Brev:
Vred, trodsig, konfliktende 3 årig
11. april 2023
Alder:
3 år, 10 mdr.
Vred, trodsig, konfliktende 3 årig
Kære Helen
Vi har en skøn datter på 3 år (næsten 4), der er skøn, sjov, energibombe, altid klar på aktiviteter og sociale begivenheder - der skal helst ske noget, kærlig, men også meget temperamentsfuld. Man ved altid hvordan hun har det, hun er meget ekspressiv med sine følelser og vi tolker at hun er tryg til at vise hvordan hun har det.
Men hun har et virkelig stort temperament, kan gå fra 0 til 100 og tilbage igen på ingen tid. Gå fuldstændig amok pludseligt over små ting (hvad hun ikke vil have til morgenmad fx) hvor hun kan slå ud mod os, tåbe højt og folde hænderne sammen i totalt vrede og afmagt. Hun har også længe haft en periode hvor hun virkelig hurtigt konflikter med os omkring mange ting, og det viser sig også når vi er sammen med andre. Der kan hun hurtigt starte konflikt med venners børn på hendes alder som hun kender godt.
Hun glæder sig altid til at se dem og lege med dem og når de så er sammen så starter hun nærmest bevidst konflikter op, fx at det er hendes legetøj, at nu vil hun kun lege selv, at “hun er den hurtigste/ældste/stærkeste” - alt er også pt en konkurrence. Og det gør at vi tit skal bruge nærmest alle legeaftaler og socialt samvær til at konfliktmægle og jeg begynder at få dårlig samvittighed når vi er sammen med venners børn.
Hun kan gå fra at være rigtig sød osv over for en veninde til bare pludseligt at blive sur og konflikte. Ofte vil hun fx ikke sige farvel/vinke eller give et kram, og i mange sammenhænge synes jeg at hun skaber alle mulige konfliktsituationer hvor hun er sur/afvisende/vred uden der er nogen som helst åbenlys årsag.
Vi prøver virkelig med alt muligt, at tale med hende inden om hvordan man er når man er sammen med andre, at det er hyggeligst at dele og lege godt med hinanden osv, men hun virker nærmest til ikke at kunne kontrollere det. Det er selvfølgelig klart værst hvis hun er træt eller bare uoplagt, men kan også bare starte om morgenen uden vi ved hvorfor og så er det bare “sådan en dag” hvor vi skal konflikthåndtere nærmest konstant.
Jeg synes det er svært hvordan vi skal tackle det. Vi prøver at være ret ståfaste, sætte faste rammer omkring hvad hun må og ikke må, men også vise forståelse og forsøge at rumme at hun åbenlyst frustreres over ting og at det er ok. Jeg har selv temperament og kan virkelig blive frustreret over hendes reaktioner, hvor min mand er mild og bedre til at rumme det.
Jeg tror måske mit eget temperament også spiller ind på at jeg problematiserer hendes reaktioner i højere grad end min mand. Jeg oplever bare at det tit kan ødelægge samvær og dage for hende, hvilket jeg også synes er synd, når nu det kunne være så hyggeligt. Og så bliver jeg usikker på om vi er for eftergivende for at undgå at konflikterne eskalerer yderligere, men at vi så samtidig ikke får sat en tydeligt grænse for hvad der er ok. Det er bare svært at overskue fx at bruge 30 min på at få hende til at sige farvel, fremfor at acceptere at så gør hun ikke lige det i dag, selvom det strider mod mine principper.
Det skal siges at vi flyttede til en anden by (tæt på venner og familie) for en måned siden, og at der er en lillebror på vej om lidt. Umiddelbart har hun tacklet det virkelig godt, både at starte i ny børnehave, flytte hus og det her med en ny søskende der kommer som hun taler meget om. Men vi er self klar over at det er medvirkende til nogle af hendes stærke reaktioner.
Jeg ønsker at få lidt mere viden om hvorvidt hendes reaktionsmønstre er “normalt” for hendes alder, hvad vi evt kan gøre for bedre at håndtere hendes reaktioner og for at forstå hvad der faktisk går igennem hende i de her situationer.
De bedste hilsener
en lidt træt mor