Svar: Søvn 3 mdr
26. februar 2023
Alder:
3 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og stort tillykke med den lille pige - og velkommen til :)
Det lyder som om, at jeres datter har et godt sovehjerte og er rigtig god til at tage længere søvnstræk. Det er super dejligt, men når det er sagt, så kan jeg dog godt forstå, at du gerne vil forsøge at arbejde på lidt mere rytme, hvor der er en god balance mellem dagssøvn og nattesøvn.
Nu hvor jeres datter er blevet 3 måneder, så vil hendes søvnbehov ligge på ca. 15 timers søvn i døgnet, og det vil ofte være rigtig godt fordelt, hvis hun kan sove ca. 10 timer om natten og 5 timer i løbet af dagen. Samtidig vil hun højst sandsynligt trives godt med en rytme, hvor hun tilbydes 3 lure dagligt.
Det vil ofte også være sådan, at børn i 3-4 måneders alderen har en lidt sen rytme. Det vil sige, at de sover sent dagen igennem og går sent i seng. Mange gange ligger deres 3. lur f.eks. omkring kl. 18 (hvilket faktisk også lyder til at kunne være tilfældet hos jer), og så er de vågne et par timer og går så først til ro for natten omkring kl. 22 - og jeg tænker umiddelbart, at det er dette, som I lige nu skal forsøge at arbejde hen imod.
Rigtig mange forældre tænker, at børn skal sove senest kl. 20 - det er det, man hører og læser, det bedsteforældre og andre siger, men det gælder altså ikke for børn i jeres datters alder. De har ofte brug for, at man gør aftenen til familietid, så I forældre får måske ro til at spise aftensmad sammen, fordi jeres datter sover der, men så vågner hun op, og I kan hygge jer sammen og så gå i seng nogenlunde samtidig sen aften....
Du fortæller, at hun ofte står op kl. ca. 07, og det betyder, at hvis hun skal sove ca. 10 timer om natten, så skal hun puttes kl. 21. Da hun ofte sover nogle gode søvnstræk om dagen, så kan det sagtens tænkes, at hun lige nu vil trives med en rytme, hvor hun sover 9 timer om natten og 6 timer om dagen, og det er helt okay, hvis hun har det bedst på denne måde. Det betyder, at hun så vil skulle sove senere f.eks. kl. 22, hvilket som sagt er helt normalt for alderen. Jeg synes dog ikke, at dagssøvnen skal forlænges yderligere og nattesøvnen være kortere.
Derfor tænker jeg også, at det er godt, hvis du ikke går med hende for at holde hende sovende. Du skriver, at hvis du går med hende i barnevognen, så kan hun godt sove 3.5-4 timer, og hvis hun sover så længe, så er det naturligt svært at finde plads til de øvrige lure. Selvom lange lure er godt, så er det umiddelbart bedre, at hun sover 2.5-3 timer, hvilket stadig er en god lang lur, og hun så kan sove en lidt længere lur senere igen, og stadig få en powernap om aftenen.
Som det er hos jer lige nu, så sover hun nogle gange 3.5-4 timer om formiddagen, 2 timer til middag og dermed er der plads i søvnregnskabet til mere søvn resten af dagen, men fordi hun ikke er ældre, så har hun brug for sine 3 lure, og derfor skrider det hele lidt for jer, og hun er pludselig lidt for vågen, når klokken er 22-23.. hvor natten faktisk skulle begynde eller være igang:)
Jeg laver meget sjældent dagsplaner med tidspunkter for så lille et barn, da det er vigtigt, at de stadig får lov til at sove fleksibelt, men jeg vælger at gøre en undtagelse for jer i dag. Og mit forslag til en rytme kunne se således ud:
Tidlig morgen ca. 06: Ammes og sover lidt videre, ammes igen, når dagen begynder, og I står op.
I leger, hygger, tumler, pludrer...
Formiddag ca. 09: Ammes og puttes til dagens 1. lur. Sover her 2.5-3 timer
Frokost ca. 12: Ammes, når hun vågner - hun er naturligt sulten efter sin lange lur
I leger hygger, tumler, pludrer...
Eftermiddag ca. 14.30-15: Ammes og puttes til dagens 2. lur, sover her ca. 2 timer
Vågner og ammes igen, fordi hun naturligt er sulten efter så lang en lur.
I hygger, leger, pludrer, tumler
Aften 18-18.30: Ammes og puttes til dagens 3. lur, som ofte er en kort lur på måske ½ time
Vågner og søger naturligt brystet hyppigt om aftenen. Din mælk er mere koncentreret om aftenen, og ved at die hyppigt fyldes hun op med små slurke koncentreret mælk, som mætter hende ekstra til natten.
I hygger, leger, bruger lige nu aftenen som familietid
Sen aften 21.30-22: Ammes og puttes til natten
Midt Nat 02: Ammes og sover videre
Når jeg skriver, at det er vigtigt at være fleksibel i forhold til hendes søvn, så skal det forstås sådan, at du ikke holder hende vågen mod hendes vilje, men naturligt putter hende, når hun viser sig træt. Når hun ikke er ældre, så vil hun nogle gange ikke kunne være vågen i mere end en time, andre mange kan hun sagtens være vågen i 2.5 time eller måske endda lidt mere, og det er her vigtigt ikke at presse hende ind i et skema.
Samtidig er det dog også vigtigt, at du hjælper hende med at fordele dagssøvn og nattesøvn bedst muligt. Hun skal naturligt have sin søvn, men det er vigtigt, at hun ikke vender op og ned på nat og dag eller pludselig begynder at sove lige meget dag og nat. Det skal helst gå op med de ca. 10 timer om natten og 5 timer om dagen (+/- en lille times tid), for at det fungerer bedst muligt både for jeres datter og for jer:)
Jeg håber at mine tanker og dagsplan hjælper jer lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke med jeres nye 3-lure-om-dagen-rytme, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske