Svar: 3 årig lur
10. august 2022
Alder:
3 år, 3 mdr.
Kære sove-glade mor :)
Tak for dit brev og dejligt at høre, at det går så godt i børnehaven, det lyder som om, at din datter er faldet rigtig godt til, og det er rigtig dejligt, at børnene har mulighed for stadig at få en middagslur:)
Det er stå op tidspunktet, som sætter rytmen for resten af dagen og med den alder, din datter har nu, så tænker jeg, at hun nok skal være vågen omkring 6 timer, før hun er parat til at sove. Det passer med, at hvis hun står op kl. 07, så vil hun kunne puttes kl. 13, og hvis hun står op kl 16, så vil hun kunne puttes kl. 22...
Når hun ikke kan sove før kl. 14, så er det sandsynligvis fordi, du henter hende kl. 12, så hun oplever, at der sker en masse, og I passerer derfor hendes puttetidspunkt, hvorfor I er nødt til at vente på, at et nyt søvntog kommer forbi - og det sker så omkring kl. 14...
Jeg vil derfor anbefale dig, at du vækker hende kl. 06 og afleverer hende i børnehaven tidligere. Det vil være rigtig godt lige nu, hvor du gerne vil ændre hendes rytme. De vil så kunne putte hende omkring kl. 12 - og du skal ikke hente hende inden, men lade hende sove der. Jeg er med på, at hun ikke er vant til at sove i børnehaven og ikke er vant til at sove sammen med en masse børn, men hun vil spejle sig i de andre og efterligne det, som hun oplever, at de gør - og når hun samtidig har været tidligere oppe, og pædagogerne også signalerer sovetid, så vil hun højst sandsynligt hurtigt vænne sig til, at det er sådan det foregår.
At hun er vant til at sove i en barnevognskasse, og i børnehaven skal sove i en lille seng eller på en madras, betyder ikke noget. Har hun derimod en bamse eller lignende, som hun plejer at blive puttet med, så vil det være rigtig godt, hvis hun kan have den med i børnehaven og også puttes med den der.
Du kan så hente hende, når hun vågner af sin middagslur, og I kan hygge jer sammen alle tre om eftermiddagen - og hun kan begynde at komme tidligere i seng og måske blive puttet allerede kl. 20. Det vil også gøre det lettere at komme tidligere op, ligesom jeg tænker, at det vil være rigtig rart for dig, at du har lidt "fri" om aftenen til dig selv, fordi pigerne sover:)
Rigtig god fornøjelse med det :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske