Brev:
Kantinemad på arbejdet
20. marts 2024
Alder:
0 mdr.
Kantinemad på arbejdet
Hej Helen
Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det beroligede mig :)
Nu har jeg et andet spørgsmål, som jeg har tænkt lidt over.
Som sagt spiser jeg stort set kun økologisk og passer på med hygiejnen osv. Men når jeg er på arbejde, spiser jeg frokost i kantinen og har derfor ikke samme "kontrol" over hverken økologi eller hygiejne.
Jeg kan ikke læse, at der er særlige anbefalinger i forhold til gravide og kantinemad.
Jeg forsøger primært at vælge de varme retter, hvor jeg tænker, at risikoen for bakterier er mindst. Men samtidig er mit arbejde god til at lave sunde salater med en masse forskelligt frugt og grønt, som jeg ikke har fantasi til at lave derhjemme - så på den anden side tænker jeg også, at det er sundt for baby at få forskellige vitaminer derfra.
Jeg er aldrig blevet syg af at spise i kantinen på mit arbejde. Det er uddannede kokke, som må forventes at have styr på hygiejne osv. Men nu hvor jeg er gravid, tænker jeg alligevel over risikoen for listeria og toxoplasmose, og vil desuden så vidt muligt gerne spise økologisk.
Mit spørgsmål er derfor: bør jeg lave min egen frokost hjemmefra, som ikke vil være ligeså varieret, som den jeg kan få i kantinen på mit arbejde? Eller bør jeg fortsætte med at spise frokost i kantinen og stole på, at der er styr på hygiejnen, og at det i øvrigt går, at mit frokostmåltid indeholder madvarer, der ikke er økologiske, nu hvor mine øvrige måltider i løbet af dagen er økologiske?
På forhånd tak :)
Med venlig hilsen
Den bekymrede