Svar: 3 årig lur

10. august 2022

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

Kære sove-glade mor :)

Tak for dit brev og dejligt at høre, at det går så godt i børnehaven, det lyder som om, at din datter er faldet rigtig godt til, og det er rigtig dejligt, at børnene har mulighed for stadig at få en middagslur:)

Det er stå op tidspunktet, som sætter rytmen for resten af dagen og med den alder, din datter har nu, så tænker jeg, at hun nok skal være vågen omkring 6 timer, før hun er parat til at sove. Det passer med, at hvis hun står op kl. 07, så vil hun kunne puttes kl. 13, og hvis hun står op kl 16, så vil hun kunne puttes kl. 22...

Når hun ikke kan sove før kl. 14, så er det sandsynligvis fordi, du henter hende kl. 12, så hun oplever, at der sker en masse, og I passerer derfor hendes puttetidspunkt, hvorfor I er nødt til at vente på, at et nyt søvntog kommer forbi - og det sker så omkring kl. 14...

Jeg vil derfor anbefale dig, at du vækker hende kl. 06 og afleverer hende i børnehaven tidligere. Det vil være rigtig godt lige nu, hvor du gerne vil ændre hendes rytme. De vil så kunne putte hende omkring kl. 12 - og du skal ikke hente hende inden, men ...

Annonce

... lade hende sove der. Jeg er med på, at hun ikke er vant til at sove i børnehaven og ikke er vant til at sove sammen med en masse børn, men hun vil spejle sig i de andre og efterligne det, som hun oplever, at de gør - og når hun samtidig har været tidligere oppe, og pædagogerne også signalerer sovetid, så vil hun højst sandsynligt hurtigt vænne sig til, at det er sådan det foregår.

At hun er vant til at sove i en barnevognskasse, og i børnehaven skal sove i en lille seng eller på en madras, betyder ikke noget. Har hun derimod en bamse eller lignende, som hun plejer at blive puttet med, så vil det være rigtig godt, hvis hun kan have den med i børnehaven og også puttes med den der.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du kan så hente hende, når hun vågner af sin middagslur, og I kan hygge jer sammen alle tre om eftermiddagen - og hun kan begynde at komme tidligere i seng og måske blive puttet allerede kl. 20. Det vil også gøre det lettere at komme tidligere op, ligesom jeg tænker, at det vil være rigtig rart for dig, at du har lidt "fri" om aftenen til dig selv, fordi pigerne sover:)

Rigtig god fornøjelse med det :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar, som kom langt hurtigere end forventet :)

Dejligt, tak
Christina