Svar: Søvn 3 mdr

26. februar 2023

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Kære mor

Tak for dit brev og stort tillykke med den lille pige - og velkommen til :)

Det lyder som om, at jeres datter har et godt sovehjerte og er rigtig god til at tage længere søvnstræk. Det er super dejligt, men når det er sagt, så kan jeg dog godt forstå, at du gerne vil forsøge at arbejde på lidt mere rytme, hvor der er en god balance mellem dagssøvn og nattesøvn.

Nu hvor jeres datter er blevet 3 måneder, så vil hendes søvnbehov ligge på ca. 15 timers søvn i døgnet, og det vil ofte være rigtig godt fordelt, hvis hun kan sove ca. 10 timer om natten og 5 timer i løbet af dagen. Samtidig vil hun højst sandsynligt trives godt med en rytme, hvor hun tilbydes 3 lure dagligt.

Det vil ofte også være sådan, at børn i 3-4 måneders alderen har en lidt sen rytme. Det vil sige, at de sover sent dagen igennem og går sent i seng. Mange gange ligger deres 3. lur f.eks. omkring kl. 18 (hvilket faktisk også lyder til at kunne være tilfældet hos jer), og så er de vågne et par timer og går så først til ro for natten omkring kl. 22 - og jeg tænker umiddelbart, at det er dette, som I lige nu skal forsøge at arbejde hen imod.

Rigtig mange forældre tænker, at børn skal sove senest kl. 20 - det er det, man hører og læser, det bedsteforældre og andre siger, men det gælder altså ikke for børn i jeres datters alder. De har ofte brug for, at man gør aftenen til familietid, så I forældre får måske ro til at spise aftensmad sammen, fordi jeres datter sover der, men så vågner hun op, og I kan hygge jer sammen og så gå i seng nogenlunde samtidig sen aften....

Du fortæller, at hun ofte står op kl. ca. 07, og det betyder, at hvis hun skal sove ca. 10 timer om natten, så skal hun puttes kl. 21. Da hun ofte sover nogle gode søvnstræk om dagen, så kan det sagtens tænkes, at hun lige nu vil trives med en rytme, hvor hun sover 9 timer om natten og 6 timer om dagen, og det er helt okay, hvis hun har det bedst på denne måde. Det betyder, at hun så vil skulle sove senere f.eks. kl. 22, hvilket som sagt er helt normalt for alderen. Jeg synes dog ikke, at dagssøvnen skal forlænges yderligere og nattesøvnen være kortere.

Derfor tænker jeg også, at det er godt, hvis du ikke går med hende for at holde hende sovende. Du skriver, at hvis du går med hende i barnevognen, så kan hun godt sove 3.5-4 timer, og hvis hun sover så længe, så er det naturligt svært at finde plads til de øvrige lure. Selvom lange lure er godt, så er det umiddelbart bedre, at hun sover 2.5-3 timer, hvilket stadig er en god lang lur, og hun så kan sove en lidt længere lur senere igen, og stadig få en powernap om aftenen.

Som det er hos jer lige ...

Annonce

... nu, så sover hun nogle gange 3.5-4 timer om formiddagen, 2 timer til middag og dermed er der plads i søvnregnskabet til mere søvn resten af dagen, men fordi hun ikke er ældre, så har hun brug for sine 3 lure, og derfor skrider det hele lidt for jer, og hun er pludselig lidt for vågen, når klokken er 22-23.. hvor natten faktisk skulle begynde eller være igang:)

Jeg laver meget sjældent dagsplaner med tidspunkter for så lille et barn, da det er vigtigt, at de stadig får lov til at sove fleksibelt, men jeg vælger at gøre en undtagelse for jer i dag. Og mit forslag til en rytme kunne se således ud:

Tidlig morgen ca. 06: Ammes og sover lidt videre, ammes igen, når dagen begynder, og I står op.

I leger, hygger, tumler, pludrer...

Formiddag ca. 09: Ammes og puttes til dagens 1. lur. Sover her 2.5-3 timer

Frokost ca. 12: Ammes, når hun vågner - hun er naturligt sulten efter sin lange lur

I leger hygger, tumler, pludrer...

Eftermiddag ca. 14.30-15: Ammes og puttes til dagens 2. lur, sover her ca. 2 timer

Vågner og ammes igen, fordi hun naturligt er sulten efter så lang en lur.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

I hygger, leger, pludrer, tumler

Aften 18-18.30: Ammes og puttes til dagens 3. lur, som ofte er en kort lur på måske ½ time

Vågner og søger naturligt brystet hyppigt om aftenen. Din mælk er mere koncentreret om aftenen, og ved at die hyppigt fyldes hun op med små slurke koncentreret mælk, som mætter hende ekstra til natten.

I hygger, leger, bruger lige nu aftenen som familietid

Sen aften 21.30-22: Ammes og puttes til natten

Midt Nat 02: Ammes og sover videre

Når jeg skriver, at det er vigtigt at være fleksibel i forhold til hendes søvn, så skal det forstås sådan, at du ikke holder hende vågen mod hendes vilje, men naturligt putter hende, når hun viser sig træt. Når hun ikke er ældre, så vil hun nogle gange ikke kunne være vågen i mere end en time, andre mange kan hun sagtens være vågen i 2.5 time eller måske endda lidt mere, og det er her vigtigt ikke at presse hende ind i et skema.

Samtidig er det dog også vigtigt, at du hjælper hende med at fordele dagssøvn og nattesøvn bedst muligt. Hun skal naturligt have sin søvn, men det er vigtigt, at hun ikke vender op og ned på nat og dag eller pludselig begynder at sove lige meget dag og nat. Det skal helst gå op med de ca. 10 timer om natten og 5 timer om dagen (+/- en lille times tid), for at det fungerer bedst muligt både for jeres datter og for jer:)

Jeg håber at mine tanker og dagsplan hjælper jer lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke med jeres nye 3-lure-om-dagen-rytme, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger