Svar: Glad for amning om natten

10. april 2023

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Kære Nanna

Tak for dit brev og kæmpe stort tillykke med, at I har fået en lillesøster, hvor lyder det bare dejligt! Og velkommen tilbage:)

Dagsplanen, som du sender, ser umiddelbart rigtig fin ud, hvad angår måltider og amninger. Hun vil sandsynligvis begynde at spise mere om dagen, når mælkeindtaget om natten skrues ned, men antallet af måltider lyder rigtig fint :)

Det, du skal være opmærksom på i løbet af dagen, er at tilbyde hende vand nok til alle måltider, så hun ud over amninger også vænnes til at slukke tørsten med vand. Derudover skal du være opmærksom på, at hun ikke bør falde i søvn i din favn eller med dit bryst i munden, når hun puttes om dagen. Det er vigtigt, at du hele dagen igennem arbejder på at adskille bryst og søvn.

Hun skal stadig ammes, før hun puttes. Det er helt normalt, at mælken indgår som en fast del af hendes putteritual, når hun ikke er mere end 6 måneder gammel. Men det er vigtigt, at du putter hende fra dig, før hun sover helt. Hvis hun falder i søvn med dit bryst i munden, så vil hun naturligt forbinde din favn og dit bryst med det at skulle sove - og om natten vil hun så naturligt heller ikke kunne sove særligt længe af gangen uden at have din favn og dit bryst hos sig.

Det samme gælder så også om aftenen, hvor hun også skal puttes i sin seng, forbinde sin seng med stedet, hvor hun skal sove - og ikke længere forbinde din favn og brystet med søvn.

Du må gerne lægge dig med hende i dobbeltsengen om aftenen og amme hende der, men det er vigtigt, at du arbejder på at lirke brystet ud af munden på hende, før hun sover helt. Læg hende til brystet, lad hende die og forsøg så at lirke brystet ud, før hun sover helt. Til at begynde med vil hun sandsynligvis blive irriteret og søge efter brystet igen, så giver du det til hende igen, lader hende atter sutte lidt, men lirker så brystvorten ud af munden igen. Du er sandsynligvis nødt til at gøre det flere gange, men stille og roligt skulle hun gerne begynde at acceptere, at hun ikke har brug for brystet i munden for at overgive sig til søvnen.

Når hun ligger ved siden af dig, så må du gerne lægge en hånd på hendes hofte og lulle hende ind i søvnen. Du må også gerne give hende en putteklud, og du kan bruge dine kærtegn og kluden, imens hun er ved siden af dig - og stille og roligt overføre netop kærtegn og klud til, når hun puttes for sig selv i egen seng. Det er netop godt, hvis hun fremadrettet kan blive puttet i egen seng og hjælpes videre i søvnen der. Så længe hun sover tæt med dig, så vil hun dufte din mælk, og hun vil naturligt derfor søge brystet igen og igen.

Det er her derfor også godt, hvis du kan sove med en t-shirt eller lignende, så hun ikke har fri adgang til brystet, men netop lærer at finde ro med kærtegn og en beroligende hånd. Når og hvis hun vågner om natten, så vil det være rigtig godt, at du forsøger at hjælpe hende videre i egen seng netop med hænder, kærtegn, putteklud, beroligende ord - og uden brystet... Og har hun brug for at mærke dig tæt på, så er det naturligvis helt okay - men brystet skal ikke automatisk i munden hver gang ;)

Har du mulighed for at koble hendes seng til din seng? Det kan nogle gange være en god løsning, fordi hun på den måde både lærer at sove i egen seng, samtidig med at du er lige ved siden af og kan lægge en beroligende hånd over på hende, så hun stadig kan mærke dig. Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med hende netop nu, og hun vil både motorisk og mentalt kunne være meget urolig om natten. Hun øver sig i at trille, drejer om sin egen akse, får fat i sine fødder, bruger sine hænder mere bevidst - og hun øver sig både om dagen, når hun er vågen, leger og er aktiv, men hun øver sig også om natten, når hun sover. Hun får sig lagt i stillinger, som hun endnu ikke mestrer at komme væk fra, og hvor hun derfor har brug for jeres hjælp til at skifte stilling, ligesom hun har brug for hjælp til at få dynen på, som hun har sparket af osv.

Hun drømmer også meget i denne alder, og derfor kan hun om natten have mange forskellige lyde - hun kan både klynke, græde, pludre og også grine i søvne. Alt hvad hun oplever skal bearbejdes, når hun sover, og hendes drømmeaktivitet er stor. Derfor skal du om natten prøve ...

Annonce

... at vurdere, om hendes uro skyldes drømme, behov for stillingsskift, behov for at mærke dig - eller om hun mon har brug for mælk. Hvis hun følger dagsplanen, som du sender, så tænker jeg ikke, at hun har brug for mælk, da hun drikker godt hos dig gennem dagen og aftenen, men hjælp til at finde roen, kan hun naturligt sagtens have behov for.

Hun vil som udgangspunkt ikke have behov for vand om natten, hvis hun er ammet og har spist jf. dagsplanen, som du sender.. men hvis du skønner, at lidt vand kan hjælpe jer videre, så er det okay, at hun tilbydes lidt vand om natten.

Der er også den mulighed, at I lader far tage over om natten, så han tager sig af hende mellem midnat og tidlig morgen - det vil sige 5-6 timer uden mælk. Det vil være et realistisk mål. Hvis far skønner, at lidt vand kan hjælpe her, er det okay. Du kan sove i et andet rum, og far kan sove sammen med lillepigen i dobbeltsengen. På den måde kan han give hende masser af nærhed og tæt kontakt, men hun bliver ikke ammet.

Det ser ud som om, at hun nogle dage sover lur sidst på eftermiddagen og andre dage tager to lidt længere lure. Det er helt normalt for alderen, at hun nogle dage har brug for 3 lure og andre dage kun sover 2 lure. Det betyder dog, at hvis hun ikke har sovet en 2 timers middagslur, men kun har sovet ca. 45 minutter her, så vil det være rigtig godt, at du tilbyder hende en ekstra lur i løbet af eftermiddagen. Det lyder faktisk som om, at hun måske har brug for 3 lure de fleste dage, fordi du fortæller, at hun ofte vågner 45 minutter efter hun er puttet om aftenen, og her holder fest - det lyder som om, at det er måske er dagens 3. lur, som hun ofte tager om aftenen... det er sandsynligvis en overgang, så det vil ændre sig igen, men det kan godt være en idé, at I lige nu forsøger at hjælpe hende til 3 lure dagligt, de dage, hvor hun ikke sover et par timer til middag.

Jeg tænker at en rytme, lavet ud fra dine angivne tider, og som kan fungerer godt fremadrettet vil se således ud:

Tidlig morgen 05: ammes og sover videre indtil ca. 6.30/07, hvor dagen begynder stille og roligt.

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 8.45: Frisk blød frugt i hånden, lidt frugtmos og vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur ca. kl. 9-9.30. Sover her ofte ca. 2 timer. Puttes i barnevogn og puttes fra din favn, før hun sover, så hun ikke falder i søvn med brystet eller i din favn, men forbinder sin barnevogn med stedet, hvor hun sover.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter og også gerne små brødhapsere, hvis hun virker parat til dette. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ca. 13-13.30 (tiden kan naturligt variere lidt efter, hvor lang en formiddagslur, hun har taget). Og puttes igen før hun sover helt, så hun registrerer, at hun ligger i sin barnevogn.

Eftermiddag 15.30: Frisk blød frugt i hånden, lidt frugtmos eller smoothie som nu. Vand af kop.

Ammes og puttes til en powernap - hvis middagsluren har været kort, så hun får 3 lure. skal igen ikke falde i søvn med brystet, men slippe brystet, før hun sover helt.

Aften 17.30-18: Tilbydes grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter. Udgangspunktet bliver stille og roligt jeres mad. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten et tidspunkt mellem 19-20 - afhængig af, hvorvidt hun har sovet 2 eller 3 lure dagligt, de fleste dage forhåbentlig 3 lure, så puttetidspunktet ikke ligger alt for tidligt og det samlede søvnindtag passer... Puttes igen uden brystet i munden og uden afhængighed af favn. Hvis du ligger ned og ammer hende i din seng, så skal du helst nå dertil, hvor hun dier hos dig, slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover.

Sen aften 23: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og sover herefter videre i egen seng - eller far sover sammen med hende i dobbeltsengen, og du sover et andet sted, indtil næste morgen, hvor hun så ammes igen.

Jeg håber, at mine tanker og dagsplan giver jer lidt mere at arbejde videre med, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie igen :)

Rigtig meget held og lykke og rigtig god påske!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger