Baby med stort søvnbehov

7. marts 2023

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Baby med stort søvnbehov

Hej Helen

Jeg har tidligere skrevet til dig angående min datter, Karlas, søvn, og nu er jeg på banen igen.

Karla har et meget stort søvnbehov og sover en del mere end gennemsnittet. Babyer i alderen 1-6 mdr. sover i gennemsnit 14-15 timer om dagen (så vidt jeg kan læse mig frem til på sundhed.dk og diverse andre steder), men Karla sover nogle gange op mod 18-19 timer.

Vi starter typisk dagen et sted mellem 06 og 07. Her ligger vi og hygger og pludrer i sengen i 30-60 minutter, hvorefter vi står op og Karla få ren ble, vi leger lidt osv..

Omkring 08.30-09 bliver hun træt og bliver puttet til første lur. Her sover hun nogle gange 45 minutter, andre gange 1,5-2 timer. Det varierer.

Når hun har været vågen et par timer efter formiddagsluren, vi har leget, snakket, fået ren ble og spist, går jeg en lang tur med barnevognen. Her tager hun typisk en lur på 3 timer. På dage hvor vi har babysvømning, kan hun finde på at tage 4 timer.

Efter hendes lange lur er hun typisk vågen et par timer igen, hvorefter vi putter hende til dagens sidste lur. Det er typisk omkring kl. 17-18 stykker. Og det er her, jeg bliver en smule bekymret.

Når vi putter hende til lur der kl. 17-18, kan hun godt finde på at sove helt til næste morgen. Nogle gange vågner hun efter 45-60 minutter, er vågen lidt, men bliver hurtigt træt, hvorefter vi putter hende til natten omkring kl. 19-19.30 - hvilket ...

Annonce

... vi synes, er et godt tidspunkt. Men andre dage vågner hun slet ikke og sover bare videre hele natten indtil kl. 06-07 stykker.

Hun begynder at bevæge på sig og blive urolig, når hun er sulten - typisk efter 3-3,5 time, hvor jeg ammer hende. Men her sover hun videre. Om natten det samme. Hun begynder at rumsterer, jeg lægger hende til, og vi sover videre. Jeg skifter som regel en enkel ble om natten i sengen, men det vågner hun ikke rigtigt af - hun falder i hvert fald i søvn igen med det samme.

Det lyder umiddelbart som ønskescenariet for mange, at deres barn sover så meget, men kan det virkelig passe, at hun skal sove så meget? Hun må jo have behovet, siden hun gør det?

I hendes vågen tid, oplever jeg en lille pige, der er motorisk langt fremme ift. sin alder. En pige der smiler, griner og holder god øjenkontakt. Men også en pige, der hurtigt bliver træt, gaber og bliver pylret, og har brug for at sove.

Vi har også dage, hvor hun powernapper meget af dagen, men igen falder meget tidligt i søvn for natten (omkring kl. 17) og sover i op til 13 timer i streg (hvor jeg selvfølgelig ammer hende, så meget hun har brug for, typisk 4-6 gange).

Så skal vi bare forsætte med at gøre det, der fungerer og ikke bekymre os over, om Karlas søvnbehov er normalt. Som udgangspunkt er jeg ikke bange, og tænker også, at babyer er forskellige. Hvad tænker du?

Med venlig hilsen
Karlas mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor