Glad for amning om natten

10. april 2023

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Glad for amning om natten

Kære Helen.

Tak for dejlig brevkasse endnu engang.

Jeg er nu blevet mor igen til endnu en lille pige :-) Hun er nu 6 mdr og tiden flyver afsted! Men. Hun er enormt glad for amning om natten og vi kan nogen gange være oppe på 6 gange i løbet af en nat der hedder fra 22-07. Det begynder at blive en smule udfordrende, (skal vi kalde det dét ;-)) og jeg kan mærke jeg er udmattet efterhånden.

Jeg føler selv hun spiser godt om dagen, men nu søger jeg råd hos dig.

Vores dag ser typisk således ud:

Kl 5-5.30, ammes
Kl. 6.30-7.00, vi står op
Kl. 7.30 ca, får hun grød med frugtmos, og vand
Kl. 9-9.15 ammes og bliver lagt til lur (kan godt sove 2 timer her)
Kl 11.30 frokost, som er grøntsagsmos og små bitte brød hapsere, frisk frugt osv. (vi er igang med at smage på ting - fasen)
Kl 13.00 ammes og puttes til lur (tager alt fra 40 min til 2 timer)
Kl 15.30 enten end smoothie eller amning
Kl.17.30 aftensmad bestående af grøntsagsmos med kød i

Alt ...

Annonce

... efter hvornår hun vågnede fra sidste lur kan hun allerede falde j søvn 18.30 (nogen gange med amning, nogen gange uden hvor det er far der har hende)
Men så vågner hun hver evig eneste aften omkring 3 kvarter efter hun er faldet i søvn og så er der bare “fest”.
Medmindre hun stadig er så træt at hun falder i søvn efter amning, men der er det som regel på mig i sofaen. Og så kan jeg bære hende ind i seng igen når jeg selv går i seng omkring 21.30..
så vågner hun som regel omkring 22.30 (hun blev sidst ammer omkring kl. 20.00) også går natten ellers ud på at blive ammet ca hveranden time!

Jeg føler selv hun bliver nogenlunde mæt om dagen, men der er slet ikke noget aften til
at slappe af i for mit vedkommende, og jeg føler ikke jeg sover ordentlig om natten heller.

Har du nogen gode råd til hvordan jeg kan trappe bare lidt ned på amningen om natten?
Må jeg give hende vand om natten??

Hilsen Nanna (der bare gerne vil sove mere end 50 min af gangen)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder