Svar: Slyngvugge
20. december 2022
Alder:
4 mdr.
Kære Michelle
Tak for dit brev, det er rigtig fint, at du skriver tilbage :)
Det er helt naturligt, at det lille barn skal holdes tæt, have masser af nærhed og fysisk kontakt, kærtegn, mælk osv. Det er også helt naturligt, at det lille barn falder til ro, når det bliver vugget. At blive holdt tæt, holdt om og vugget, minder om tiden i livmoderen, og det giver derfor tryghed og ro.
Men i takt med at barnet bliver ældre, så vil det være rigtig godt gradvist at vænne barnet til at kunne sove mere for sig selv. Barnet skal naturligt stadig have masser af nærhed og tæt kontakt, det er vigtigt, at det at falde i søvn stadig består af et tryghedsgivende ritual, men stille og roligt er det en god idé at arbejde på, at barnet f.eks. kan sove i en vugge, i en barnevogn, i en tremmeseng.. Det er, som du selv er inde på, vigtigt, at man kan putte barnet, selvom man ikke er hjemme, det er også godt, hvis man kan få lavet lidt praktiske ting, når barnet sover, ligesom det faktisk er godt, hvis børn hen af vejen lærer at finde roen selv og ikke er afhængige af deres forældre, for at kunne sove et længere søvnstræk.
Mange familier bruger derfor en slyngevugge, fordi det netop giver mulighed for, at man kan putte barnet på afstand, men stadig give barnet følelsen af at være omsluttet, holdt - og samtidig give barnet bevægelse. Problemet med bevægelse er, at barnet så kan lære, at det skal være i bevægelse hele tiden for at sove - og det kan blive temmelig opslidende i længden - derfor kan man så begynde at bruge en motor, men igen er det jo rigtig godt, hvis børn kan lære, at de godt kan ligge stille og sove. Det er derfor jeres sundhedsplejerske blandt andet har sagt, at I skal forsøge at komme væk fra at bruge slyngevuggen hele tiden, for det kan give problemer senere hen...
Det er dog nok mere motoren/bevægelsen, som giver udfordringer, mere end slyngevuggen, og måden at komme væk fra motoren på, er præcis det, I forsøger nu - prøve at slukke for motoren, når jeres dreng sover... Prøv om I kan nøjes med at skubbe lidt til slyngevuggen, når han giver lyd fra sig, og se om ikke dette kan være nok til at få ham videre ind i søvnen igen, så det snarere er et lille puf han får, der stadig vugger/bevæger slyngevuggen lidt, men det er ikke en fast bevægelse. Det vil naturligt betyde, at I en periode er nødt til at holde jer i nærheden og en gang imellem puffe til slyngevuggen - gør det, når han giver lyd fra sig, men hold ham ellers stille.
En anden god metode er at putte ham i barnevognen. Her gælder samme princip, at I triller ham en tur, når han skal sove - men når han er stille, så holder I ham stille. Når han giver lyd fra sig, så triller I lidt igen, men så snart han er stille, så holder I ham stille. På den måde kan han lære, at det er okay blot at ligge og kikke i sin vogn, og at han ikke behøver være i bevægelse hele tiden. Samtidig kan han lære at sove i barnevognen, han vil stadig føle sig godt puttet, kan sove i en sovepose med kalechen over sig, og det vil føles lidt som at ligge i en lille hule - det minder altså lidt om at ligge i slyngevuggen. Barnevognen vil I dog kunne have med, når I er nogen steder, enten fordi I skal handle eller andet, og han kan f.eks. også stå og sove i en have...
Du nævner, at "nogle gange må vi hente en flaske, før han sover", og du skriver også, at "nogle gange vågner han med det samme, vi lægger ham fra os". Det er vigtigt, at du ved, at flasken naturligt skal gives som en fast del af hans putteritual, og med den alder han har nu, så vil det være rigtig godt, at I lægger ham fra jer - før han sover helt. På den måde når han at registrere, hvor han puttes, og det vil hjælpe ham til at kunne sove et længere søvnstræk uden at vågne igen og igen.
Start med at skifte ham, så han har ren ble og er klar til at sove. Put ham så i f.eks. soveposen eller svøb ham i et tæppe eller lignende, og giv ham så flasken. Se på ham, se på hans øjne, lyt til hans vejrtrækning. Prøv at flytte ham fra din favn og ned i sengen eller barnevognen, der hvor han er lige ved at falde i søvn. Du kan se, at han har svært ved at fokusere, øjnene kører rundt i hovedet på ham, han er lige ved at overgive sig til søvnen, men sover ikke helt. Erstat gerne flasken med en sut, f.eks. koblet til en klud, der dufter af dig - og flyt ham så fra din favn ned, hvor han skal sove.
Stå lidt ved ham, læg dine hænder på hans krop, så han kan mærke, at du er der, vug ham stille, imens han ligger ned, så du på den måde luller ham i søvn. Lægges han i slyngevuggen, så rok den lidt, lægges han i barnevognen, så tril ham lidt frem og tilbage, lægges han i en stillestående seng, så lul ham i søvn ved at lægge dine hænder på ham og vippe ham stille og roligt. Det er vigtigt, at han når at registrere, at han flyttes fra jeres favn, at han ved hvor han er puttet, og at den bevægelse I giver ham blot er for at lulle ham ind i søvnen - ikke for at holde ham sovende hele tiden :) Og så er det som sagt vigtigt, at han netop får en flaske, før han skal sove.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Og rigtig god jul til jer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske