Svar: Kantinemad på arbejdet
20. marts 2024
Alder:
0 mdr.
Kære du
Tak for dit brev :)
Dejligt at høre, at graviditeten skrider stille og roligt frem:)
Det lyder virkelig skønt med en arbejdsplads, hvor der er ansat uddannede kokke i kantinen, og jeg synes bestemt, at du skal nyde muligheden for at få forskellige sunde salater med en masse frugt og grønt. Den lille i din mave har netop glæde af denne variation, præcis som du også selv har tænkt.
Der er en del krav til kantiner og andre virksomheder, som laver mad. Vi har f.eks. Fødevarestyrelsens Smileyordning, der er en offentlig tilgængelig vurdering af fødevaresikkerheden og hygiejneniveauet i fødevarevirksomheder, der laver eller sælger mad til forbrugere. Det gælder også større kantiner. Du kan derfor gå ind på findsmiley.dk og her søge på adresse, postnummer, by, firmanavn... og du vil her kunne se de sidste 4 kontrolrapporter af den virksomhed, du er ansat i.
Derudover, så skal du naturligvis se på maden - og hvordan det ser ud. Du skal ikke spise mad, som du er i tvivl om, hvorvidt er okay. Og hvis maden ikke ser frisk ud, eller den lugter mærkeligt, så hold dig fra den:)
Derudover gælder følgende for gravide:
- Gå uden om rovfisk som f.eks. tun - det gælder udskæringer af tun og spis kun max 1 dåse tun om ugen. Vær derfor opmærksom, hvis der f.eks. er tunsalat eller tunmousse på menuen.
- Undgå lever og spis kun begrænsede mængder leverpostej, det gælder også torskelever.
- Undgå råt eller ikke gennemstegt kød.
- Vælg kødpålæg, der er så frisk som muligt. Det gælder uanset om det er spegepølse, lufttørret skinke eller rullepølse. Det gælder også røget eller gravad fisk.
- Undgå upasteuriserede mælkeprodukter, herunder f.eks. bløde råmælksoste.
- Undgå ingefær- og rødbedeshots.
- Hold igen med tangsalat og tang generelt.
De grønne sunde salater, frugten og de varme retter, hvor kød og fisk er gennemstegt, burde du sagtens kunne spise:)
Hvorvidt kokkene i kantinen bruger økologiske fødevarer eller ej, kan du naturligt ikke vide, og jeg tænker ikke, at dit valg af mad skal afhænge af dette. Det lyder som sagt som om, at den mad, som du har mulighed for at få, er varieret og rigtig lækker. Det lyder som om, at der er styr på det:)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at du har fået lidt ro med på vejen:)
Rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske