnudfordringer 7 uger baby

21. maj 2024

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Søvnudfordringer 7 uger baby

Hej Helen,

Jeg har en datter på 7 uger. Jeg har udfordringer med at få hende til at sove om dagen.
Hendes døgnrytme ser således ud:

Jeg ammer hende i vores seng ca. kl. 22, ofte er hun meget urolig og har svært ved at falde i søvn, men falder efter en halv til hel time i søvn ved brystet.
Herefter lægger jeg hende over i sin lift, som står i en bedside ved siden af vores seng. Her sover hun 4-5 timer inden hun efterspørger mad igen.
Så vågner hun omkring kl. 4 og bliver ammet liggende i vores seng, hvorefter hun bliver lagt tilbage i liften, når hun er faldet i søvn ved brystet.
Herefter vågner hun ca. kl. 7, hvor hun bliver skiftet. Herefter ammer jeg hende liggende i vores seng og hun falder i søvn efter alt mellem 10-30 minutter igen ved brystet. Her sover hun til kl. 9-10.
Vi står herefter op, hun bliver skiftet, vi laver mavetræning, hun kommer på legetæppe og bliver ammet.
Og herefter har vi balladen, så bruger jeg egentlig resten af dagen på at få hende til at sove. En dag som i dag har hun sovet 3x30 min. Fra kl. 9.30 til kl. 22, og så har hun taget nogle små lure på 5-10 min. Indimellem.

Selvom hun gaber og gaber er hun lysvågen. Hun ligger bare og kigger rundt med store, åbne øjne. Hun virker nærmest hyperaktiv.
Når det så endelig lykkedes at få hende til at sove, går der ofte kun 5 min. før hun vågner igen. Ofte vågner hun og kan se helt forskrækket ud i øjnene, kigger febrilsk rundt med hurtig vejrtrækning og er så lysvågen, og så starter det forfra igen.

Hun bliver om dagen vugget i søvn enten ved at gå rundt eller ved at hoppe/vugge på en yogabold. Nogle gange falder hun i ...

Annonce

... søvn efter amning, men her vågner hun også efter 5 min.
Jeg har ad flere omgange prøvet at få hende til at falde i søvn i barnevognen, men det kan hun heller ikke. Hun ligger bare mega uroligt med arme og ben uden at falde til ro.
Jeg har prøvet med White noise, at lægge en hånd på hendes mave, trille barnevognen frem og tilbage, synge godnatsang. Intet virker.

Hun gider også kun meget sjældent at ligge i barnevognen, når vi forsøger at gå tur med hende.

Det skal siges hun er for det meste i rigtig godt humør, når hun er vågen. Hun vil rigtig gerne holde øjenkontakt med os og ligger og smiler til os samt pludre.
Hun kan dog godt bliver utilfreds og starte i gråd, når vi lægger hende i vores favn for at få hende til at sove.

Hun bruger ikke sut (vi træner ihærdigt), men vi forsøger at implementere en bamse som hun får når hun skal sove, den har hun også i liften om natten.

Hun bliver ammet og er en pige med god appetit som bestemt ikke mangler noget. Hun vejede 3348 g ved fødslen og ved 5 ugers undersøgelsen vejede hun 5 kg.

Mit spørgsmål går derfor på, om du kan hjælpe med, hvad vi kan gøre for at hjælpe hende med at sove mere og bedre om dagen?

Synes vi har prøvet alt, men jeg føler bare det bliver værre og værre, og det bekymre mig, da jeg er bange for, hvis vi er ved at få opbygget nogle dårlige vaner for hende i dagstimerne. Samt at hun jo slet ikke får den søvn hun har behov for.

Jeg synes samtidig det er svært hvor meget hun skal være vågen om dagen, da hun jo egentlig virker utrolig frisk, selvom hun gaber rigtig meget.

Håber meget du kan hjælpe.

Mange venlige hilsner
Katrine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

22. maj 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kommer jeg til at elske mit barn

Kære Helen. Kommer alle mødre til at elske deres børn og blive glade for...

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor