Svar: Baby med stort søvnbehov

7. marts 2023

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Kære Karlas mor

Tak for dit brev og meget fine beskrivelse af alle dine tanker :)

Det kan, som du selv skriver, være helt normalt, at jeres datter sover 17-18 timer i døgnet. Nogle børn har et rigtig godt sovehjerte, og hvis Karla i øvrigt udvikler sig, som man må forvente, er smilende, glad og motorisk aktiv i sine vågne timer, spiser som hun skal og tager fint på - så er der højst sandsynligt ikke grund til bekymring :) Når det så er sagt, så sover hun en del mere end gennemsnittet, og derfor synes jeg, at tvivlen bør komme hende til gode - jeg vil derfor anbefale, at I lige får hende tjekket grundigt igennem ved egen læge.

Har hun fået sin 3. måneders vaccination? Ellers vil jeg anbefale dig, at du beder om, at hun til denne også bliver undersøgt af lægen. Der ligger normalt ikke en børneundersøgelse sammen med vaccinationen her, men det kan du godt bede om.

Jeg vil foreslå, at du beder lægen om at lytte hende godt igennem på hjerte og lunger, da det er vigtigt at sikre sig, at der ikke er noget i hendes kredsløb, som kan gøre, at hun hurtigere bliver træt. Det kan også være en idé at tage en urinprøve med og sikre, at hun ikke har blærebetændelse - blærebetændelse hos spædbørn kan nogle gange give nogle lidt underlige symptomer. Du kan købe en opsamlingspose på apoteket, som kan sættes på huden inde i bleen. Urinen bliver naturligt ikke helt steril på denne måde, men den kan stadig stixes på lægehuset.

Du vil højst sandsynligt få at vide, at alt ser fuldstændig normalt ud, og at du ikke skal bekymre dig - men hvis det var min datter, så ville jeg lige drøfte det med lægen og bede lægen være lidt ekstra opmærksom:)

Et stort søvnbehov kan også komme af en vækstspurt. Det vil sige en periode, hvor hun vokser rigtig meget i længden. Det ses ofte ...

Annonce

... hos teenagere, især drenge der pludselig kan tage et ordentligt hop i højden, men det kan faktisk også ses hos babyer, som pludselig vokser meget, nærmest som om, at de fra den ene dag til den anden lægger ekstra cm til deres længde. Og det kan gøre dem ekstra trætte og derfor være en forklaring.

Hun er ældre nu, kan se længere og bliver mere og mere bevidst om rummet, som hun er i, samt mere bevidst om, hvor I forældre er i forhold til hende. Hun kan f.eks. bevidst kikke efter far, hvis du sidder med hende i sofaen, vil smile til ham, kommunikere tydeligt med ham - og denne øgede bevidsthed kan naturligt også give en ekstra træthed.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

I det hele taget kan den store udvikling, som hun går igennem påvirke hende, så hendes søvnmønster ændrer sig, hun virker måske lidt mere pjevset, hun kan blive mere brystsøgende og har mere behov for at blive holdt, vugget, nusset omkring.. altsammen fordi hun lige nu er godt igang med at lære en masse og igang med en sund og god udvikling.

Man kan altså sagtens finde forskellige grunde, der kan forklare, hvorfor hun sover så meget, og du fortæller også om en pige, som umiddelbart trives. Hun smiler, griner, har rigtig god kontakt til jer. Hun er motorisk godt med, og du fortæller, at hun er langt fremme motorisk i forhold til sin alder. Du fortæller også, at hun melder sig selv efter 3-3.5 time, hvor hun ammes - så der er intet, som tyder på, at hun på nogen måde er sløv eller ikke har det godt. Og ja, du har helt ret i, at babyer er forskellige. Trods dette, så synes jeg dog, at det vil være en god idé, at du lige drøfter det med jeres læge - jeg vil hellere tjekke en ekstra gang end en gang for lidt:)

Rigtig meget held og lykke med det hele fortsat - knus herfra, og og jeg vil meget gerne høre, hvad jeres læge har sagt:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder